הלוח הגדול
דרושים, דירות להשכרה, למכירה, רכב, יד שנייה
להחזיר עטרה ליושנה: ברצלונה פותחת דף חדש בדרך לאיסטנבול
קבוצת הפאר הקטאלונית סיימה בעונה שעברה את העשור הנוכחי בליגת האלופות, שהתחיל בקול תרועה רמה עם טרבל תחת פפ גווארדיולה ונגמר בקול ענות חלושה עם הדחה משפילה מול האלופה שבדרך ליברפול, שהמשיכה קו ישיר של שורת אכזבות בשנים האחרונות במפעל. השינויים שערכה בקיץ, בדמות שתי החתמות  נוצצות בסכומי עתק העלו את רף הציפיות, והפיחו מחדש אצל האוהדים את התקווה, שבסוף מאי 2020 בגמר שיערך בטורקיה, היא תחזור להיות השליטה הבלתי מעורערת של היבשת

בשנת 2009 החל מה שאז נראה כעשור של ברצלונה כקבוצה הבכירה באירופה. תחת ניצוחו של המאמן פפ גוארדיולה, תמו שנתיים שחונות ללא תואר, כאשר הקבוצה זכתה בטרבל: אליפות הליגה, גביע הליגה והתואר הנכסף מכולם- ליגת האלופות.

 

הרשמה לקבלת הניוזלטר היומי ועדכונים חשובים


שלישיית החוד מודל 2019- סוארז, מסי וגריזמן

החבורה של אותה תקופה, בניצוחו של המנוע אינייסטה, העוגנים צ'אבי ופויול ריתקה את חובבי הכדורגל בעיקר שלישיית המחץ בדמותם של תיירי הנרי, סמואל אטו וכמובן ליאונל מסי. הטריו ההתקפי להט בתצוגות מדהימות בליגה כמו בניצחון 2:6 על היריבה הניצחית, ריאל מדריד ו-0:4 ברבע גמר ליגת אלופות מול באיירן מינכן.

גם לאחר עזיבתם של הנרי ואטו, הלהט המשיך לדבוק בקבוצה בה השלימו שחקנים כמו דויד וייה ופדרו את החסר בפן ההתקפי לצד חאבייר מסצ'ראנו שהיווה עוגן נוסף בקישור האחורי. כל אלו הביאו ביחד עם התלכיד הקיים, תואר ליגת אלופות נוסף בשנת 2011 שהשלים עבורה דאבל באותה עונה.

אמנם שנתיים לאחר מכן זכתה הקבוצה באליפות הליגה אך בהתחשב בעובדה שהיא וריאל מדריד שולטות בדומיננטיות כה עצומה בזירה המקומית (עם כל הכבוד לאתלטיקו של השנים האחרונות), נדמה שהמבחן האמיתי של הקטאלונים היה וישאר ה"צ'מפיונס ליג".

זו הסיבה שניתן להגדיר את סיומה של עונת 11/12 עם עזיבתו של המאמן גווארדיולה כתחילת המשבר או "משברון הצ'מפיונס" הראשון (לשני, הנוכחי, מיד נגיע ). במשך שלוש עונות רצופות כשלה הקבוצה במאבק על התואר ואף לא הצליחה במהלכן להעפיל למשחק הגמר.שיא השפל אירע בתבוסה 0:7 בצמד משחקי חצי הגמר לבאיירן מינכן שהוכתרה בהמשך כאלופה לעונת 12/13

שתי בשורות מרעננות לקראת עונת 14/15 הביאו לקטיעת הרצף המאכזב. האחת הייתה מינויו של שחקן העבר לואיס אנריקה למאמן הקבוצה, במהלך של הבאת כוכב עבר צעיר ורעב שדי הזכיר את תחילת הקדנציה חמש שנים קודם לכן של גווארדיולה.

 

המאמן פפ גווארדיולה מונף בעונת הטרבל ב-2009

בעיני רבים, הבשורה השנייה היא המשמעותית ביותר. מכונת השערים מליברפול, האורוגוואי לואיס סוארס חתם בקבוצה ויצר את הטריו החדש MSN , ביחד עם נייאמר הברזילאי שהצטרף עונה קודם לכן, וכמובן מסי.

שלישיית החוד הדרום אמריקאית הלהיבה את אוהדי הכדורגל ברחבי הגלובוס והחזירה בסיומה של העונה את התואר האבוד- זכיה בליגת האלופות לאחר ניצחון 1:3 על יובנטוס בגמר. אך דווקא אז החל המשבר הנוכחי. בזמן שהיריבה השנואה ממדריד גרפה שלושה גביעי ליגת אלופות ברציפות, משהו אבד בלהט של האימפריה מקטאלוניה או יותר נכון בביטחון. ניצחונות בית משכנעים בסיבוב הראשון של שלבי הפלייאוף מול אתלטיקו, רומא וליברפול, הפכו לתבוסות משפילות בגומלין עונה אחר עונה.

בתווך אמנם זכור הקאמבק ההירואי בעונת 2017 לאחר התבוסה :04 מול פאריז סן ז'רמן, אך הילת הניצחון נעלמה שלב לאחר מכן כשיובנטוס טיילה מולה ל-3:0 והפעם היא נותרה ללא מענה. נטישת נייאמר ואנריקה לפני כשנתיים לא סייעה לקבוצה לחזור לימי תהילתה בזירה האירופאית ונדמה שההדחה האחרונה מול ליברפול היוותה את הקש האחרון עבור האוהדים.

הקבוצה השיגה 0:3 מרשים בקאמפ נואו, הובילה בבטחה בסוכנויות ההימורים של לאס וגאס, גמר ראשון מאז 2015 נראה באופק, ואז שוב זה קרה. מסי וחבריו נותרו חסרי אונים בגומלין באנגליה כשליברפול נטולת הכוכב מוחמד סלאח, כובשת מולה רביעיה, בקלילות יחסית, בדרך למפגש עם טוטנהאם.

 

גביע נוסף יתווסף לארון המכובד? (צילום: Shutterstock)

 

אם בסיום עונת 2009 הוכתרה ברצלונה כשליטת היבשת הבלתי מעורערת, הרי שכעבור עשור, היא כיום נתפסת כעוד קבוצת דרג א' בליגת האלופות, ואת התדמית הזאת, היא כעת מעוניינת להסיר. מסע רכש של יותר מרבע מיליארד יורו הושקע במטרה להחזיר עטרה ליושנה. עוגן חדש בדמות פרנקי דה יונג בקישור, הגיע במהלך הקיץ מאייאקס המלהיבה, ואמור להשיב את הביטחון ולהנהיג את מרכז המגרש כפי שהיה בימי צ'אבי ואינייסטה.

בנוסף, בתום פסק זמן שארך שתי עונות, לברצלונה יש שוב שלישיית התקפה מאיימת לאחר מעברו של הצרפתי אנטואן גריזמן מאתלטיקו שעבורו שילמה הקבוצה כמעט מחצית מסך תקציב הרכש, ומרתק יהיה לראות את הכימיה עם חבריו לחוד, מסי וסוארס.

כרגע, למרות שכבר כבש העונה בליגה שרק החלה, השילוב עדיין לעיתים מוגדר על ידי כלי התקשורת כמקרטע, אולם סוארס דאג להרגיע וסיפר כי "אנחנו מקבלים אותו בחדר ההלבשה באופן הכי טוב שאפשר", מה שעשוי להקנות לו את השלווה הדרושה להמשך.

בתקופת ה-MSN עם נייאמר השלושה היו אחראים בממוצע ל70-80 אחוז מסך שערי הקבוצה וכעת גריזמן שבחמש השנים האחרונות במדריד, נהג לספק כ-20 שערים מידי עונה, צריך לספק מינון דומה על מנת שהתלות הכמעט מוחלטת בסוארס ומסי בחוד לא תהיה להם שוב לרועץ, כפי שאירע במשחקי הגומלין נטולי שערים בגוון כחול סגול, מול רומא ליברפול.

 

הכוכב העולה המפתיע לצד הרכש הנוצץ - פאטי וגריזמן

לצד מאות המיליונים שנשפכו הקיץ, נתון שבו ברצלונה תמיד התפארה, היה היכולת שלה לגדל כוכבים במקום לרכוש אותם. ראינו זאת עם פויול, צ'אבי, אינייסטה ומסי שהתפתחו במועדון בקבוצות הנוער. בצוות המקצועי ישנה כעת תחושה שהבטחה נוספת עתידה לפרוץ על בימת הכדורגל המרכזית בקאמפ נואו. קוראים לה או בעצם לו אנסו פאטי. הנער בן ה-16 ועשרה חודשים, כבר שבר את שיא המועדון בחודש שעבר כשהפך לכובש הצעיר בתולדות ברצלונה.

השחקן שנולד בגינאה ביסאו, שיחק וגדל בשבע השנים האחרונות בקבוצות הנערים של ברצלונה ולמרות היותו פוטנציאל מוכר בקרב מאמני המועדון, הוא הפתיע רבים בהשתלבות המהירה שלו והפך בשבועות האחרונים לשיחת היום ברחוב הקאטלוני עד כדי כך, שבאופן מסויים הפחית את הבאז מהגעתו של גריזמן.

נראה שהתשוקה של האוהדים לייצר עוד מסי מלהיבה אותם מכל רכש אפשרי והשחקן הפך לכוכב לא רק על המגרש אלא גם ברשתות החברתיות עם מאות אלפי עוקבים. אם כבר הזכרנו את מסי, אז מסתבר שהארגנטיני אינו אדיש לתופעה ואף משמש כמנטור עבור התגלית החדשה שגדלה במועדון וכעת העלתה את רמת הציפיות מהנער בכמה דרגות. מי כמוהו יודע במה הדבר כרוך.

התמונה של השניים מחובקים לאחר שער הבכורה נהייתה להיט רשת. תג השחרור של השחקן חצה את מחסום המאה מיליון יורו ובנבחרת ספרד כבר עובדים על אזרחות, לפני שמולדתו המערב אפריקאית, תקפוץ על המציאה.

 

ההשפלה שברצלונה תרצה לשכוח: ליברפול חוגגת על חשבונה עם 0:4 בגומלין חצי גמר ליגת האלופות בעונה שעברה

אם כן, על רכש שמגיע עם קבלות ושחקן נוער מבטיח אפשר לסמן וי במועדון. אז מדוע לא כל האוהדים אופטימיים לגבי זכייה ראשונה בתואר ליגת האלופות שתסיים בצורת של חמש שנים?

למרות שביחסי סוכנויות ההימורים לזכייה, הקבוצה מדורגת שנייה אחרי מנצ'סטר סיטי, עוד לפני שנשמעה שריקת הפתיחה, עקב האכילס של הקבוצה נתפס בעיני רבים בעמדת המאמן. התמונה הזכורה מכל  בהדחה הכואבת מול ליברפול, היא של ארנסטו ואלוורדה ספון בספסל בזמן שהקבוצה מתפרקת לגורמים על הדשא באנפילד בחוסר תגובה משווע מצד המאמן האפרורי.

מאחר ששנה קודם לכן אירע דבר דומה בתבוסה 0:3 בגומלין מול רומא, כששני ניצחונות מרשימים במשחק הראשון הפכו לפיאסקו במפגש השני, הציפייה הייתה לתת את המושכות לאיש מקצוע ראוי וכריזמטי יותר.


בתום העונה שעברה, דווח במשך שבועות כי ימיו של ואלוורדה במועדון ספורים ורוברטו מרטינס, מאמנה של נבחרת בלגיה המלהיבה אמור להתמנות במקומו. העניין קיבל תפנית מפתיעה כשנשיא המועדון ג'וספ ברתולומאו, הודיע כי בניגוד לתחזיות וכנראה גם בניגוד לדעתם של שאר חברי ההנהלה, המאמן ימשיך לעונתו השלישית. "פיטורים לא עמדו על הפרק, הוא לא אחראי להדחה", אמר הנשיא הכל יכול.

הסאגה האחרונה שליוותה את המועדון בתקופה האחרונה, היה השבתו של הבן האובד, ניימאר מהבירה הצרפתית, מה שיצר פסטיבל שמועות שלם. גם כאן צינן ברתולומאו את ההתלהבות ומסר כי (נכון לכתיבת שורות אלו), "ניימאר לא בתוכניות לינואר 2020".

כעת, כשתמה חרושת הספקולציות והרכב הקבוצה וצוות המקצועי ידועים וברורים, אימפריית הכדורגל של ברצלונה שוב יוצאת לדרך במטרה להשיב את התואר הנכסף. למרות שהיא פייבוריטית ברורה בכל מצב, הגרלת הבתים לא ממש האירה לה פנים כששובצה לבית עם דורטומונד ואינטר כשסלביה פראג משלימה את הרביעייה.

 

פאטי מחבק את המנטור, מסי, בתום הופעת הבכורה

מלבד היותו בית אטרקטיבי לכל חובב כדורגל, יתכן שדווקא הגרלה לא נוחה מעין זו, היא בדיוק מה שהמועדון היה צריך. במקום הטיול הקלאסי והדי מרדים שהיה לה עד עד עתה בשלבי הבתים, היא תשמור על חדות במפגשים מול קבוצות צמרת אירופאיות שעשויים למנוע את השאננות המוכרת בחודשים אלו במפעל. שאננות שיש שיגידו שהייתה בשנים האחרונות בעוכריה.

ואם הכל יילך לפי התוכניות (ויחסי ההימורים), דה יונג ינווט את הכדורים במרכז המגרש, גריזמן יחורר רשתות ופאטי ימשיך לרגש את יציעי קאמפ נואו, מי יודע, אולי ב-30 במאי במשחק הגמר באיסטנבול, הבצורת תסתיים והמעגל יסגר דווקא מול מי שהתחיל אותו בדיוק לפני עשור, וכעת יעמוד מאחורי הקווים של מנצ'סטר סיטי, פפ גווארדיולה.

50% לא
50% כן
?האם הכתבה עניינה אותך
YOU MIGHT ALSO LIKE