הלוח הגדול
דרושים, דירות להשכרה, למכירה, רכב, יד שנייה
ניו יורק: אושרה הצעת חוק שתאפשר למהגרים לא-חוקיים לקבל רישיון נהיגה
חרף העובדה שהביע לא פעם את התנגדותו למהלך, מושל ניו יורק, אנדרו קואמו, חתם על החקיקה לאחר שזו אושרה ע"י הסנאט המקומי. ההסתייגות שלו נבעה מהחשש שרשויות ההגירה הפדרליות ישתמשו במידע של משרד הרישוי כדי לאתר ולגרש מהגרים

מדינת ניו יורק אישרה מוקדם יותר השבוע הצעת חוק שתאפשר למהגרים לא-חוקיים להגיש בקשה להנפקת רישיון נהיגה, וזאת שעות ספורות לאחר שמושל המדינה, אנדרו קואמו, איים להטיל וטו על ההצעה.

 

הרשמה לקבלת הניוזלטר היומי ועדכונים חשובים


מפגינים בעד הצעת החוק, השבוע בסנאט המקומי של ניו יורק (צילום: רויטרס)

 

הצעת החוק, שקרויה "The Green Light Bill", אושרה בסנאט (בו שולטת המפלגה הדמוקרטית) עם 33 תומכים ו-29 מתנגדים, ופחות משלוש שעות לאחר מכן המושל כבר חתם על החקיקה. כאמור, המושל הביע את הסתייגותו מהחוק, וזאת בטענה שרשות ההגירה אכיפת המכס (ICE) עלולה להשתמש במידע של משרד הרישוי כדי לאתר מהגרים לא-חוקיים ולגרש אותם.

בבוקר יום שני, טרם אישור הצעת החוק, ביקש לקבל חוות דעת מפרקליטת מדינת ניו יורק, ברברה אנדרווד: "אם פרקליטת המדינה אומרת שהממשל הפדרלי לא יקבל גישה למגאגר המידע, אחתום על החוק. אם היא תגיד לי שהם יקבלו גישה, לא אחתום על ההצעה", אמר קואמו.

התובעת הכללית של ניו יורק, לטישה ג'יימס, נחשבת לבעלת ברית של קואמו. הדבר לא מנע ממנה לפרסם הודעה שבה הביעה תמיכה בחוק: "החקיקה כתובה בצורה טובה ומעניקה שכבות ביטחון למי שמגיש בקשה לקבלת רישיון נהיגה. אם הצעת החוק תיושם ותתקיים תביעה, נגן על החקיקה בבית המשפט", היא אמרה. זמן קצר לאחר הודעת התובעת הכללית, היועץ המשפטי של מושל המדינה אמר ש"בהתאם לקביעת התובעת הכללית, המושל יחתום על החקיקה".

 

הסנאטור לואיס ספלבדה, דמוקרט מהברונקס, חוגג את אישור הצעת החוק (צילום: AP)

 

אם קואמו היה מחליט להטיל וטו, לסנאט לא היה מתאפשר לעקוף אותו, וזאת בשל הפער הקטן באישור הצעת החוק (33 - 29). במשך שבועות ארוכים, לא היה ברור אם ההצעה זוכה לתמיכה נרחבת מספיק בסנאט, אך בפועל היא עברה בהצלחה: "בסופו של דבר, אנחנו נפעל למען תושבי המדינה, חוקיים ולא-חוקיים כאחד", אמר לואיס ספלבדה, דמוקרט המייצג חלקים מהברונקס באולבני, ואחד מיוזמי הצעת החוק.

לפני 12 שנים, סוגיית מתן רישיונות הנהיגה למהגרים לא-חוקיים הועלתה לדיון ע"י המושל דאז, אליוט ספיצר, שניסה לבצע את החקיקה באמצעות צו מיוחד של המושל. במסגרת ההצעה ההיא, ספיצר קרא לבטל צו שעליו חתם המושל הקודם, ג'ורג' פטאקי, שחייב את המבקשים לקבל רישיון נהיגה להציג תעודת סושל סקיורטי. החלטה זו התקבלה כתגובה לפיגועי 9/11. ספיצר ירד מהנושא בשל התנגדותם של הרשויות המקומיות.

כאמור, המושל קואמו לא תמך בהצעה, ולכן חתימתו עליה הפתיע רבים: "אני לא יודע לומר מה גרם למושל לחתום על החקיקה. אני כן יכול לומר שהתחלנו לנהל דיון בנושא עם המושל כבר בחודש ינואר, ובמעמד זה לא הוצגו בעיות כלשהן. אז למה עכשיו הוא מעלה אותן? אני לא יודע, צריך לשאול את המושל", אמר סנאטור ספולבדה.

 

המושל קואמו - התנגד לחקיקה, אך בסוף חתם עליה ולא הטיל וטו (צילום: AP)

 

המתנגדים להצעת החוק טוענים שמדובר ב"פרס בעבור העוברים על החוק". עוד נטען שהחשש שהרשויות הפדרליות יקבלו גישה למאגר המידע של משרד הרישוי אינו חדש, ושניתן לדלות מידע לגבי המצב החוקי של אדם מסוים באמצעות דרכים אחרות, לרבות טפסי רישום לבית ספר או מוסדות לימוד אחרים.

12 מדינות נוספות (כמו גם וושינגטון די. סי.) אישרו חקיקה דומה, ביניהן קליפורניה. 

0% לא
100% כן
?האם הכתבה עניינה אותך
YOU MIGHT ALSO LIKE