הלוח הגדול
דרושים, דירות להשכרה, למכירה, רכב, יד שנייה
פחות מ-3 חודשים לבחירות הפריימריז באיווה: פיט בוטיג'ג' מוביל בסקרים
על אף שברני סנדרס, ג'ו ביידן ואליזבת וורן נחשבים למועמדים המובילים, דווקא ראש עיריית סאות בנד מקבל 22% מהקולות, כך על פי הסקר העדכני ביותר. ברק אובמה, ג'ון קרי, הילארי קלינטון ואל גור ניצחו גם כן במדינה ולבסוף הפכו למועמדי המפלגה הדמוקרטית

פיט בוטיג'ג', ראש עיריית סאות בנד (אינדיאנה) הוא המועמד הדמוקרטי המוביל לזכות בבחירות המקדימות באיווה, המדינה הראשונה שבה תתקיים הצבעה במסגרת הפריימריז של המפלגה הדמוקרטית, כך עולה מסקר שפורסם מוקדם יותר היום.

 

הרשמה לקבלת הניוזלטר היומי ועדכונים חשובים


פחות מ-3 חודשים נותרו לבחירות המקדימות באיווה, ומועמד מפתיע מוביל בסקרים (צילום: המפלגה הדמוקרטית באיווה)

 

מדובר בסקר של אוניברסיטת מונמות שבניו ג'רזי אשר נחשב לאחד האמינים בתחום, והוא מעניק לבוטיג'ג' 22% מהקולות. במקום השני ניצב סגן הנשיא לשעבר, ג'ו ביידן, עם 19%, ומיד אחריו ניתן למצוא את הסנאטורית אליזבת' וורן עם 18%.

במקום הרביעי מדורג הסנאטור ברני סנדרס (13%), ואחריו ניצבות שתי סנאטורית, איימי קלובשר (5%) וקמאלה האריס (3%). המיליארדר טום סטייר והיזם אנדרו יאנג קיבלו כל אחד 3% מהקולות, ואילו שאר המועמדים לא הצליחו לחצות את רף שני האחוזים.

ראוי לציין כי באיווה לא מתקיימת בחירות מקדימות רגילות: במקום קלפיות או פתקי הצבעה, הפעילים של המפלגה מתכנסים באלפי מוקדים, דנים במועמדים ולאחר מכן מתקיימת הצבעה פתוחה. שיטה זו נקראת caucus, או "אספות בחירה", ואחד התכונות הבולטות שלה היא היכולת של המצביע לשנות את קולו.

העובדה שבוטיג'ג' מוביל בסקרים היא הפתעה עצומה, שכן הוא נחשב לדמות הרבה פחות מוכרת מהמועמדים המובילים (ביידן, סנדרס, וורן), ורבים כלל לא הכירו אותו עד לפני פחות משנה. אם יצליח לזכות באספות הבחירה באיווה, יתכן שהוא יצבור מספיק מומנטום כדי להפוך למועמד של המפלגה ויתמודד מול הנשיא טראמפ בעוד קצת פחות משנה.

 

ראש עיריית סאות בנד, פיט בוטיג'ג' (צילום: Getty Images)

 

איווה היא אומנם רק מדינה קטנה אחת, אך אספות הבחירות בה נחשבות ליריית הפתיחה של עונת הפריימריז. את חשיבותה של המדינה ניתן להבין ממבט על הפוליטיקאים שניצחו בה והפכו למועמדי המפלגה: ב-2016 הילארי קלינטון גברה על ברני סנדרס, וב-2008 ניצח בה סנאטור בשם ברק אובמה, שבדומה לבוטיג'ג' היה די אלמוני רק כמה חודשים קודם לכן. ב-2012, אגב, לא התקיימו בחירות מקדימות לאחר שאיש לא בחר להתמודד מול אובמה.

ב-2004 הסנאטור (דאז) ג'ון קרי ניצח באיווה, וארבע שנים קודם לכן סגן הנשיא אל גור זכה בה. שניהם הפכו למועמדי המפלגה בשתי מערכות הבחירות הללו (ושניהם הפסידו לנשיא לשעבר ג'ורג' וו. בוש). למעשה, הפעם האחרונה שבה מועמד דמוקרטי הפסיד באיווה ובכל זאת קיבל את מועמדות המפלגה הייתה ב-1992, אז מושל ארקנסו - ביל קלינטון - סיים במקום הרביעי.

50% לא
50% כן
?האם הכתבה עניינה אותך
YOU MIGHT ALSO LIKE