הלוח הגדול
דרושים, דירות להשכרה, למכירה, רכב, יד שנייה
אנחת רווחה או אכזבה גדולה
בפרק ששודר בסדרת הטלויזיה של דיסני "אלנה, הנסיכה מאבלור" מגיחה לה גיבורה חדשה - נסיכה יהודיה ראשונה, מהממלכה הלאדינית. רבים תוהים האם מדובר באבן דרך של ממש, או שמא ב"קצת מידי, מאוחר מידי"

סוף סוף, בדיוק בזמן לחנוכה, דיסני מציגה נסיכה יהודייה וכשרה - הנסיכה רבקה מהממלכה הלאדינית "גלאוניה". הנסיכה רבקה הופיעה בפרק בסדרת הילדים של דיסני "אלנה הנסיכה מאבלור", ששודר ב-6 בדצמבר.

 

הרשמה לקבלת הניוזלטר היומי ועדכונים חשובים


הסדרה, זוכת האמי, העוקבת אחרי אחרי אלנה, נסיכה ממוצא לטיני, עלתה לשידור בשנת 2016.

בפרק, שנקרא "פסטיבל אורות", הנסיכה רבקה ומשפחתה מוצאים עצמם על חופי אבלור, לאחר שספינתם נהרסה. אלנה מזמינה אותם לארמון בכדי שיוכלו לחגוג את חג החנוכה ומבקשת ללמוד את מנהגי/מסורת החג. רבקה ומשפחה מתאספים סביב המנורה ומגוללים את סיפור חג החנוכה, נס פך השמן וגם משחקים בסביבונים.

יוצר הסדרה, קרייג גרבר, מספר "תמיד היה לנו חשוב לייצג את התרבות הלטינית וההיספאנית הרבגונית... החלטנו להתמקד בחנוכה ובחלק מהתרבות העניפה שעוד לא הוצגה בתכנית".

את הנסיכה רבקה מדובבת השחקנית היהודייה ג'יימי לין סיגלר (מדו ספראנו, "הסופראנוס") ומבצעת את השיר "ערב חנוכה זה". ג''ימי לין סיגלר, בת לאב יהודי שגדלה בניו יורק, חגגה בת מצווה וביקרה בישראל במסגרת טיול תגלית, בשנת 2008.

הפרק זכה לביקורות רבות ומגוונות, חיוביות ברובן. "צפיתי בהרבה ספיישלים של נסיכות דיסני לכבוד החגים השונים, זהו הספיישל הראשון ששודר המספר על דמויות שחונכו על פי המסורת עליה חונכתי גם אני", כותבת ליסה דאן בבלוג "The Princess Blog" Your Resource For All Things Princess". "זהו מהלך מבורך וחשוב שמביא לנורמליזציה של המסורת היהודית בקרב ילדים ומציג מציאות בה לא כל נסיכות דיסני חוגגות את חג המולד".

מצדו השני של המתרס, רבים תוהים האם מדובר באבן דרך של ממש, או שמא ב"קצת מידי, מאוחר מידי". האם הנסיכה, שהבליחה אך בפרק בודד בתכנית טלויזיה, נחשבת לנסיכת דיסני מן המניין. האם תיווצר בובה בדמותה?

 

הציניקנים (...מאיתנו) יצביעו על כך שהנסיכה הברונטית, בעלת עור הזית, היא רק אחת מעשרות נסיכות יפות, רזות, בעלות שיער בלונדיני ארוך וגולש. ימשיכו הציניקנים ויציינו את מייסד האולפנים, וולט דיסני, נודע לשמצה בהשקפת עולמו הגזענית ובהיותו אנטישמי.

בהתאם לספקולציות אחרות, נשאלת השאלה האם גרסתה של דיסני תחזק את הסטיגמה של הנסיכה היהודיה האמריקאית (JAP - Jewish American Princess), זו המפונקת שמכורה לקניות (כפי שהוצגה בסרט הקאלט "קלולס").

האם הנסיכה רבקה היא התשובה של דיסני לצורך של רבים מאיתנו (כולל בנותינו ונכדותינו) להיות חלק מקנון הנסיכות של דיסני.

הצגתה של הנסיכה היהודיה הראשונה היא חלק ממגמה הולכת ומתעצמת בדיסני אשר מטרתה לשקף את החברה בה אנו חיים והתרבות הרבגונית שקיימת מאליה. מגמה זו תפסה תאוצה בעת עמדו בראש האולפנים שני אנשי עסקים ממוצא יהודי - מייקל אייזנר וג'פרי קטצנברג (יוצרי הסרט "נסיך מצריים" של אלפני DreamWorks)

במהלך תקופת כהונתם של השניים ולאחריה, לא ניתן שלא להבחין בשינוי - להלן מקבץ דמויות נשיות-ראשיות בסרטים שהופקו מאז ועד היום:

  1. יסמין, נסיכה ערבייה ספק מוסלמית (אלדין)
  2. פוקהונטס, עובדת אללים "אינדיאנית" (פוקהונטס)
  3. אזמרלדה, נסיכה קתולית (הגיבן מנוטרדאם)
  4. מולאן, נסיכה קונפוקציאנית (מולאן)
  5. נסיכה ילידת הוואי (לילו וסטיץ')
  6. טיאנה, נסיכה אפרו-אמריקאית (הנסיכה והצפרדע)
  7. מואנה, נסיכה פולינזית (מואנה)

עד עכשיו לא הייתה נסיכה יהודיה, קמות ראשית בסרט באורך מלא, למרות ריבוי האופציות, הראשית מבניהן היא המלכה אסתר.

על תסריט הפרק המיוחד לחג החנוכה אחראית רחל רודרמן. "אשמח לראות סרט עם גיבורה יהודיה בעתיד, או לחילופין סדרת טלויזיה, בדומה לנסיכה אלנה", כותבת דאן בבלוג הנסיכות. "אני מוקירת תודה ומלאת הערכה על ציון המסורת היהודית על ידי אלפני דיסני, אחרי שנים רבות של שתיקה... אני שמחה שדיסני חותרת לייצוג של אנשים כמוני".

האם הופעתה של הנסיכה רבקה, בתכנית הטלוזיה, מצביעה על הבאות - נשאר אך לקוות.

3% לא
97% כן
?האם הכתבה עניינה אותך
YOU MIGHT ALSO LIKE