הלוח הגדול
דרושים, דירות להשכרה, למכירה, רכב, יד שנייה
יו"ר ועדת המודיעין בבית הנבחרים: ממשל טראמפ חסם את העברת תלונה של חושף שחיתות
על פי הדיווחים, הנשיא טראמפ שוחח עם מנהיג זר והבטיח לו דבר מה. תוכן השיחה הדאיג מישהו בממשל, שהגיש תלונה על כך. ראש המודיעין מנע את העברת התלונה לקונגרס כפי שנדרש בחוק, וזאת למרות שהמפקח הכללי של משרדו טען כי מדובר ב"הפרה בוטה". יו"ר הוועדה, אדם שיף: "יתכן שגם הבית הלבן מעורב בהחלטה למנוע את העברת התלונה"

ראש המודיעין הלאומי בממשל טראמפ מסרב להעביר לקונגרס תלונה של חושף שחיתות שעליה דווח כי היא נוגעת להבטחה שהעניק הנשיא למנהיג זר, וזאת למרות שהמפקח הכללי במשרד ראש המודיעין כינה את התלונה כ"נושא בהול".

 

הרשמה לקבלת הניוזלטר היומי ועדכונים חשובים


הנשיא טראמפ. שיחת טלפון עם מנהיג זר הובילה לפרשה (צילום: Getty Images)

 

הנשיא טראמפ התייחס לפרשה לראשונה מוקדם יותר היום (חמישי). הוא לא סיפק פרטים רבים מלבד לומר שהוא "בחיים לא היה אומר לא הולם" בשיחות עם מנהיגים זרים. הדיווחים לגבי תוכן השיחה וההבטחה שניתנה פורסמו אמש ע"י העיתון "וושינגטון פוסט".

חבר הקונגרס אדם שיף (דמוקרט, קליפורניה) המשמש כיו"ר הוועדה לענייני מודיעין בבית הנבחרים, הסביר שהוא לא יכול לאשר את הדיווחים ב"פוסט" מכיוון שהממשל משתמש בסעיף חסינות כדי למנוע את העברת התלונה לגוף הרלוונטי בקונגרס כפי שנהוג: "יש מאמץ גדול למנוע מצב שבו המידע יגיע לחברי הקונגרס ולחברי הוועדה", הסביר הבוקר שיף.

כאמור, מדובר בחריגה גדולה מדרכי הפעולה המקובלים, ודוגמה נוספת ניתנה כאשר המפקח הכללי במשרד ראש המודיעין - מייקל אטקינסון - שלח מכתב בהול לשיף ובו טען שנושא התלונה הוא "ניצול רציני ובוטה שדורש טיפול דחוף ובהול".

אם לא די בכך, לדברי שיף, ראש המודיעין הלאומי ג'וזף מגווייר התייעץ עם אנשי משרד המשפטים בטרם החליט שלא להעביר את התלונה לקונגרס: "יכול להיות שגם הבית הלבן היה מעורב בהחלטה, אני לא יודע לומר כרגע", הוא הסביר.

 

חבר הקונגרס אדם שיף משוחח עם העיתונאים לאחר עדותו של המפקח הכללי, שנסגרה בפני הקהל הרחב (צילום: AP)

 

הבוקר הגיע המפקח הכללי אטקינסון לוועדת המודיעין בבית הנבחרים, שם נערך דיון בדלתיים סגורות. חבר הקונגרס שיף סירב לפרט לגבי תוכן השימוע, אך הבטיח להיאבק בבית המשפט כדי להכריח את הממשל להעביר את התלונה לוועדתו. בדיווח של ה"וושינגטון פוסט" צוטטו באנונימיות שני בכירים לשעבר בממשל, אך לא הוסבר יותר מכך על ההבטחה, לרבות למי היא ניתנה.

כאמור, הנשיא טראמפ הכחיש את הדיווחים וצייץ: "עוד סיפור של 'פייק ניוז' הבלתי נגמר. בכל פעם שאני משוחח עם מנהיג זר בטלפון, אני מבין שישנם אנשים ממספר ארגונים אמריקאים שמאזינים, כמו גם ממדינות אחרות. אין בעיה!", הוא כתב.

ראש המודיעין מונה לתפקיד באופן זמני לאחר עזיבתו של דן קואטס, שעל פי הדיווחים נהג לא להסכים עם הנשיא ונדחק החוצה מהתפקיד היוקרתי. סו גורדון, שכיהנה כסגניתו של קואטס ומי שרבים תיארו כמועמדת המתאימה ביותר לתפקיד בשל הניסיון הרב שצברה, פרשה מהמשרד זמן קצר לאחר עזיבת קואטס.

מגווייר צפוי להגיע לקונגרס בשבוע הבא לאחר שקיבל צו התייצבות לוועדת המודיעין ליום חמישי הבא. בנוסף, הוא ואטקינס אף יזומנו בשבוע הבא לוועדת המודיעין בסנאט.

50% לא
50% כן
?האם הכתבה עניינה אותך
YOU MIGHT ALSO LIKE