הלוח הגדול
דרושים, דירות להשכרה, למכירה, רכב, יד שנייה
התנגדות דו-מפלגתית להצעת חוק התומכת ב-BDS שהוגשה ע"י אילהאן עומאר
"עליית המדרגה החמורה ביותר לפי שעה במערכת הפוליטית האמריקאית", כך מכנה מומחה ליחסי ישראל-ארה"ב את חברת הקונגרס, שהביעה לא פעם את התנגדותה לתמיכה האמריקאית בישראל, ואשר כעת מבקשת לקדם הצעת חוק שקוראת לאשר את הזכות להשתתף בחרם כאשר רבים סבורים שהיא מנסה לעגן בחוק את תנועת ה-BDS כולה. חבר קונגרס מלוס אנג'לס: "לא מאמין שאף ועדה תתייחס ברצינות להצעת החוק"

חברת הקונגרס אילהאן עומאר, שנמצאת בלב הסערה הפוליטית הנוכחית לאחר שהנשיא טראמפ צייץ אמירות גזעניות נגדה וכנגד חברות קונגרס פרוגרסיביות נוספות, העלתה לדיון הצעת חוק שרבים רואים בה כתומכת בתנועת החרם BDS.

 

הרשמה לקבלת הניוזלטר היומי ועדכונים חשובים


חברת הקונגרס אילהאן עומאר (צילום: AP)

 

על פי הדיווחים השונים, הצעת החוק "תאשר כי לכל אמריקאי קיימת הזכות להשתתף בחרם למטרות של השגת זכויות אזרחיות וזכויות אדם, הן מבית והן מחוץ לגבולות ארה"ב, כפי שמעוגן בתיקון הראשון לחוקת ארה"ב".

הצעת החוק של חברת הקונגרס נחשפה היום (רביעי) והיא נתמכת ע"י חברי הקונגרס רשידה טליב (מישיגן) וג'ון לואיס (ג'ור'גיה) - שניהם מהמפלגה הדמוקרטית. רבים רואים בהצעת החוק כתגובה לחוקים שחוקקים בחודשים האחרונים במספר מדינות בארה"ב, במסגרתן נאסר על גופים שמקבלים מימון ממשלתי להחרים את ישראל.

הצעת החוק "מתנגדת למאמצים לחוקק חוקים בנוגדים את החוקה שנועדו להגביל את השימוש בחרם כדי לקדם זכויות אזרחיות".

 קובי ברדה, ראש תוכנית גל למנהיגות קהילתית שערי מדע ומשפט ומומחה לפוליטיקה אמריקאית, מסר בתגובה כי "מדובר ללא שום צל של ספק באסקלציה החמורה ביותר לפי שעה במערכת הפוליטית האמריקאית. זה לפעמים קצת קשה להאמין שחבורת ה-4 או ה-SQUED כפי שכינתה אותם בשבוע שעבר יו"ר פלוסי, פרצו לחיינו בתחילת השנה הזאת עם השבעתן בינואר 2019.
 
לדבריו, "נדמה כי כל פעם שאנו בטוחים כי ראינו את התחתית של החבית, בין אם המדובר בציוצים אנטישמים דוגמת הבנג'מינז של עומהאר, ההשוואה של מחנות המעכב בגבול ל-"מחנות ריכוז" של AOC, או הציוץ של ראשידה טאליב שכורך את האתיופים והפלסטינאים כמי שנפגעים ממדיניות האפרטהייד של ישראל, יש עוד קומה אחת נמוכה יותר בסולם".
 
"ההצעה הזאת שהיא מביאה כחקיקה התומכת ב-BDS ,כורתת את הענף עליו היא יושבת, במובן הזה שהיא בעצמה טוענת כי היא סובלת מחרמות ונידוי בגלל דעותיה ובגלל גזענות ואיסלמופביה. היה ניתן לחשוב שלוחמת זכויות אדם כמוה, תגנה את ניסיונות הבידוד של מדינת ישראל, או לכל הפחות לא תעביר הצעה המגבה מהלכים מסוג זה".
 
"אני חושש מאוד שההקטבה אותה מכתיבה החבורה הזאת, מחלחלת רעל עמוק לתוך המפלגה הדמוקרטית, ופוגעת בברית הייחודית של המפלגה עם ישראל ויהדות ארה"ב", סיכם ברדה.

 

מפגינים נגד ובעד חקיקת האנטי-BDS שהועלתה לדיון אשתקד (צילום: רויטרס)

 

חבר הקונגרס בראד שרמן, דמוקרט אשר מייצג חלקים גדולים מאנסינו, טרזנה ושרמן אוקס (לוס אנג'לס), סיפר לעיתון "ג'רוזלם פוסט" כי לא מדובר בהצעת חוק רצינית: "אני לא מאמין שאף ועדה בקונגרס תתייחס ברצינות להצעת חוק התומכת ב-BDS. האם אני מודאג מתנועת ה-BDS העולמית כסוגייה כלכלית? לא, מדובר במאמץ של דה-לגיטימציה כנגד ישראל. הצעת החוק היא סתם עוד פרק במאמץ זה", הוא אמר.

חבר הקונגרס לי זלדין (רפובליקני מניו יורק) אמר כי "תנועת ה-BDS לא מבדילה את עצמה מהחמאס, ארגון טרור שמשתמש בנשים וילדים כחומה אנושית. בואו לא נוותר על התפקיד שלנו כמתווך בין הצדדים", הוא אמר והמשיך, "לתמוך בהצעה ולומר שכל הבעיות הוא תוצר של כיבוש ישראלי? למה לא להזכיר שבשנת 2008 ישראל הציעה לסגת מ-93% מאיו"ש? ומה לגבי סטודנטים בארצות הברית שחוטפים תקיפות אנטישמיות בשם ה-BDS?", הוא אמר.

 

חבר הקונגרס בראד שרמן מלוס אנג'לס: "לא מאמין שאף ועדה תתייחס ברצינות להצעת החוק" (צילום: אתר בית הנבחרים)

כ

הצעת החוק של חברת הקונגרס עומאר הועלתה לדיון לאחר שוועדת יחסי החוץ של בית הנבחרים החליטה לקדם חמש הצעות חוק הנחשבות לפרו-ישראליות (שלוש מהן משמשות כהצהרת תמיכה, אחת נועדו להטיל סנקציות על תומכי החמאס והשניה נועדה לשפר את התיאום הביטחוני עם ישראל).

 

50% לא
50% כן
?האם הכתבה עניינה אותך
YOU MIGHT ALSO LIKE