הלוח הגדול
דרושים, דירות להשכרה, למכירה, רכב, יד שנייה
קליפורניה נגד טראמפ: תחייב מועמדים לנשיאות לפרסם את החזרי המס
פרק נוסף בקרב הפוליטי בין קליפורניה לנשיא טראמפ נרשם השבוע כאשר המושל ניוסאם חתם על הצעת חוק שתחייב מועמדים להגיש את תצהירי המס של חמש השנים האחרונות כדי ששמם יופיע בקלפי. יועצו של הנשיא טוען: "החוקה ברורה לחלוטין לגבי תנאי הסף הנדרשים כדי להיות נשיא, ומדינות לא יכולות להוסיף תנאים משלהן"

הנשיא טראמפ לא יוכל להתמודד בפריימריז בקליפורניה אם לא יפרסם את החזרי המסים שלו, כך נקבע בחוק שאושר השבוע ונכנס לתוקף אתמול (שלישי).

 

הרשמה לקבלת הניוזלטר היומי ועדכונים חשובים


הנשיא טראמפ צפוי להיאבק בחוק החדש בזירה המשפטית (צילום: AP)

 

חוק חסר תקדים זה צפוי להביא למאבק משפטי בין קליפורניה לבין הממשל הפדרלי, והוא עשוי להשפיע על מדינות אחרות לפעול באופן דומה. אתמול חתם מושל המדינה, גאווין ניוסאם, על ההצעה, וזאת כחודש לאחר שאושרה ע"י המחוקקים בסקרמנטו.

במסגרת החוק החדש, כל מועמד לתפקיד הנשיאות חייב להגיש למדינה את תצהירי המס של חמש השנים האחרונות. שליחת הטפסים חייבת להתבצע עד סוף חודש נובמבר, כשלושה חודשים לפני הפריימריז במדנת הזהב. טפסים אלה יפורסמו באתר האינטרנט של המדינה, אך פרטים אישיים יצונזרו.

כמובן שהחוק המדובר נועד לגרום לנשיא טראמפ לפרסם את החזרי המס שלו, דבר שהוא מסרב לעשות בכל תוקף. למעשה, טראמפ הפך לנשיא הראשון מאז ג'רלד פורד ב-1976 שלא מפרסם את תצהירי המס.

 

מושל קליפורניה, גאווין ניוסאם, חתם על הצעת החוק השבוע (צילום: AP)

 

"כאחת הכלכלות החזקות בעולם וכביתם של תשיעית מהמצביעים בארצות הברית, לקליפורניה יש אחריות מיוחדת לדרוש את המידע הזה ממועמדים לנשיאות ולמושלות. אלו זמנים יוצאי דופן, ולמדינות יש אחריות משפטית ומוסרית לעשות ככל שביכולתן לוודא שמנהיגים המבקשים להיבחר לתפקידים הבכירים ביותר יעמדו בסטנדרטים מינימליים אלה. חוק זה יאפשר להבין אם לאותו פוליטיקאי יש ניגוד עניינים בנושא כלשהו", הסביר המושל בהודעה שמסר אתמול.

הנשיא טראמפ לא הוזכר בשמו בהצעת החוק, אך הוא כמובן צפוי להיאבק בו בזירה המשפטית. טים מורטה, מנהל התקשורת בקמפיין של הנשיא, התייחס לחוק ואמר השבוע כי "החוקה ברורה לחלוטין לגבי תנאי הסף הנדרשים כדי להיות נשיא, ומדינות לא יכולות להוסיף תנאים משלהן. חוק זה גם מפר את התיקון הראשון לחוקה", הוא אמר.

רונה מקדניאל, יו"ר הוועדה הרפובליקנית הלאומית כינתה את החוק כ"גימיק טיפשי" וטענה שהצעת החוק נועדה לפגוע בנשיא. גם במהלך אישור החוק, רפובליקנים בבית הנבחרים והסנאט המקומיים בקליפורניה האשימו את הדמוקרטים שהם פועלים מתוך מניע של נקמה פוליטית: "המשך היחס העוין של גוף מחוקק זה כלפי נשיא ארצות הברית חייב להיפסק", אמרה הסנאטורית המקומית שאנון גרוב (רפובליקנית, בייקרספילד) מוקדם יותר החודש.

 

"החוק הוא גימיק טיפשי": רונה מקדניאל, יו"ר הוועדה הרפובליקנית הלאומית (צילום: AP)

 

החוק החודש אומנם ימנע מהנשיא טראמפ להופיע בבחירות הפריימריז שיערכו במרץ (ושאותם הוא מצפה לנצח ללא כל מתחרה), אך החוק לא ימנע משמו של טראמפ להופיע בבחירות הכלליות. כאמור, החוק יחול גם על המועמדים לתפקיד המושל במדינה, החל מהבחירות הבאות ב-2024.

בזמן שהנשיאים טראמפ ופורד הם היחידים שסירבו לפרסם את החזרי המס שלהם, הסירוב הוא שכיח הרבה יותר בקרב המועמדים לתפקיד המושל, הן בקרב הדמוקרטים והן בקרב הרפובליקנים.

בבחירות האחרונות לתפקיד המושל ב-2018, שני המועמדים - ניוסאם הדמוקרטי וג'ון קוקס הרפובליקני - פרסמו את תצהירי המס. אך המושל הקודם, ג'רי בראון, ויריביו בבחירות ב-2014 ו-2010 לא פרסמו מידע פיננסי כלשהו.

50% לא
50% כן
?האם הכתבה עניינה אותך
YOU MIGHT ALSO LIKE