הלוח הגדול
דרושים, דירות להשכרה, למכירה, רכב, יד שנייה
טראמפ נגד קליפורניה: הנשיא שלל את זכותה להחמיר את תקני זיהום אוויר במכוניות
לפי הודעת הנשיא, המהלך יגרום לרכבים להיות זולים ובטוחים יותר, אך הוא לא התייחס להיבט הסביבתי שלשמו קיים הפטור. בקליפורניה ייאבקו בהחלטה בבתי המשפט, ועל פי ההערכות לא יתקבל פתרון עד הבחירות שיערכו בנובמבר הבא. המושל: "מהלך שעלול לפגוע בבריאות הילדים ובבריאות של כולנו"

הנשיא טראמפ צייץ מוקדם יותר היום (רביעי) והודיע כי בכוונת הממשל בראשותו לשלול מקליפורניה את הזכות לקבוע תקנים לזיהום אוויר של כלי רכב שיהיו גדולים ומחמירים יותר מאלה שקיימים בחוק הפדרלי. בכך הנשיא פתח את מה שצפוי להיות קרב משפטי ממושך ומייגע, וכזה שיימשך הרבה מעבר לבחירות 2020 שיתקיימו בעוד 14 חודשים.

 

הרשמה לקבלת הניוזלטר היומי ועדכונים חשובים


"ביטול הפטור עלול לפגוע בבריאות ילדינו": המושל ניוסאם מתנגד למהלך שעליו הכריז הנשיא טראמפ (צילום: Getty Images)

 

"ממשל טראמפ שולל את הפטור שניתן לקליפורניה על זיהום אוויר של רכבים כדי לייצר מכוניות שיהיו זולות יותר עבור הצרכן, תוך כדי שהמכוניות יהיו בטוחות יותר. זה בגלל שנייצר יותר רכבים שיחליפו את הישנים", צייץ הנשיא.

למעשה, מדובר בפטור שניתן לקליפורניה כאשר חוקק חוק האוויר הנקי ("Clean Air Act") ב-1970, והוא איפשר לרשויות התחבורה במדינה להחמיר בתקנים. מומחים מסבירים כי החמרת התקנים הובילה באופן ישיר לשינויים גדולים שאירעו בתעשיית הרכב האמריקאית והעולמית, החל ממכוניות היברידיות וכלה במכוניות בעלות מנוע חשמלי כגון טסלה ועוד.

הנשיא טען בהודעתו כי "לא יהיה הבדל גדול בין התקנים בקליפורניה לבין התקנים הפדרליים". עוד אמר הנשיא כי לדעתו המהלך יביא ליצירת מקומות עבודה: "תחת התקנים הפדרליים, אנחנו נייצר יותר רכבים מהעבר, דבר שיביא משרות, משרות, משרות!", הוא כתב.

 

הנשיא טראמפ לצד הציוצים שבהם העביר את ההכרזה על ביטול הפטור (צילום: טוויטר / Shutterstock)

 

הרשויות בקליפורניה התכוננו להכרזה זו, וכבר נעשתה פנייה לבית המשפט כדי להקדים ולמנוע את המהלך. מושל המדינה, גאווין ניוסאם, הזכיר כי הפטור ניתן לקליפורניה מלכתחילה מכיוון שאיכות האוויר יורדת באופן משמעותי בשתי הערים הגדולות, לוס אנג'לס וסן פרנסיסקו. "אם הבית הלבן באמת יבטל את הפטור, זה דבר שעלול לפגוע בבריאות הילדים ובבריאות של כולנו", כתב המושל בהודעה שפרסם לפני זמן קצר. חאבייר בסרה, התובע הכללי של מדינת הזהב, חזר על דברי המושל והדגיש כי גם תהיה פגיעה ביצרניות הרכבים האמריקאיות: "לנשיא טראמפ אין את הסמכות לבטל את הפטור. אנחנו מוכנים להילחם למען העתיד שאתה כנראה פשוט לא מצליח להבין", כתב הדמוקרט.

במלכ"ר "איגוד המדענים המודאגים" (UCS) התייחסו לכוונה לבטל את הפטור ועשו שימוש בסיסמה שהנשיא טראמפ חזר אליו כאשר דיבר על חקירת התערבותה של רוסיה בבחירות: "הממשל מנהל ציד מכשפות נגד קליפורניה וכנגד יצרניות המכוניות".

 

הפטור ניתן לקליפורניה בעקבות זיהום האוויר החריג בערים הגדולות כגון לוס אנג'לס (צילום: פליקר)

 

מוקדם יותר החודש הודיע משרד המשפטים בוושינגטון כי הוא חוקר אם קליפורניה וארבע יצרניות רכבים - פורד, פולקסווגן, הונדה ו-BMW - הפרו את חוק ההגבלים העסקיים כאשר הצדדים הגיעו לסיכום על תקני זיהום אוויר מחמירים יותר ממה שקיים בממשל הפדרלי. כבר במהלך חודש יולי, כאשר הצדדים עוד היו בשלבים ראשוניים של הפגישות ביניהם, הנשיא טראמפ התייחס לרצונה של קליפורניה וצייץ: "הנרי פורד היה מאוד מאוכזב אם היה רואה שצאציו רוצים לבנות מכונית יקרה יותר ופחות בטוחית כי בכירי החברה לא רוצים להילחם בבכירי קליפורניה".

50% לא
50% כן
?האם הכתבה עניינה אותך
YOU MIGHT ALSO LIKE