הלוח הגדול
דרושים, דירות להשכרה, למכירה, רכב, יד שנייה
בין יריעות בית המשפט: אוהלים זמניים הוקמו כדי לזרז את גירושם של מהגרים
אמש נפתחו שני בית המשפט הזמניים הראשוניים מבין עשרות שיוקמו לאורך הגבול הדרומי. המטרה היא לאפשר טיפול יעיל יותר בעשרות אלפי בקשות לקבלת מעמד של פליט, אולם משפטנים רבים טוענים כי מדובר בהליך לא הוגן, שכן השימועים סגורים בפני הקהל הרחב והממשל לא מעניק ייצוג משפטי למהגרים

הממשל בראשות הנשיא טראמפ פתח אתמול 2 בתי משפט בטקסס שהוקמו באוהלים בסמוך לגבול הדרומי, וזאת מתוך כוונה לתגבר את בתי המשפט להגירה ולזרז את ההליך המשפטי שמסתיים בגירוש מהגרים לא חוקיים.

 

הרשמה לקבלת הניוזלטר היומי ועדכונים חשובים


המהגרים נדרשו להגיע למעברי הגבול בשעות הבוקר המוקדמות. בקשתו של מי שלא הופיע נדחתה (צילום: AP)

 

שני בתי המשפט הניידים הם הראשונים מתוך כמה עשרות שמתוכננים לקום לאורך הגבול בחודשים הקרובים. משפטנים רבים ביקרו בחריפות את ההחלטה לנהל הליך משפטי מרחוק (הנאשמים - המהגרים - נמצאים פיזית באוהל, השופט עצמו יושב בבית המשפט בעיר מרוחקת ומנהל את הדיון באמצעות שיחת וידאו מהמחשב).

בניגוד לבתי משפט אחרים בארה"ב, הזמניים אינם פתוחים בפני הקהל הרחב. הבוקר הובאו עשרות מהגרים אל בית המשפט הזמני בעיר הגבול לרדו (Laredo), ואחד אחרי השני הם קמו, פנו אל השופט במסך הטלוויזיה וסיפרו על החשש שלהם לחזור למקסיקו. "אני רוצה לבהיר שאני לא דורש שום דבר, אבל אני ומשפחתי חוששים לחיינו אם נוחזר למקסיקו", אמר אחד המהגרים, באמצעות מתורגמן, לשופטת בסן אנטוניו.

כאשר מהגרים נוספים פנו אל השופטת עם אותה בקשה, היא שאלה את עורכי הדין המייצגים את הממשל בנוגע ליחס של המהגרים במקסיקו: "האם הרשויות מסייעות להם בצורה מספקת? מקום לינה, אוכל וכדומה?", היא שאלה. אחד מעורכי הדין של התביעה, קווין טריל, השיב "אני לא יודע". במקביל לנעשה בבית המשפט בלרדו, בעיר בראונסוויל נחנך בית משפט זמני דומה, גם הוא באוהלים. 

 

הנשיא טראמפ במהלך ביקור בגבול הדרומי (צילום: Getty Images)

 

כאמור, על הציבור הרחב - לרבות עיתונאים - נאסר להגיע לשימועים הללו, וזאת בניגוד לבתי המשפט (גם בתי המשפט לענייני הגירה) ה"רגילים". בנוסף, בבתי המשפט להגירה הממשל לא מחויב לספק הגנה משפטית לנאשם. היות שרוב המהגרים שמגיעים לגבול לא יכולים להרשות לעצמם עורך דין, מרביתם יגיעו לשימועים באוהלים הזמניים ללא ייצוג משפטי כלשהו.

המהגרים שהגיעו לשני בתי המשפט הזמניים התייצבו במעברי הגבול הסמוכים החל מהשעה 4:30 בבוקר. הם רק חלק מ-42 אלף המהגרים שחצו את הגבול הדרומי והוחזרו למקסיקו עד קיום משפטם.

רבים מהמהגרים שמגיעים לגבול הדרומי טוענים שחוו אלימות קשה, והם מבקשים להיכנס לארצות הברית כפליטים. לכן ניתן להבין את שמחת הממשל מהחלטת בית המשפט העליון של ארה"ב ביום חמישי האחרון, לפיה רשויות ההגירה יוכלו לסרב לקיים דיון עבור קבלת מעמד של מבקש מקלט אם הוא לא הגיש בקשה דומה במדינות שבהן עבר לפני שהגיע לארה"ב.

כלומר, מהגר מאל סלבדור, למשל, יצטרך להגיש בקשה (ולהיות מסורב) למעמד של פליט במקסיקו כדי שיתקיים דיון בעניינו בארה"ב.

 

בית המשפט הזמני בעיר לרדו. משפטנים מודאגים מחוסר השקיפות של המהלך (צילום: סוכנות המכס והגנת הגבולות)

 

ובחזרה להליכים שנפתחו הבוקר בלרדו ובבראונסוויל: כלל המהגרים הוחזרו למקסיקו, אך לא שהוסבר להם כי דיון נוסף יתקיים בחודש הבא. השופטת בעיר לרדו הדגישה כי מי שלא יופיע למשפט יקבל דחייה לבקשה, גם אם מדובר בדחייה בהיעדר החשוד. וכך בדיוק היה עם 22 מהגרים שהיו אמורים להגיע היום לשני בתי המשפט ולא הופיעו במעבר הגבול במועד שנקבע.

50% לא
50% כן
?האם הכתבה עניינה אותך
YOU MIGHT ALSO LIKE