הלוח הגדול
דרושים, דירות להשכרה, למכירה, רכב, יד שנייה
למרות התנגדות נשיא ארה"ב: ישראל נוטה לאפשר את כניסת חברות הקונגרס טליב ועומאר
על פי הדיווחים ב-Axios, לחץ כבד הופעל על שגריר ישראל בארה"ב, רון דרמר, כדי שזה ישכנע את רה"מ נתניהו לאפשר את כניסת חברות הקונגרס המוסלמיות. טראמפ חפץ בהפעלת החוק שמאפשר לסרב להכניס מי שקורא להחרים את המדינה

הנשיא טראמפ סיפר ליועצים הקרובים שלדעתו רה"מ נתניהו צריך להשתמש בחוק הקיים בישראל ולמנוע את כניסתן של חברות הקונגרס אילהאן עומאר (דמוקרטית, מינסוטה) ורשידה טליב (דמוקרטית, מישיגן) למדינה, כך עולה מדיווח באתר Axios.

 

הרשמה לקבלת הניוזלטר היומי ועדכונים חשובים


חברות הקונגרס השנויות במחלקות, אילהאן עומאר ורשידה טליב, במהלך נאום "מצב האומה" של הנשיא טראמפ בינואר האחרון (צילום: Getty Images)

בתוך כך, הזמנה שיצאה לרגל הביקור מגדירה את נוכחות המשלחת האמריקאית בישראל כ"בשטחי פלסטין הכבושים".

במקביל לביקור, על המתחים החדשים בין שתי הממשלות דווח לראשונה במהלך סוף השבוע ע"י ערוץ 13 הישראלי, ועל פי מקורבים לטראמפ, הנשיא אמר ש"אם עומאר וטליב רוצות להחרים את ישראל, ישראל צריכה להחרים אותם".

הנשיא כמובן מתייחס לחוק שחוקק לפני כשנתיים ובמסגרתו מתאפשר למשרד הפנים למנוע את כניסתם של אזרחים זרים לישראל אם הם תומכים בתנועת החרם כנגד המדינה, לרבות תנועות כגון BDS.

כזכור, חברת הקונגרס עומאר העלתה לדיון הצעת חוק הקוראת להחרים את מדינת ישראל, כך שנראה שהחוק היבש עומד לצד הממשל הישראלי.

 

האם מתגלים סדקים ראשונים בקשר של נתניהו וטראמפ? (צילום: AP)

 

עוד דווח כי לחץ כבד הופעל מצד חברי קונגרס רבים על שגריר ישראל בארצות הברית, רון דרמר, וזאת במטרה לאפשר את ביקורן של השתיים. בחודש שעבר צוטט השגריר כשהוא אומר כי "מתוך כבוד אל הקונגרס האמריקאי ואל הברית הנהדרת שקיימת בין ישראל לאמריקה, החלטנו שלא לסרב את כניסתם של אף חברי הקונגרס לישראל".

הלחץ של חברי הקונגרס על השגריר דרמר הועבר לראש הממשלה, ועל פי הדיווח זו אחת הסיבות שנתניהו בחר לאפשר את הביקור. עוד דווח כי חברי קונגרס דמוקרטים רבים טענו שאי-הגעתן של חברות הקונגרס היה מאלץ אותם לבטל את הגעתם לישראל במסגרת נסיעת הזדהות במימון איפא"ק, השדולה הפרו-ישראלית בארה"ב.

 

רון דרמר, שגריר ישראל בארה"ב (צילום: EPA)

 

כזכור, חברות הקונגרס טליב ועומאר הן שתיים מתוך ארבע חברות קונגרס שהנשיא טראמפ הרבה לתקוף בחודשים האחרונים (השתיים הנוספות הן אלכסנדריה אוקסיו-קורטז מניו יורק ואיינה פרסלי ממסצ'וסטס).

השיא הגיע בחודש שעבר כאשר הנשיא טראמפ רמז שארבעת חברות הקונגרס - כולן דמוקרטיות וכולן לא לבנות - "צריכים לחזור מהמקום שהן באו ממנו". ביטוי זה עורר סערה גדולה, שכן שלוש מתוך הארבע הם ילידות ארצות הברית והאחרונה, עומאר, היא אזרחית שהיגרה מסומליה בגיל 10.

רבים העריכו כי אחת הסיבות המרכזיות שבגינה בחר הנשיא טראמפ לתקוף את חברות הקונגרס הללו היא העמדה שלהן כלפי ישראל. הנשיא, ביחד עם רפובליקנים בכירים נוספים, גינה את דבריהן של טליב ועומאר בנוגע לישראל.

למשל, בתחילת השנה עומאר צייצה שחברי קונגרס שתומכים בישראל עושים זאת בגלל הכסף שהם כביכול מקבלים: "זה הכל קשור לבנג'ימן", משפט שכמובן מתייחס לדמותו של בנג'מין פרנקלין אשר מופיעה על שטר 100 הדולר.

עוד קודם לכן התגלו ציוצים אנטישמיים נוספים של עומאר והיא נאלצה להתנצל עליהם, לרבות ציוץ משנת 2012 בה כתבה כי "ישראל היפנטה את העולם, שאללה יעזור לעורר את האנשים כדי שיראו את הרוע שישראל עושה".

רק לאחר שדבריה האנטישמיים זכו לביקורת קשה גם מתוך מפלגתה, חברת הקונגרס פרסמה התנצלות בה התייחסה לקהילה היהודית, אך לא לישראלית: "אנטישמיות היא אמיתית, ואני אסירת תודה על בני ברית ועמיתים יהודים המחנכים אותי אודות ההיסטוריה הקשה של סטיגמות אנטישמיות", היא כתבה בזמנו.

 

הנשיא טראמפ נואם מול השדולה הישראלית בארה"ב, ארגון איפא"ק (צילום: Getty Images)

 

על  פי Axios, משרד ראש הממשלה לא הכחיש את הדיווחים, אך בו בזמן סירב להגיב לידיעה. 2 יועצים בכירים של ראש הממשלה נתניהו טענו שמדובר בסוגייה מאוד רגישה, ועל כן הם מנועים מלהגיב.

50% לא
50% כן
?האם הכתבה עניינה אותך
YOU MIGHT ALSO LIKE