הלוח הגדול
דרושים, דירות להשכרה, למכירה, רכב, יד שנייה
לקח את הסוד לקבר: הלך לעולמו "די. בי. קופר", שנעלם לאחר שחטף מטוס בשנות ה-70
בעיני רבים, רוברט רסטראק הוא חוטף המטוסים הידוע לשמצה שנעלם בשנת 1971. במשך שנים רבות, ה-FBI ניסו לאתר את "די. בי. קופר", אך בסופו של דבר התיק נסגר ב-2016 ללא כל פתרון. השבוע רסטראק הלך לעולמו בגיל 75, וכנראה שלעולם לא נדע את האמת

רבים סברו שרוברט רסטראק הוא חוטף המטוסים הידוע לשמצה, די. בי. קופר, אך נראה שהתעלומה לעולם לא תיפטר לאחר שרסטראק נפטר השבוע בביתו בסן דייגו בהיותו בן 75.

 

הרשמה לקבלת הניוזלטר היומי ועדכונים חשובים


קלסתרון של חוטף המטוס לצד תמונתו של רסטארק (צילום: רויטרס)

 

רסטראק שירת בצבא ארצות הברית כצנחן, והיסטוריונים רבים מאמינים שהוא זה שעמד מאחורי חטיפת המטוס המפורסמת בשלהי שנת 1971.

אירוע היסטורי זה התרחש ב-24 בנובמבר של אותה השנה כאשר אדם כלשהו חטף מטוס בואינג 727 שטס מפורטלנד לסיאטל. החשוד תואר ע"י יתר הנוסעים כגבר בשנות ה-40 לחייו, והוא השתמש בשם "דן קופר" כאשר רכש במזומן את כרטיס הטיסה, כחצי שעה בלבד לפני ההמראה.

הוא החזיק בתיק שחור שבדיעבד היה ריק, אך הוא השתמש בתיק כדי לחטוף את המטוס לאחר שטען יש בו פצצה. קופר דרש כופר בסך 200 אלף דולר, כמו גם ארבעה מצנחים. לאחר שקיבל הודעה שדרישותיו צפויות להיענות, הוא הסכים שהמטוס ינחת בסיאטל. 

אחרי שקיבל את המזומן ואת המצנחים, קופר הורה לכלל הנוסעים ושני אנשי צוות לרדת מהמטוס. בשלב זה, הוא דרש מארבעת אנשי הצוות שנותרו על המטוס להמריא מסיאטל לכיוון מקסיקו סיטי. הוא איים לפוצץ את המטוס אם יצאו מתא הטייסים עד לנחיתה, וסגר את ארבעת אנשי הצוות בפנים. כאשר המטוס נחת, לא היה זכר לחוטף וגרם המדרגות האחורי (פיצ'ר מוכר במטוסי ה-727) היה פתוח.

 

מבצע החיפושים הנרחב באזור בו נעלם קופר ב-1971 (צילום: AP)

 

חמישה מטוסים עקבו אחרי הבואינג 727 בזמן שעשה את דרכו דרומה ממדינת וושינגטון, אך אף אחד מהם לא הבחין בקופר קופץ מהמטוס. בנוסף, הם שמרו על קשר עין עם המטוס ושללו אפשרות שהוא ביצע נחיתה כלשהי. למרות חקירה יסודית של ה-FBI, שרבים יגידו שהיא החקירה הגדולה ביותר בתולדות ארצות הברית, לא חשפה ממצאים כלשהם שיכולים לסייע באיתורו של די. בי. קופר או הכסף שקיבל.

התפנית הגיעה לפני כשלוש שנים, אז שודרה סדרה בת ארבעה בפרקים בערוץ ההיסוטריה. הסדרה, שנקראה "די. בי. קופר: תיק סגור?", טענה שקופר הוא לא אחר מאשר רסטראק, וזאת מכיוון שהיה לו את כל המיומנות הנדרשת לבצע את חטיפת המטוס.

 

גרם המדרגות שממנו קפץ די. בי. קופר (צילום: רויטרס)

 

רסטראק, שבמקורו ממדינת אוהיו, שוחרר מהצבא בשנת 1971 לאחר שהתגלה ששיקר בנוגע לציונים שקיבל באוניברסיטה. חייו הסוערים של רסטראק נמשכו לאחר מכן, והוא עבד כטייס בשלל מדינות, לרבות איראן. הוא אף נעצר בחשד שגנב חומר נפץ והואשם שרצח את אביו החורג, אך חבר המושבעים זיכה אותו במהלך המשפט.

ב-1978 הוא זייף את מותו ע"י כך שריסק מטוס שכור בקליפורניה, אך החוקרים איתרו אותו כעבור כמה חודשים והוא הואשם בגניבת המטוס ותשלום באמצעות צ'קים מזויפים. הוא נשלח לשנתיים מאסר, ולאחר שחרורו מהכלא הוא החל להתקשר לתחנות טלוויזיה מקומיות בדרום קליפורניה וסיפר שהוא חוטף המטוסים הידוע לשמצה. 

כאשר יוצר הסדרה פנה אליו וניסה לאמת את טענותיו, רסטראק הכחיש כל קשר לקופר ואמר שההודאה הקודמת שלו הייתה תעלול. ה-FBI סגרו את תיק די. בי. קופר באופן רשמי בשנת 2016 למרות שהוא לא נמצא.

"אני והצוות שלי סבורים במאה אחוז שהוא קופר. אבל הוא גם היה בעל, אבא, סבא וסבא רבא. תנחומים למשפחתו", אמר תומאס קולברט, יוצר הסדרה, לאחר מותו של רסטראק.

0% לא
100% כן
?האם הכתבה עניינה אותך
YOU MIGHT ALSO LIKE