הלוח הגדול
דרושים, דירות להשכרה, למכירה, רכב, יד שנייה
מחקר חדש טוען: חשיפה לזיהום אוויר מגבירה את הסיכוי לחלות במחלות נפשיות
מחקר בינלאומי בחן נתוני של זיהום אוויר בדנמרק והשווה אותם לתביעות שהוגשו לביטוח הלאומי במדינה. על פי הממצאים, מחלות כגון דיכאון והפרעה דו-קוטבית שכיחות יותר באזורים בעלי זיהום אוויר חריג. עם זאת, המחקר לא הצליח להוכיח כי המחלות נגרמות כתוצאה מזיהום האוויר

חשיפה לזיהום אוויר עלולה להגביר את הסיכוי לפתח מחלות נפשיות כגון הפרעה דו-קוטבית ודיכאון, כך עולה ממחקרים חדשים שפורסמו לאחרונה.

 

הרשמה לקבלת הניוזלטר היומי ועדכונים חשובים


אילוסטרציה (צילום: Getty Images)

 

על פי המחקר, שפורסם בכתב העת המדעי PLOS Biology, ישנם מספר גורמים שמשפיעים על הסיכוי לפתח מחלות נפשיות, לרבות גנטיקה, הסביבה ונוירוכימיה. 

על מנת לבחון את הקשר האפשרי בין זיהום אוויר לבין אותן מחלות, צוות החוקרים מדנמרק בחן כ-1.5 מיליון תביעות שהוגשו לביטוח הלאומי במדינה ע"י תושבים שנולדו בין 1979 ל-2002. החוקרים השוו את הנתונים על המחלות לנתוני זיהום האוויר במדינה ומצאו מספר ממצאים מעניינים.

ראשית, נמצא כי שיעור הסובלים מהפרעה דו-קוטבית היה גבוה באופן ניכר באזורים שחוו זיהום אוויר גבוה. גם מחלות נוספות שכיחות יותר באזורים הללו, לרבות דיכאון וסכיזופרניה, אם כי לא באופן ניכר כמו הפרעה דו-קוטבית.

 

מרכז העיר לוס אנג'לס (צילום: Shutterstock)

 

אנדריי ריצקי, חוקר באוניברסיטת שיקגו שהשתתף במחקר, הסביר כי "מדובר במחקר הראשון שמוכיח קשר בין מחלות נפשיות נפוצות לבין זיהום האוויר". עם זאת, ריצקי הודה שהוכחת הקשר בין שני הדברים לאו דווקא מצביעה על כך שזיהום האוויר גורם למחלות: "זה לא יהיה אתי לבצע מחקר אקראי כפי שנדרש כדי להוכיח את הסיבתיות", הוא אמר.

ריצקי אף המליץ לתושבי ערים בעלות זיהום אוויר חריג לשקול לעבור למקום אחר: "בוודאי לא יזיק לגור באזור 'נקי' יותר, ויש כבר לא מעט מחקרים שמוכיחים ששיעור התמותה נמוך במקומות שבהם זיהום האוויר חריג מהרגיל", הוא אמר.

 

50% לא
50% כן
?האם הכתבה עניינה אותך
YOU MIGHT ALSO LIKE