הלוח הגדול
דרושים, דירות להשכרה, למכירה, רכב, יד שנייה
מנכס לנטל: מדוע חברות הענק נוטשות את סניפי הדגל?
בשנה האחרונה נסגרו עשרות חנויות באזורי קניות מרכזיים כגון השדרה החמישית של ניו יורק, וקיים חשש שזוהי רק ההתחלה. עם זאת, ישנן חברות שדווקא מפתחות פיצ'רים חדשים ובכל זאת מנסות למשוך את הלקוחות אליהן

בעבר הם נחשבו כגולת הכותרת של התעשייה הקמעונאית, אך סניפי הדגל - חנויות גדולות ואופנתיות המציגות את מיטב הפריטים - הולכים ונעלמים מאזורי השופינג הגדולים בארצות הברית כגון שד' מדיסון בניו יורק וה-"מגניפיסנט מייל" בשיקגו.

 

הרשמה לקבלת הניוזלטר היומי ועדכונים חשובים


סניף הדגל של חברת ליווייס בטיימס סקוור שבניו יורק (צילום: AP)

 

ישנן סיבות רבות לתופעה, אך שתי הסיבות המרכזיות הן גובה שכר הדירה בסניפים הללו והעובדה שיותר ויותר אנשים בוחרים לבצע קניות באינטרנט. בשנה האחרונה סגרו מספר חברות גדולות ומוכרות את סניפיהן בשדרה החמישית של מנהטן, ביניהן "גאפ", "טומי הילפיגר", "לורד אנד טיילור" ו-"פולו ראלף לורן".

בחודש מאי האחרון הודיעה חברת האופנה אברקרומבי אנד פיץ' כי היא סוגרת שלושה מהסניפים הגדולים שלה בעולם - 2 סניפי "אברקרומבי" במילאנו ויפן, וסניף "הוליסטר" בשכונות סוהו בניו יורק. הודעה זו הגיעה לאחר שהחברה כבר סגרה את סניפי הדגל שלה בקופנהגן (דנמרק) והונג קונג.

 

סניף "לורד אנד טיילור" בשדרה החמישית נסגר בשלהי 2018 (צילום: AP)

 

החברות שלא סוגרות את הסניפים מחפשות אחר דרכים יצירתיות להשתמש במיקום המרכזי בעיר. כך למשל, נייקי פתחה בשנה שעברה סניף חדשני עצום בשדרה החמישית של מנהטן. בסניף זה אין קופות, אך ללקוחות מתאפשר לרכוש פריטים באמצעות סריקת ברקוד באפליקצייה. המוצר מוכנס לתא נעול והלקוח מקבל קוד שבאמצעותו הוא יכול לקבל את המוצר שרכש.

דוגמה נוספת לחידוש שמאפיין את החברות שבחרו לא לנטוש את הסניפים המרכזיים היא סניף "ליווייס" בטיימס סקוור בניו יורק, שם הותקנו תאי מדידה גדולים. בלחיצת כפתור ניתן להזעיק חייט שיכול לבצע תיקונים ולמעשה להפוך כל מכנס לייחודי.

 

האם סניף "בארניז" במנהטן יהיה הבא להיסגר? (צילום: AP)

 

ישנן חברות שלא סוגרות את סניפי הדגל שלהן, אך הן מתקשות להתמודד בתעשייה כשהן נותרות מאחור. יתכן שה"קורבן" הבא שייאלץ לוותר על סניף הדגל שלו יהיה חברת "בארניז", שפתחה את הסניף בעל 10 קומות בשד' מדיסון ב-1993.

ג'וזף אקינו, בעל חברה לנדל"ן מסחרי בניו יורק, סיפר שימי ה"שופינג ללא הפסקה" שהפכו לפופולאריים בסרטים ובסדרות כגון "סקס והעיר הגדולה" נגמרו: "אנחנו נמצאים בעידן שבו לקוחות צעירים לא רוצים להסתובב בחנויות, הם מעדיפים לשבת בבית ולרכוש באינטרנט את הבגדים שלהם", הוא הסביר.

 

בזמן שחברות מסוימות נוטשות את סניפי הדגל, יש כאלה שדוווקא משיקות שירותים חדשים כגון חייטים בהזמנה אישית (צילום: AP)

 

חברת האנליטיקה והמחקר CoStar Group בחנה את אזורי הקניות המרכזיים בשבע ערים אמריקאית: רח' לינקולן במיאמי, "משולש הזהב" בבוורלי הילס, ה-"מגניפיסנט מייל" בשיקגו, אזור ג'ורג'טאון בוושינגטון די. סי., רח' ניוברי בבוסטון, השדרה החמישית בניו יורק ו-"יוניון סקוור" סן פרנסיסקו.

החברה מצאה ששיעור החנויות הריקות באזורים הללו זינק ל-7% במהלך 2018, וזאת לאחר שנתון זה עמד על 3% בלבד בשנה הקודמת. לשם השוואה, במהלך המשבר הכלכלי הגדול שפקד את ארצות הברית לפני כעשור, כ-4% מהחנויות היו ריקות.

באופן אירוני למדי, המחירים הגבוהים שהובילו לעזיבה ההמונית מהאזורים הללו נמצאים כעת בירידה. על פי CoStar, מדובר בירידה של 11% לעומת תחילת שנת 2017. מצד שני, יש אנליסטים שטוענים שהמחירים עדיין לא צנחו מספיק.

למעשה, ב-45 מתוך 60 הערים הגדולות בארצות הברית, מחיר השכירות עבור שטחים מסחריים יקרים יותר ממה שהיו ב-2009 בזמן שהכלכלה חוותה מיתון קשה, כך על פי אתר של חברת הנדל"ן המסחרי CBRE.

50% לא
50% כן
?האם הכתבה עניינה אותך
YOU MIGHT ALSO LIKE