הלוח הגדול
דרושים, דירות להשכרה, למכירה, רכב, יד שנייה
אזהרה מפני תרגיל עוקץ בתעשיית הנדל"ן: "26 מיליארד דולר נגנבו במהלך 3 השנים האחרונות"
המקרה של תושב טקסס הוא רק אחד מעשרות אלפי הונאות שבהן מייל נשלח ממישהו שמזדהה כעובד בחברת נדל"ן ומודיע על שינוי בפרטי החשבון שאליו הכסף יועבר. מומחים מסבירים כי רוכשי בתים הפכו לקורבנות 'פופולאריים' מכיוון שהם מעבירים סכום גדול, בדרך כלל בבת אחת; "אין אף גוף שמעניק הגנה מפני עוקץ שכזה", אמר האיש שנאלץ לשלם על אותו בית פעמיים

רשויות החוק בארצות הברית מזהירות את הציבור הרחב, ובאופן ספציפי יותר את רוכשי הבתים הפוטנציאלים, מפני תרגיל עוקץ בתעשיית הנדל"ן שהשאירה משפחות רבות ללא כסף או בית.

 

הרשמה לקבלת הניוזלטר היומי ועדכונים חשובים


אילוסטרציה (צילום: Shutterstock)

 

אחד מהקורבנות של אותו עוקץ הוא אוליבר אלרבי, שסיפר בשיחה עם רשת סי. אן. בי. סי. על הקשיים שעבר בעקבות ההונאה: אלרבי הוא תושב העיר קאטי (פרבר של יוסטון, טקסס), והוריו גרו בעיר המרוחקת כשעת נסיעה. כאשר אביו חלה בסרטן הכבד ונזקק לעזרה כדי להתנייד, אוליבר הבין כי אין לו הרבה ברירות: "זה היה מאוד קשה להגיע אליהם, ואני ואשתי מאוד רצינו לקרב אותם אלינו", הוא סיפר.

לכן הוא ניגש למכירה פומבית של בתים באזור יוסטון, והוא הציע את הסכום הגבוה ביותר (150,050 דולר) עבור בית שנמצא כחמש דקות מביתו. ימים ספורים לפני סגירת העסקה, הוא קיבל אימייל מאדם שאותו סבר כסוכן נדל"ן של "קלר וויליאמס", חברת התיווך שמכרה את הבית. במייל נכתב כי חל שינוי בפרטי העברת הכסף, ועל כן אלרבי ניגש לסניף הבנק שלו והעביר את הכסף כפי שנדרש.

אלרבי החל לחשוד רק ביום שבו הבית היה אמור לרשותו באופן רשמי. לדבריו, הוא קיבל מייל נוסף מחברת הנדל"ן שבו נשאל מתי הוא מתכוון להעביר את הכסף. הוא השיב כי כבר שילם, הציג את המיילים שנשלחו אליו כהוכחה ואף שלח קבלה של העברת הסכום. תוך דקות הוא קיבל מייל בחזרה מ-"קלר וויליאמס" שבו נאמר שהם לא שלחו לו אף מייל ושפרטי החשבון שאליו הכסף אמור לעבור לא השתנו. "הלב שלי עדיין בתחתונים. הבנתי ששלחתי את כספי לגנב", הוא אמר.

 

אילוסטרציה (צילום: Shutterstock)

 

המקרה של אלרבי אינו חריג כלל: על פי נתוני הפשיעה שפורסמו ע"י ה-FBI, בשלוש השנים האחרונות נגנב סכום כולל של 26 מיליארד דולרים באמצעות תרגילי עוקץ מסוג זה. אותם האקרים ומבצעי ההונאות מחפשים את רוכשי הבתים מכיוון שמדובר, לרוב, בהעברה בודדת של סכום גדול. בנוסף, רוכשי בתים מגיעים מכלל השכבות באוכלוסיה, ועל כן גובר הסיכוי שמי מהם יתמצא פחות בטכנולוגיה ובשיטות העוקץ המקוונות.

אם לא די בכך, גם האתרים של רוב חברות הנדל"ן - ביניהן גם קלר וויליאמס - אינה מאובטחות מפני פריצות כמו אתרים של בנקים ומוסדות פיננסיים נוספים. בכך מתאפשר לאותם האקרים לפרוץ לשרתי חברת הנדל"ן וללמוד ככל שרק ניתן על העסקה, אך לא רק הסכומים, אלא גם האופן שבו המייל מנוסח והצורה שבה פרטי חשבון הבנק נרשמים.

באופן רשמי, התיק של אלרבי נותר פתוח גם היום, קרוב לארבע שנים לאחר העסקה. תחילה החקירה בוצעה ע"י משרד השריף המקומי, אולם בתוך שבועות התיק הועבר ל-FBI. לדריו של אלרבי, נאמר לו שהכסף ככל הנראה כבר הועבר לחשבונות אחרים מחוץ לגבולות ארצות הברית.

בסופו של דבר, הוא החליט לתבוע את קלר וויליאמס בשל רשלנות, והצדדים חתמו עם הסכם פשרה סודי. עם זאת, אלרבי סיפר כי לאחר ששילם לעורך דינו ולחוקר הפרטי ששכר, הוא יצא מופסד. את הבית, אגב, הוא כן רכש בסופו של דבר, אך הוא נדרש לגייס את הסכום מחדש. "הדבר הכי מסתכל זה שהגנב עדיין מסתובב חופשי והוא ואחרים עלולים לגנוב שוב. אין אף גוף שמעניק הגנה מפני עוקץ שכזה", סיכם אלרבי.

0% לא
100% כן
?האם הכתבה עניינה אותך
YOU MIGHT ALSO LIKE