הלוח הגדול
דרושים, דירות להשכרה, למכירה, רכב, יד שנייה
"היהודים מנסים להשמיד את כל הלבנים": עדות מצמררת בפתיחת משפטו של מבצע הירי בבית חב"ד בפאווי
אחד אחרי השני עלו שוטרים, עדי ראייה ועוד לדוכן העדים וסיפרו על רגעי האימה כאשר ג'ון ארנסט פתח באש בבית חב"ד בעיר השקטה. היורה התקשר למוקד 911 ודיווח על מיקומו, ובשלב מסוים הוא גער במשטרה על כך שלא מצליחים לאתר אותו. אחד המתפללים סיפר: "זה היה כאוטי, אנשים נפלו אחד על השני. צעקתי לכולם, 'תשכבו, תשכבו'"

פרטים חדשים על אירוע הירי הקטלני שהתרחש בבית חב"ד בעיר פאווי (מחוז סן דייגו) בחודש אפריל האחרון נחשפו אתמול בבית המשפט בדרום קליפורניה, שם נערך שימוע מקדים בעניינו של ג'ון ארנסט בן ה-20.

כזכור, ארנסט נכנס לבית חב"ד בעיר כשהוא חמוש ברובה סער ביום האחרון של פסח. הוא רצח מתפללת אחת, לורי גילברט-קיי ז"ל, ופצע שלושה נוספים, ביניהם רב וילדה בת 8.

 

הרשמה לקבלת הניוזלטר היומי ועדכונים חשובים


מימין: ארנסט מביט בפנים חתומות בבית המשפט; משמאל: ארנסט נכנס לבית חב"ד עם כלי הנשק, המתפללים מתחבאים ובורחים (צילום: AP)

 

אתמול, ארנסט ישב בבית המשפט בידיים משולבות ופנים חתומות כאשר התביעה בתיק השמיעה הקלטה בת 12 דקות שבה הוא משוחח עם מוקדנית המשטרה, מספר לה על כך שהוא "ירה לכל עבר" בבית הכנסת כדי "להציל את הלבנים". לאחר מכן, סרטי האבטחה מהמקום הוצגו ולבסוף אחד המתפללים שנכח במקום עלה לדוכן העדים.

ארנסט כפר באישומים, שכוללים רצח וניסיון לרצח בבית חב"ד וניסיון הצתה של מסגד באזור חודש ימים קודם לכן. מכיוון שמדובר בעבירות הנחשבות לפשעי שנאה, לתובעים הזכות לדרוש עונש מוות. עם זאת, לא ידוע אם התביעה תבקש להטיל את עונש זה.

 

 

"אני מגן על האומה שלנו מפני העם היהודי, שמנסה להשמיד את כל האנשים הלבנים", אמר ארנסט למוקדנית החירום במשטרה במה שתואר כטון רגוע ביותר. הוא תיאר בפניה היכן הוא ממתין למשטרה (בתוך מכונית ההונדה שלו), ואפילו תיאר בפניה את בתי העסק שבסביבתו. הוא הבטיח להשאיר את רובה ה-AR-15 על מושב הנוסע ולצאת מהמכונית כאשר השוטרים יגיעו לעצור אותו. בשני מקרים שונים במהלך השיחה הוא גער במוקדנית על הזמן שעובר עד להגעת המשטרה: "אתם לוקחים מלא זמן להגיע לפה, אתם לא מבינים שאתם נלחמים באנשים הלא נכונים?", הוא שאל אותה.

ג'ונתן וייס, שוטר במשטרת סן דייגו, עלה לדוכן העדים וסיפר כיצד דהר במהירות של 130 מייל לשעה (כ-210 קמ"ש) בכביש מהיר מס' 15 ברגע ששמע על האירוע בפאווי. בתוך עשר דקות הוא מצא את ארנסט במכוניתו כפי שאמר למוקדנית. "הוא יצא מהמכונית וירד אל הברכיים כפי שאמרתי לו לעשות, והוא קם לאחר שאזקתי אותו", הסביר וייס בעדותו והמשיך, "הדבר הראשון שהוא שאל אותי היה, 'מה שלומך היום?', ואחרי זה הוא שאל אם אני יודע מה יהודים עשו לגזע שלנו".

 

הרב ישראל גולדשטיין בהלוויה של לורי גילברט-קיי ז"ל (צילום: AP)

 

אוסקר סטיוארט, חשמלאי במקצועו שנכח בבית חב"ד בעת האירוע הקשה, סיפר בפעם הראשונה על הרגעים שבהם התעמת עם ארנסט בתוך לובי הבניין: "זה היה כאוטי, אנשים נפלו אחד על השני. צעקתי לכולם, 'תשכבו, תשכבו'", סיפר סטיוארט, ששירת כחבלן בחיל הים האמריקאי במהלך מלחמת המפרץ הראשונה, ובהמשך התגייס לצבא ארה"ב בעקבות פיגועי 9/11 ושירת בעיראק במשך יותר משנה.

סטיוארט סיפר שלקח כמה צעדים לעבר היציאה כאשר הסתובב מסיבה בלתי מוסברת: "אני לא יודעת, אולי הרגשתי מעין שליחות, או שזה תפקידי", הוא אמר במהלך עדותו, "הוא ירה ממש מולי, אבל אני התרכזתי בעיקר ברובה עצמו". כאשר נרשמה הפוגה באש וארנסט ניסה לחהליף מחסניות, סטיוארט ניסה להסיח את דעתו: "צעקתי בקול רם, 'אני הולך להרוג אותך'. צעקתי את זה ממש חזק, שוב ושוב לעברו".

בסרטון שהוצג במהלך השימוע נראה סטיוארט עוקב אחרי ארנסט, שבשלב זה נסוג לעבר מכוניתו. בשלב מסוים, סטיוארט מתחיל להלום בצד המכונית, ובהמשך הוא סיפר שחשש שארנסט ימשיך את מסע הירי הרצחני בכנסייה סמוכה או בסופרמרקט שקרוב לבית חב"ד. רק כאשר שוטר משמר הגבול שלא היה בתפקיד צעק לעברו שיש לו אקדח, סטיוארט עזב את ארנסט במכוניתו. "הוא דפק גז וברח משם, אבל השוטר ירה איזה 5 כדורים לעבר המכונית", הוא סיפר.

 

סטיוארט חשש שארנסט רוצה לפגוע בכנסייה סמוכה, והחליט לעקוב אחריו לכיוון מכוניתו (צילום: AP)

 

סטיוארט נכנס בחזרה לבניין, שם הוא מצא את הרב ישראל גולדשטיין מדמם מידו. הוא ניסה לבצע פעולות החייאה בלורי קיי, אך כאמור, הרופאים נאלצו לקבוע את מותה עם הגעתה לבית החולים. בעלה של קיי, ד"ר האוורד קיי, הגיע באותם רגעים למקום כדי לעזור, ומיד זיהה את אשתו: "הוא נאנח ואז מיד התעלף", סיפר סטיוארט בקושי רב.

רובה ה-AR-15 שבו עשה שימוש ארנסט נרכש רק יממה אחת לפני אירוע הירי הרצחני. על פי התביעה בתיק, כלי הנשק נרכש בחנות בסן דייגו באופן חוקי. היום הדיון צפוי להימשך כאשר לפחות עוד 2 עדים יעלו לדוכן וישחזרו את רגעי האימה. לאחר מכן, בית המשפט צפוי לקבוע תאריך לפתיחת המשפט.

50% לא
50% כן
?האם הכתבה עניינה אותך
YOU MIGHT ALSO LIKE