הלוח הגדול
דרושים, דירות להשכרה, למכירה, רכב, יד שנייה
שנא יהודים ומוסלמים, שיבח את היורה מניו זילנד: ההשראה שהובילה לפיגוע הרצחני בבית חב"ד בדרום קליפורניה
מאות עמודים במתוך חקירתו וכתב האישום שהוגש כנגד ג'ון ארנסט פורסמו השבוע, לרבות הודעות טקסט בהם הביע חרטה על כך שפספס את שידור הפיגוע הרצחני בניו זילנד. לאחר שפתח באש בתוך בית חב"ד בעיר פאוויי, הוא התקשה להחליף מחסניות וברח כאשר שוטר משטרת הגבולות פתח ירה לעברו

ארבעה ימים בלבד לאחר שחמוש פתח באש בתוך שני מסגדים בניו זילנד ורצח 51 בני אדם, ג'ון ארנסט הביע חרטה על כך שפספס את שידור התקיפה ברשתות והוא שיבח את היורה.

5 ימים לאחר מכן, ארנסט הצית מסגד שבו ישנו שבעה בני אדם בעיר אסקונדידו הממוקמת צפונית לסן דייגו. השבעה, שנכחו במקום כחלק מטיול, הצליחו להימלט. פחות מחודש לאחר מכן, ב-27 באפריל, ארנסט הגיע לבית חב"ד בעיר פאוויי וירה למוות במתפללת יהודייה ופצע שלושה בני אדם נוספים, ביניהם רב.

 

הרשמה לקבלת הניוזלטר היומי ועדכונים חשובים


ארנסט לאחר מעצרו. משמאל: בית חב"ד שבו אירע הירי (צילום: AP)

 

פרטים מצמררים אלה פורסמו השבוע ע"י בית המשפט במחוז סן דייגו והם נותנים את הרמז הכי ברור עד כה להשראה שקיבל ארנסט מברנטון טרנט, היורה מניו זילנד. כתב האישום החמור וחומרים מתוך החקירה פורסמו בעקבות בקשת חופש המידע שהוגשה בסן דייגו.

כזכור, ארנסט בן ה-19 מואשם במספר עבירות, חלקן בבית המשפט הפדרלי וחלקן בבית המשפט המקומי. הוא כפר באשמה, אך אם הוא יורשע ביהמ"ש עלול להטיל עליו עונש מוות. החוקרים הפדרליים בתיק חשפו בעבר חלק מהדברים שכתב באינטרנט, אך פרסום כל חומרי החקירה מעניק תמונה מלאה יותר.

כך למשל, ב-19 באפריל - 4 ימים לאחר הטבח בניו זילנד - ארנסט שלח הודעת טקסט לחבר (ששמו הוסר מהמסמכים שפורסמו) ובו הלין על כך שהלינקים שמצא לשידור הטבח לא עובדים: "לעזאזל, יכולתי לראות את זה בלייב", הוא כתב. בנוגע לספרי השנאה שפרסם היורה מניו זילנד, ארנסט כתב לאותו חבר ש"קראתי רק קצת, אבל עד עכשיו הוא פגע בול בכל מה שכתב". למחרת היום ארנסט אף כתב כי הוא חושב "שכל בן אדם צריך לקרוא את זה".

 

רב בית חב"ד, ישראל גולדשטיין, בהלוויתה של לורי קיי גילברט ז"ל (צילום: AP)

 

פיגוע הירי בניו זילנד היה כנראה הדבר האחרון שארנסט היה צריך לראות כדי שהוא עצמו יתחיל במסע הקטל שלו. ב-24 במרץ מסע זה החל כאשר ארנסט נסע למסגד באסקונדידו, שפך בנזין על הקירות והצית את המקום. לא רק ששבעת הנוכחים במקום הצליחו להימלט, הם גם הצליחו לכבות את האש לפני שהתפשטה והרסה את המבנה.

ב-6 באפריל, שבועות בודדים לפני שארנסט נכנס לבית חב"ד ופתח באש, הוא החל בהכנות. הוא פתח חשבון באמזון ורכש שלל מוצרים שהוא ישתמש בהם בתקיפה, לרבות וסט שמחזיק תחמושת, תיק צבאי הדומה לקיטבג, מצלמת "גו פרו", קסדה ועוד.

יממה לפני פיגוע הירי בפאוויי, ארנסט נסע לסן דייגו ורכש רובה סער מסוג AR-15, כך על פי כתב האישום הפדרלי. עוד עולה מכתב האישום כי ארנסט עקף את החוק בקליפורניה בכך שהציג רישיון ציד של משפחתו - דבר שאיפשר לו לרכוש את הרובה.

 

ארנסט בשימוע הראשון לאחר מעצרו (צילום: AP)

 

בשעה 11:30 בבוקר יום שבת, ה-27 באפריל, ארנסט נכנס אל בית חב"ד בפאוויי ופתח באש. על פי כתב האישום, כמות הנפגעים באירוע הייתה יחסית קטנה בשל העובדה שארנסט התקשה בפעולה של החלפת מחסניות. ארנסט ירה למוות ב לורי קיי גילברט ז"ל ופצע נוספים, ביניהם הרב של בית חב"ד וילדה כבת 8.

בשלב זה, שוטר במשמר הגבול האמריקאי אשר לא היה בתפקיד ירה לפחות ארבע פעמים לעברו של ארנסט בזמן שזה ברח. זמן קצר לאחר מכן, ארנסט התקשר למוקד החירום 911 ואמר שהוא היורה מבית חב"ד ושהוא מוכן להסגיר את עצמו. בתוך דקות ספורות הגיעו מספר ניידות אליו ועצרו אותו.

50% לא
50% כן
?האם הכתבה עניינה אותך
YOU MIGHT ALSO LIKE