הלוח הגדול
דרושים, דירות להשכרה, למכירה, רכב, יד שנייה
"אני לא מכיר שום ארגון שבו על הרג בני אדם אתה נשאר בתפקיד"
תחקיר מעמיק בהיקף שלא נעשה מעולם חושף כיצד אנשי אכיפת החוק בקליפורניה שהורשעו בין היתר בעבירות אלימות ואף הביאו למותם של אנשים חפים מפשע, כלל לא נענשו ונותרו במשרתם. מומחים קובעים כי הסיבה לכך נעוצה במדיניות הפיקוח והדיווח במדינה, זאת בניגוד למדינות אחרות, בהן הסיפור שונה לגמרי

למעלה מ-80 אנשי אכיפת החוק העובדים בקליפורניה הם עבריינים מורשעים. חלקם נהגו שיכורים, רימו בדו"ח הנוכחות בימי העבודה, תקפו באלימות בני משפחה ואף היו מעורבים בתאונות דרכים שגבו קורבנות.

למרות זאת, בזכות ניצול מספר פירצות בחוקי מדינת קליפורניה לגבי ענישת שוטרים, הם הצליחו לשמור על משרתם.

 

הרשמה לקבלת הניוזלטר היומי ועדכונים חשובים


אילוסטרציה: Bay Area News Group

תחקיר משותף ומעמיק של סוכנויות ידיעות בדרום קליפורניה שניתח את התופעה לאורך חצי שעה נחשף היום ומציג בתוכו נתונים על מאות שוטרים לשעבר שהורשעו בפשעים במהלך העשור הנוכחי במה שמוגדר על ידם כתיעוד המקיף ביותר שאי פעם פורסם במדינת הזהב.

תוצאות הסקירה מראות כי 630 שוטרים הורשעו במהלך העשור, ממוצע של יותר מאחד לשבוע. אלימות במשפחה היא העבירה השכיחה ביותר ואחריה אשמה בתאונות דרכים קטלניות ונהיגה בשכרות.

עוד מתברר כי למעלה מרבע מהעבירות מעולם לא דווחו לתקשורת ולפחות שוטר אחד מתוך חמישה עדיין מועסק בתפקידו או שמר על משרתו יותר משנה לאחר הרשעתו.

אמנם מדובר במספר קטן בהשוואה לסך 79,000 השוטרים הפעילים ברחבי המדינה, אך חשוב להדגיש כי בשל מדיניות החיסיון בקליפורניה על נתונים אלו, לא מדובר בתמונה המלאה המשקפת לחלוטין את המצב כפי שהוא, וכתוצאה מכך, ישנה סבירות גבוהה שהמספרים גדולים עוד יותר. לכן, תושבי האזור אינם יכולים באמת לדעת באופן מקיף, מיהו השוטר נושא כלי הנשק שעובד בסמוך לביתם. 

 

מפקד משטרת מחוז ריברסייד, לארי גונזלס שהורשע בשנת 2013. צילום: וויל לסטנר

העיתונאים החוקרים מצאו לפחות 12 סגנים מורשעים שעדיין עובדים במשרדי השריף במחוז לוס אנג'לס. 5 שוטרים נוספים בעלי רקע דומה מועסקים במשטרת מחוז ריברסייד, כולל המפקד עצמו, לארי גונזלס שבשנת 2013, בעת היותו קצין בצבא, הודה באשמה והורשע בנהיגה בשכרות שגרמה לתאונת דרכים לאחר שבדמו נמצאה רמת אלכוהול של פי 2 מהכמות המותרת בחוק.

סגן השריף במחוז קארן שבצפון המדינה, הורשע באחריות למותם של שני בני אדם במהלך נסיעה פרועה בנייידת בדרכו לקריאה. מקבילו במחוז סנטה קלרה נרדם בזמן נהיגה ופגע למוות ב-2 רוכבי אופניים. שני השוטרים הללו, ממשיכים לשמור על משרתם.

"האם הצדק נעשה? בהחלט לא", קובע נחרצות ג'ון אורבן, חברם של קריסטי גוך בת ה-30 ומט פטרסון בן ה-29 שנהרגו באותה רכיבת אופניים בבוקר יום ראשון בשנת 2008 כאשר סגן שריף מחוז סנטה קלרה, ג'יימס קונסיל, סטה מנתיב קו הפרדה רצוף והתנגש בהם בתאונה הקטלנית.

"מי שעונד לגופו תג שוטר, צריך להיות בעל סטנדרטים גבוהים יותר מאשר האדם הממוצע", אומר אורבן, חייל לשעבר שלמרות הביקורת הקשה, מגדיר עצמו כתומך באנשי אכיפת החוק, "אני לא מכיר אף ארגון שבו על הרג שני בני אדם, אתה זוכה להשאר בתפקידך למרות שהטעות שלך הביאה לתשלומי פיצויים במיליוני דולרים".

יש לציין כי כל השוטרים בעלי הרקע הפלילי שעדיין מועסקים בתפקידם הורשעו בדרגת חומרה בינונית ומטה, שכן על למעלה מכך, הם אינם יכולים לעבוד בעמדות אלו בקליפורניה.

למרות זאת, על עבירות של אלימות שבגינן הורשעו שליש מהשוטרים שנחשפו בתחקיר, אמורה הייתה להשלל הזכות לשאת כלי נשק, אך הם הצליחו להפחית את דרגת חומרת העבירה על מנת לשמור עליה.

חצי מהעבירות הללו מעולם לא דווחו לכלי התקשורת. בניהן, של שוטר ביה"ס בלוס אנג'לס שהורשע בהתעמרות בקטין, סגן שריף בסן פרנסיסקו שהורשע פעמיים בתוך שנתיים ושוטר תנועה בקליפורניה שהורשע בעבירת אלימות במשפחה.

 

סגן שריף מחוז סנטה קלרה, ג'יימס קונסיל במהלך משפטו. צילום: Bay Area News Group

"בהתחשב בכוח ובמעמד שניתנו לשוטרים אלו, מי שנושא ברקע שכזה, למעשה בגד באמון הציבור", טוען פרופסור רוג'ר גולדמן, מרצה למשפט באוניברסיטת סיינט לואיס המעביר בין היתר לימודי רישוי וסטנדרטים לאנשי אכיפת החוק. 

"הסיבה לעצם העובדה שכל כך הרבה שוטרים שכאלו עדיין עובדים בזמן שהציבור כלל אינו מודע לכך, נעוצה באופן שבו קליפורניה מפקחת עליהם".

קליפורניה היא אחת מחמש המדינות הבודדות ברחבי ארה"ב שאינן שוללות את רישיונם של שוטרים בגין התנהגות בלתי הולמת. כל ההחלטות בנושאים אלו הן בתחום אחריותם של מפקדי משטרה או שריפים.

זה נראה לי חסר הגיון שהארגון שאחראי להקניית הערכים ונהלים בהכשרת השוטרים, חסר כל תגובה בזמן הפרתם", אומר מייק דמיצ'ילי, שעסק בתחום הכשרת השוטרים בקליפורניה במשך למעלה משלושה עשורים.

סיכוי טוב שאף אחד מאותם שוטרים סוררים לא היה עובד כיום בשורות כוחות אכיפת החוק בפלורידה או ג'ורג'יה. בשתי מדינות אלו ישנן סוכנויות בעלות סמכות רחבה לשלול את רשיונם של שוטרים לא רק בגין הרשעה אלא גם במקרים של התנהגות בלתי הולמת, כמו התנהלות לא אתית ופגיעה באמון המערכת.

שוטר בפלורידה שיתפס כשבחזקתו קנאביס עלול שלא ללבוש יותר מדים בתקופת חייו. קרוב ל-1,000 שוטרים איבדו את משרתם בשתי המדינות הללו בשנת 2015. מדובר במחצית מכלל ההדחות ברחבי המדינה באותו פרק זמן.

לדברי גלן הופקינס, בכיר במערכת החוק בפלורידה, גם אם שוטר יורשע בעבירה בדרגה נמוכה, המדינה יכולה להגיב באופן חמור יותר לכך. "ברגע שהם הודו בעבירה בחומרה יחסית קלה, ואנו נחשפנו לכל הפרטים, איננו כפופים למידת ההרשעה בהחלטתנו".

גם במדינות אחרות הדין היה שונה לגבי אותם מקרים. כמו למשל באיוואה, שם על הונאת רשויות השוטרים משלמים במשרתם, ולא כפי שהוחלט לגבי שוטר מסן חוזה שבצפון הקליפורניה אשר רימה ביומן הנוכחות במטרה להכניס לכיסו עשרות אלפי דולרים, ולמרות זאת, הרשעתו בדרגת חומרה נמוכה, סייעה לו להשאר בתפקידו.

כך גם עם סגן השריף דויד הרננדז אשר הורשע במילוי דוח כזב כששיקר לגבי נסיבות מעצר חשוד לכאורה בגין שימוש בסמים. במדינות כמו אלסקה, אריזונה או ניו מקסיקו, הוא כבר מזמן לא היה לובש מדים, ובקליפורניה כן.

באופן די גורף ניתן לקבוע כי אף אחד מאותם שוטרים בקליפורניה שעדיין מועסקים בשירות אכיפת החוק, לא היו נותרים בתפקידם באיידהו, בה חוק חדש קבע כי למדינה יש את הזכות לשלול את רשיונו של כל שוטר בגין כל חומרת עבירה שתהיה.

כאמור, התחקיר המקיף נעשה על ידי שיתוף פעולה של סוכנויות עיתונאים בקליפורניה. רקע לפרויקט וקרדיט לעיתונאים שהיו שותפים לו, ניתן למצוא בקישור הבא

50% לא
50% כן
?האם הכתבה עניינה אותך
YOU MIGHT ALSO LIKE