הלוח הגדול
דרושים, דירות להשכרה, למכירה, רכב, יד שנייה
מפעילים מאוורר בגלי חום? יתכן שאתם פוגעים בבריאות שלכם
חוקרים באוניברסיטת סידני שבאוסטרליה רצו לבחון את המלצות ארגוני הבריאות העולמים בנוגע לשימוש במאוורר בגלי חום. על פי המחקר, הפעלת מאוורר כשאין לחות עלולה לעשות ההפך מה המבוקש ולחמם אתכם

על רקע התחממות כדור הארץ וגל החום שפקד את מרכז ומזרח ארצות הברית לפני פחות מחודש, רשויות רבות מחפשות אחר דרכים יצירתיות לקירור. אומנם מזגנים הפכו לפופולארים ביותר, אך הם גם היקרים ביותר עבור התושבים (אם בכלל יש להם מזגן מלכתחילה), ולכן ממצאי מחקר חדש שמצביעים על המצבים בהם מאווררים פועלים בצורה מיטבית, עשוים לעניין רבים.

 

הרשמה לקבלת הניוזלטר היומי ועדכונים חשובים


אילוסטרציה (צילום: Shutterstock)

 

על פי ארגון הבריאות העולמי (WHO) והמרכזים לבקרת מחלות ומניעתן (CDC), מאווררים לא מקררים מספיק כדי למנוע מכת חום כאשר הטמפרטורה עולה על 95 מעלות פרנהייט (כ-35 מעלות צלזיוס). הסוכנות להגנת הסביבה (EPA) ממליצה שלא להשתמש במאווררים כאשר מדד החום (שילוב של טמפרטורה וגובה הלחות) גבוה מ-99 מעלות פרנהייט (כ-37.2 מעלות צלזיוס).

אולי ג'יי, מרצה למדעי הבריאות באוניברסיטת סידני שבאוסטרליה, ביקש לבחון ביחד עם צוותו את ההמלצות הכלליות. לשם כך, 12 מתנדבים גויסו והסכימו לשבת במשך שעתיים בחדר שהיה באחד משני המצבים הבאים: חם ויבש (מדד חום של 115 מעלות פרנהייט - 46 מעלות צלזיוס) וחם ולח (מדד חום של 133 מעלות פרנהייט - 56 מעלות צלזיוס).

המחקר מצא כי בעת תנאי מזג האוויר חמים ולחים, המאווררים הצליחו להפחית מעומס החום על הגוף באופן ניכר. לעומת זאת, במצבים של חום ויובש, המאווררים דווקא הגבירו את הטמפרטורה, את הלחץ הדם ואת חוסר הנוחות שהרגיש הנבדק. כלומר, ככל שמדד החום גבוה יותר, ככה המאווררים יעילים יותר.

"זה דומה מאוד לאופן שבו תנור אפייה קונבקצינלי. האפייה מתבצעת מהר כי קיים מאוורר שמפזר את החום, וככה הגוף שלנו פועל. הפעלת מאוורר במצבים של מדד חום נמוך עלולה לחמם אתכם עוד יותר", הסביר ג'יי. "הכי חושב לזכור שהיעילות של המאווררים יורדת ככל שהלחות יורדת והיובש עולה", הוא סיכם.

50% לא
50% כן
?האם הכתבה עניינה אותך
YOU MIGHT ALSO LIKE