הלוח הגדול
דרושים, דירות להשכרה, למכירה, רכב, יד שנייה
חשש בארה"ב: מחירי הדלק יזנקו בעקבות המתקפה במתחם הנפט בערב הסעודית
דווקא כאשר מחירי הדלק נמצאים בירידה בחודשים האחרונים, המתקפה של המורדים החות'ים בתימן (ארה"ב טוענת שהם קיבלו סיוע מאיראן) הובילה להתייקרות הגדולה ביותר בנפט מאז מלחמץ המפרץ הראשונה. הנשיא טראמפ אישר לפתוח את מאגר החירום למקרה הצורך

מחירי הנפט ברחבי העולם רושמים עליות חדות בעקבות המתקפה שהתרחשה במהלך סוף השבוע במתחם בתי זיקוק בערב הסעודית, מתקפה שחיסלה כ-5% מסך מלאי הנפט העולמי ושתצמצם בחצי את ייצוא הנפט מהמדינה.

 

הרשמה לקבלת הניוזלטר היומי ועדכונים חשובים


האם מחיר הדלק יעלה בעקבות המתקפה בערב הסעודית? (צילום: AP)

 

הזינוק החד ביותר נרשם כמובן בבורסה בניו יורק, שם המסחר נפתח לפני שעות בודדות. מחיר חבית נפט ברנט (Brent Crude Futures) עלה ביותר מ-20% (הזינוק הגדול ביותר שרשם מאז מלחמת המפרץ ב-1991) והגיע ל-71.95 דולר לחבית (מאז ירד לכ-68 דולר לחבית). עלייה דומה נרשמה גם במחיר הנפט מסוג קרוד WTI (כ-15% ל-63 דולר לחבית). עבור שני המדדים מדובר בשיא של ארבעה חודשים.

התקיפה עצמה כללה כלי טיס בלתי מאוישים שמולאו בחומר נפץ והוטסו אל אחד ממתחם הנפט הגדולים בערב הסעודית. על פי ההערכות, מי שעומד מאחורי המתקפה הם המורדים החות'ים בתימן, אך בממשל האמריקאי מיהרו לומר כי המורדים הם רק הזרוע המבצעת, ומי שעומדת מאחורי המתקפה היא איראן.

"טהרן עומדת מאחורי קרוב ל-100 מתקפות ופיגועים בערב הסעודית תוך כדי שרוחאני וזריף קוראים לנהל קשרים דיפלומטיים. כעת איראן פתחה במתקפה חסרת תקדים כנגד אספקת האנרגיה העולמית", כתב מזכיר המדינה פומפאו בדף הטוויטר שלו. מוחמד זריף, שר החוץ של המשטר בטהרן, ענה לפומפאו בטוויטר וכתב: "אחרי שנכשל ב'לחץ מירבי', פומפאו פונה כעת ל-'אחיזת עיניים מירבית'. ארה"ב ובני בריתה תקועות בתימן בגלל האשליה שעליונות בכלי נשק תוביל לניצחון צבאי. האשמתה של איראן לא תסיים את האסון, קבלת הצעתנו מאפריל 2015 דווקא כן עשויה לסיים את האסון".

 

עוצמת הנזק למתחם הנפט בערב הסעודית, כפי שתועדה באמצעות לווין (צילום: רויטרס)

 

ביום ראשון הנשיא טראמפ התייחס לסוגיה, גם הוא בחשבון הטוויטר שלו: "יש לנו את חשדות לגבי מי שעומד מאחורי המתקפה, ואנחנו 'טעונים ונצורים', אך ממתינים לאישור הממלכה לגבי סיבת המתקפה כדי לדעת כיצד להתקדם", הוא כתב. הנשיא אף ניסה להרגיע את החשש ממחסור בדלק (ועליית המחירים) בכך שאישר לפתוח את מאגרי עתודות הנפט של ארצות הברית.

עתודות אלה ממוקמות בטקסס ולואיזיאנה ולמעשה מדובר בעתודת הנפט הגדולה בעולם עם 727 מיליון חביות. מאגר עצום זה הוקם בעקבות משבר האנרגיה העולמי שפרץ לפני מלחמת יום הכיפורים ב-1973.

על אף הניסיון להרגיע את החששות מצד הנשיא טראמפ ולמרות שאישר את פתיחת מאגרי החירום, כל ההערכות הן שמחירי הדלק בארצות הברית (ובעולם כולו) יזנקו. למרבה האירוניה, במהלך סוף השבוע פורסם ע"י חברת AAA כי המחיר הממוצע לגלון דלק בארה"ב ירדה ביותר מ-20 סנט לעומת תחילת חודש יולי.

כיום, המחיר הממוצע לגלון דלק הוא 2.63 דולר, אך חשוב לזכור כי ישנם פערים עצומים במחירים בהתאם למיקום התחנה. כך למשל, המתדלקים בעיר באטון רוז' (לואיזיאנה) נהנים ממחיר הדלק הנמוך בארה"ב (בממוצע) עם 2.11 דולר לגלון. לעומתם, תושבי סן פרנסיסקו - שגם ככה רגילים לשלם יותר מאשר תושבים במקומות אחרים - משלמים בממוצע 3.62 דולר לגלון דלק, הנתון הגבוה בארה"ב.

 

המתקפה התרחשה דווקא כאשר מחירי הדלק ירדו בארה"ב בחודשים האחרונים (צילום: Getty Images)

50% לא
50% כן
?האם הכתבה עניינה אותך
YOU MIGHT ALSO LIKE