הלוח הגדול
דרושים, דירות להשכרה, למכירה, רכב, יד שנייה
הבריחה מקליפורניה: כך ערים ברחבי ארה"ב מושכות אליהן את מיטב המוחות מעמק הסיליקון
בעזרת מענקים כספיים, סיוע במציאת דיור הולם וכדומה, ערים (ומדינות) בכל רחבי ארצות הברית מנסות לשכנע צעירים משכילים לגור בתחומן. ליקטנו את מיטב הפרויקטים שמקדמים את הנושא

כשמחירי הדיור מזנקים לשיאים חדשים וחסרי בית ממלאים את רחובות העיר, סן פרנסיסקו וערים סמוכות כגון סן חוזה ואוקלנד חוששות מבריחת מוחות. וכעת, ערים רבות ברחבי ארצות הברית מציעות חבילת הטבות שגורמת לתושבים לארוז את המדווזות ולהיפרד מצפון קליפורניה.

ברוב המקרים, מדובר בהטבות כספיות שניתנות למי שיעבוד מהבית - דבר שרבים מאנשי עמק הסיליקון נאלצים לעשות כבר כיום. ליקטנו חלק מההצעות, בין אם מדובר בעיר, מדינה או רשות מקומית אחרת.

וחשוב לציין כי ההצעות אומנם מכוונות לאנשי היי טק ותעשיות דומות, אך רובן פתוחות בפני הציבור הרחב ללא קשר לעבודתם.

 

הרשמה לקבלת הניוזלטר היומי ועדכונים חשובים


למעלה: דטרויט וטולסה; למטה: אלסקה ו-וורמונט (צילום: Shutterstock)

 

העיר הראשונה ברשימה היא טולסה (אוקלהומה), שחוששת מכך שכוח העבודה המבוגר יגרום לפגיעה קשה בכלכלתה. לכן, במסגרת פרויקט "Tulsa Remote", היא מציעה כ-10 אלף עבור משפחות המסכימות לגור בחתומה.

מדובר בשנה השניה לפרויקט השאפתני, ואשתקד רק 100 איש התקבלו אליו כ-11 אלף בקשות (מכל 50 מדינות ארה"ב, כמו גם 150 מדינות ברחבי העולם). בזכות הצלחתה, הרשות המקומית החליטה לקבל השנה 250 משפחות חדשות. התנאים לקבלה לפרויקט הם הסכמה לעבור לגור בעיר בתוך 6 חודשים, ומגיש הבקשה חייב להיות מעל גיל 18 ולהיות מועסק במסגרת עבודה מהבית כבר עכשיו.

מעבר לבונוס הכספי, המשתתפים בפרויקט יזכו לעשות שימוש בחלל עבודה משותף ללא עלות, כמו סיוע במציאת דיור הולם.

 

דטרויט נפגעה בצורה קשה ביותר מהמשבר הכלכלי לפני כעשור, כעת היא מנסה להשתקם (צילום: Shutterstock)

 

גם במדינת ורמונט חששו מכוח העבודה המבוגר, ובשנה שעברה הושק פרויקט דומה לזה באוקלהומה. ג'ואן גולדשטיין, בכירה במחלקת לפיתוח כלכלי במדינה, סיפרה לאתר Bankrate שוורמונט העניקה מתחילת השנה 5,000 דולר למעל ל-30 משפחות שעברו לגור שם, ושבכוונת הרשויות המקומיות להוסיף תקציב נוסף כדי למשוך עובדים נוספים.

עיר נוספת שמנסה למשוך אליה עובדים היא דטרויט, שספגה מהלומה כלכלית קשה לפני כעשור במהלך המשבר הכלכלי שפקד את ארה"ב (דטרויט היא 'בירת הרכבים' של ארה"ב, וגלי פיטורי ענק הביאו לקריסת מעמד הביניים בה).

כלקח מכך, בעירייה הקימו את "Challenge Detroit" שנועד למשוך צעירים בעלי השכלה גבוהה - בייחוד יזמים בתחילת דרכם - לעיר. בשונה מטולסה ו-וורמונט, בדטרויט לא ישלמו לאותם צעירים באופן ישיר, אך הפרויקט מציע שכר נאה וסיוע במציאת דיור לאנשים שיסכימו לעבוד בעיר במשך שנה.

 

חברות הטכנולוגיה שולטות בצפון קליפורניה וגורמות למחירי הבתים לזנק לשיאים חדשים (צילום: Shutterstock)

 

ספק רב אם ישראלים מכירים את העיירה נורת' פלאט (North Platte) שבמערב מדינת נברסקה, אך הרשות המקומית בה מקדמת פרויקט שגם הוא אמור למשוך צעירים אליה. מאות חברות מקומיות נרשמו לפרויקט, במסגרתו העירייה משווה את הבונוס שאותה חברה נותנת לעובדים חדשים. כך למשל, עובד שזוכה ל-5 אלף דולר מהמעסיק יזכה לבונוס נוסף, גם הוא בגובה 5,000 דולר.

עם זאת, ישנם כמה תנאים לשימוש בכסף. קודם כל, ניתן להשתמש בסכום רק כדי לכסות את עלויות המעבר, להחזיר הלוואות של סטודנטים או עבור תשלום של בית (מקדמה לרכישה או השכרה). בנוסף, העובד חייב להרוויח יותר מ-20 דולר בשעה ע"מ שיהיה זכאי לבונוס, ועליו להתחייב למגורים בעיר במשך 3 שנים.

ולסיום, אנשים שמחפשים סגנון חיים מעט שונה אולי יתעניינו בפרויקט שמקודם באלסקה ושמו Permanent Fund Dividend. מדובר בתשלום שכל תושב המדינה מקבל מתעשיית המינרלים הגדולה, ולמעשה היא קיימת מאז 1980. גובה התשלום משתנה מדי שנה (בהתאם לייצוא של המינרלים באותה תקופה). ב-2015, למשל, כל 637 אלף התושבים קיבלו מעל לאלפיים דולרים רק בזכות העובדה שהם גרים באלסקה.

50% לא
50% כן
?האם הכתבה עניינה אותך
YOU MIGHT ALSO LIKE