הלוח הגדול
דרושים, דירות להשכרה, למכירה, רכב, יד שנייה
הסכמה רחבה בקונגרס: מצב החירום בגבול הדרומי צריך להסתיים
באופן נדיר ביותר, רפובליקנים ודמוקרטים בסנאט ובבית הנבחרים הביעו הסכמה על כך שהכרזת החירום אינה תואמת את המציאות ומהווה דרך לעקוף את סמכות המחוקקים. הם הצביעו בעד הצעת חוק, אך היא צפויה לשוב לקונגרס לאחר שהנשיא ככל הנראה יחליט להטיל וטו גם עליה. כזכור, הווטו הראשון של הנשיא טראמפ הייתה הצעת חוק דומה שאושרה במרץ

חברי בית הנבחרים אישרו הבוקר (שישי) הצעת חוק במסגרתה תבוטל ההכרזה על מצב חירום בגבול הדרומי של ארה"ב, וכעת ההצעה תועבר לבית הלבן כאשר הנשיא טראמפ צפוי להטיל וטו על המהלך.

 

הרשמה לקבלת הניוזלטר היומי ועדכונים חשובים


הנשיא טראמפ במהלך ביקור בגבול הדרומי במרץ 2018 (צילום: AP)

 

כזכור, בחודש פברואר האחרון הנשיא טראמפ הכריז על מצב חירום לאורך הגבול כדי לאפשר העברת תקציבים נוספים לרשויות החוק הפועלים באזור. שבועות בודדים קודם לכן, נושא התקצוב והמחלוקות עם הדמוקרטים בקונגרס הובילו לכך שהנשיא טראמפ השבית את הממשל הפדרלי.

הבוקר הצטרפו 11 רפובליקנים ועצמאי אחד ל-224 הדמוקרטים שהצביעו בעד ביטול ההכרזה. ראוי לציין כי הצעת החוק אושרה ע"י הסנאט, גוף שבו המפלגה הרפובליקנית זוכה לרוב. עם זאת, גם במקרה הזה 11 חברי המפלגה הצביעו עם הדמוקרטים בעד הצעת החוק.

הקונגרס כבר בחודש מרץ את ביטול הצעת החוק, אך הנשיא טראמפ השתמש בפעם הראשונה בזכותו להטיל וטו על המהלך, וכאמור, הוא צפוי להגיב באופן דומה גם הפעם. אגב, לקונגרס יש אפשרות לבטל את הווטו, אך למהלך נדרשת תמיכה של שני-שליש בשני הבתים (הסנאט ובית הנבחרים), דבר שלא קרה בחודש מרץ וגם אינו צפוי לקרות הפעם.

 

הכרזת החירום איפשרה העברת תקציב לבניית מכשולים בגבול (צילום: רויטרס)

 

אז על מה בפועל הצדדים מתווכחים? ובכן, הדמוקרטים מצביעים על הכרזת החירום כניסיון לעקוף את המנדט של הקונגרס - קביעת התקציב הפדרלי כפי שנכתב בחוקת ארה"ב. מעבר לכך, במפלגה הדמוקרטית כלל לא מסכימים עם קביעת הנשיא כי קיים משבר שמצדיק הכרזה על מצב חירום. מאידך, בממשל טוענים כי לנשיא ארה"ב הזכות להכריז על מצב חירום בעקבות חוק מ-1976 שמעניק לו את הסמכות לעשות זאת. 

בית המשפט העליון של ארצות הברית הסכים עם קביעת הממשל בחודש יולי האחרון והפך החלטה שהתקבלה ע"י ביהמ"ש הפדרלי בקליפורניה. כתוצאה מכך, תקציב בסך 2.5 מיליארד דולר הועבר למשרד לביטחון מולדת.

 

הכרזת החירום של הנשיא טראמפ מוקדם יותר השנה (צילום: רויטרס)

50% לא
50% כן
?האם הכתבה עניינה אותך
YOU MIGHT ALSO LIKE