הלוח הגדול
דרושים, דירות להשכרה, למכירה, רכב, יד שנייה
פייסבוק נקנסה ב-5 מיליארד דולר בעקבות פרשת קיימברידג' אנליטיקה
כשנה לאחר שחקירה נפתחה בעקבות הפרשה בה נתונים אישיים של כ-87 מיליון משתמשים, היום הוטל "קנס חסר תקדים". מנכ"ל הרשת החברתית, מארק צוקרברג, יהיה אחראי באופן אישי על נושא הפרטיות, דבר שהרשויות מקוות יסייע בשמירת פרטיות המשתמשים

חברת פייסבוק נקנסה בחמישה מיליארד דולר בגין הפרת הפרטיות של משתמשיה. כחלק מהמסקנות בעקבות הפרשה, הוחלט להקים גוף חדש שיפקח על רשת החברתית הגדולה.

 

הרשמה לקבלת הניוזלטר היומי ועדכונים חשובים


מארק צוקרברג, מנכ"ל פייסבוק (צילום: AP)

 

מדובר בקנס הכספי הגדול ביותר שהוטל ע"י ועדת הסחר הפדרלית (FTC) כנגד חברה טכנולוגית כלשהי, אך כנראה שהסכום לא ישנה יותר מדי עבור פייסבוק - שבשנה שעברה דיווחה על רווח של 56 מיליארד דולר.

במסגרת ההסכם שנחתם בין ה-FTC לבין פייסבוק נקבע כי מנכ"ל החברה, מארק צוקרברג, יצטרך לאשר באופן אישי שהחברה עומדת בכל תקני הפרטיות. גורמים ב-FTC מסרו כי הדבר חושף את צוקרברג לאחריות משפטית בנושא.

עם זאת, רבים העריכו שה-FTC תבקש להטיל קנס כספי באופן ישיר על צוקרברג, ולכל הפחות להגביל את הסמכויות שלו בחברה.

 

"קנס חסר תקדים": ג'ו סימונס, יו"ר ועדת הסחר הפדרלית (צילום: AP)

 

"קנס בגובה 5 מיליארד דולר והגברת הפיקוח על החברה הם חסרי תקדים בהיסטוריה של ה-FTC", הסביר ג'ו סימונס, יו"ר הוועדה. עוד הוסיף כי הפיקוח החדש נועד "לשנות לחלוטין את תרבות הפרטיות של פייסבוק כדי להפחית את הסיכוי להפרות חוזרות".

חקירת ה-FTC נפתחה בשנה שעברה לאחר הגילויים במסגרת פרשת קיימברידג' אנליטיקה. כזכור, בזמנו התגלה כי חברת קיימברידג' אנליטיקה קיבלה גישה למידע אישי של כ-87 מיליון משתמשים ללא רשותם.

 

מארק צוקרברג במהלך השימוע שלו בקונגרס במהלך 2018 (צילום: Getty Images)

 

היום, לאחר כשנה של חקירת הפרשה, אנשי FTC הגישו את מסקנותיהם - לרבות הקטלת הקנס הכספי. מעבר לכך, אנשי ה-FTC מסרו שהסוגייה עוברת כעת למשרד המשפטים, וזאת בעקבות "השימוש החוזר בתנאי שימוש מטעים והגדרות שחתרו תחת פרטיות המשתמשים".

אנשי הוועדה בחנו האם פייסבוק הפרה הסדר שעליו חתמה בשנת 2012 לאחר שוועדה ממשלתית אחרת האשימה אותה בהפרת פרטיות המשתמשים. במסגרת ההסכם הזה, פייסבוק התחייבה שהיא תקבל את אישור המשתמשים כדי לעשות שימוש כלשהו בנתונים האישיים שלהם, דבר שכמובן לא קרה במהלך פרשת קיימברידג' אנליטיקה. לטענת ה-FTC, פייסבוק ניצלה את המורכבו של תנאי השימוש בנושא הפרטיות כדי לספק לחברות צד שלישי פרטים אישיים ללא ידיעת המשתמשים.

 

צוקרברג יהיה אחראי על פרטיות החברה באופן אישי (צילום: AP)

 

לא ברור כיצד פייסבוק תפעל כעת. מחד, משקיעי החברה ובכירים בה המתינו בקוצר רוח לסיום חקירת הרשויות. מאידך, פייסבוק מעורבת במספר חקירות נוספות, הן בארה"ב והן במדינות נוספות כגון האיחוד האירופי, גרמניה וקנדה.

מארק שטולר מ-Open Markets Institute, ביקר את העובדה שפייסבוק לא נאלצה להודות שפעלה באופן שגוי: "צריכים להיות פרונות שיחייבו תחרות בשוק הרשתות החברתיות. אחת הסוגיות הבוערות של תחרות היא פרטיות. כלומר, חברות שמתחרות על פרטיות המשתמשים תגביר את הפרטיות של כולנו", הוא הסביר.

50% לא
50% כן
?האם הכתבה עניינה אותך
YOU MIGHT ALSO LIKE