הלוח הגדול
דרושים, דירות להשכרה, למכירה, רכב, יד שנייה
"אנו נקבל החלטה במשותף": הדמוקרטים אובדי עצות לקראת השלב הבא בהדחת הנשיא
דונלד טראמפ הוא הנשיא השלישי בהיסטוריה להיות מודח על ידי בית הנבחרים, אך כעת נראה שפלוסי ושותפיה מנסים למשוך זמן עד שתתקבל ההחלטה לגבי תכנית הפעולה טרם הגעת ההליך לסנאט

אנדרו ג'ונסון, וביל קלינטון היו עד אתמול שני הנשיאים היחידים אי פעם שהודחו על ידי בית הנבחרים. החל מאמש, הצטרף אליהם הנשיא המכהן דונאלד טראמפ.

העילה לאישור ההדחה, הינה צמד סעיפים בהם הואשם טראמפ העלולים למנוע ממנו להמשיך ולכהן כנשיא. בית הנבחרים אישר את צמד הסעיפים ברוב משמעותי. על סעיף א- 'שימוש לא יאה בכוח' הצביעו כ-230 בעד הדחה, וכ-197 נגד' ועל סעיף ב- 'הפרעה להליך משפטי' הצביעו כ-229 בעד הדחה וכ-198 נגד. 

 

הרשמה לקבלת הניוזלטר היומי ועדכונים חשובים


מובילת המהלך, ננסי פלוסי ודונלד טראמפ שטוען לציד מכשפות

הקונגרס העלה את הצעת ההדחה בעקבות שיחת טלפון שהתקיימה בין טראמפ ובין נשיאה היהודי של אוקראיניה וולדימיר זלניסקי בחודש יולי השנה. במהלך השיחה טראמפ אמר לעמיתו האוקראיני "לעשות את הדבר הנכון" ביחס למה שדמוקרטים משערים הייתה חקירה אוקראינית של יריבו הפוליטי, הסנאטור הדמוקרטי ג'ו ביידן שלבנו היו עסקים מפוקפקים באוקראינה

עם זאת, מתמלילי השיחה בין שני הנשיאים שפורסמו בהרחבה בעיתונות לא נראה כי באמת הייתה איזושהי עילה משפטית-חוקתית לטעון כי הנשיא השתמש לרעה בכוחו, או שאפילו התייחס לפרשת ביידן, וביקש לחקור את יריבו הפוליטי בידי מדינה אחרת.

 

הליך ההדחה אמש בקונגרס האמריקאי

מצב עובדתי זה, לא הפריע כמובן לקונגרס הדמוקרטי להתחיל בחודש שעבר בתהליך ההדחה ולהביאו להצבעה אמש. לתהליך ההדחה עצמו קדמה סאגת דו"ח מולר עימה נאלץ להתמודד הנשיא הנבחר, שגם היא הייתה תוצר של מאמצי המפלגה הדמוקרטית לחבל בנשיא מעורר המחלוקת. דו"ח מולר שפורסם לפני כארבעה וחצי חודשים, חקר אפשרות כי במהלך קמפייין הנשיאות של טראמפ השתמש הקמפיין במידע שנמסר מרוסיה כדי לרגל אחר המפלגה הדמוקרטית. הדו"ח כשל להראות כי מעורבות שכזו התקיימה. כמה חודשים לאחר פרסומו, החלה החקירה בעניין אוקראינה.

בשונה מחקירת מולר אליה הגיב הנשיא בלא הפגנת רגש ובאדישות רבה, הרי שבנוגע לתהליך הדחתו הבהיר הנשיא כי מדובר ב'ציד מכשפות' וב'הונאה' וכי שלא כמו במהלך חקירת מולר במסגרתה הורה לאנשי הבית הלבן לשתף פעולה באופן מלא, עתה הוא יסרב באופן מוחלט לשתף פעולה עם נציגי בית הנבחרים בנושא.

 

הפגנה בעד ההדחה בניו יורק

בשעות הערב שלאחר ההצבעה בקונגרס החלה הדרמה האמיתית, כאשר ניגשה דוברת הבית הדמוקרטי ננסי פלוסי אשר הובילה את תהליכי ההדחה לשוחח עם העיתונאים. פלוסי נראתה מבולבלת ולא מוכנה.

"אנו נקבל החלטה במשותף, כצוות, עדיין לא ברור מתי נשלח את ההצבעה לסנאט שיחליט מה לעשות בה". אכן, הדמוקרטים נתקעו בלא תכנית שלב ב'. על פי החוק האמריקני, כדי להדיח נשיא אין זה מספיק שבית הנבחרים יחליט כי עליו ללכת כפי שקרה אמש, אלא ישנו צורך בהצבעת רוב של כשני שליש מחברי בסנאט - אכן, דבר שבמציאות הפוליטית הנוכחית הינו כמעט בלתי אפשרי לאור העובדה שבסנאט הנשיא נהנה מרוב רפובליקני יציב למדי.

פלוסי לא סתם נראתה מבולבלת, הדמוקרטים מיהרו לאשר את ההדחה בטרם חג המולד, אך עתה נראה כי התהליך עלול להיארך חודשים רבים נוספים וכל זאת למול התרחיש הבלתי סביר כי שני שלישי מחברי הסנאט הרפובליקני יצביעו בעד הדחת הנשיא. עם זאת, במידה והדבר אכן יקרה, דונאלד טראמפ יחדל מלכהן כנשיא ארה"ב באופן מידי.

 

הנשיא דונלד טראמפ בעצרת אמש במישיגן מול רבבות תומכים

במקביל, בצד הרפובליקני של וושינגטון, הסנאטור הבכיר מיץ' מקונל, מנהיג הרוב הרפובליקני בסנאט, הבהיר באופן חד משמעי לפוקס ניוז, כי חברי המפלגה הרפובליקנית כולה מאוחדים במטרה המשותפת למנוע את הדחת הנשיא, לאור מה שנראה כ''אישומים חלשים ובלתי סבירים נגד הנשיא''.

מקונל הוסיף כי הסנאטורים יעבדו 'בתיאום מלא' עם הבית הלבן. לאור תמונת מצב זו אין להתפלא שהדמוקרטים ששולטים בבית הנבחרים אינם ממהרים להעביר את החלטתם לדיון בסנאט. כרגע מטרתם היא משיכת זמן, בתקווה כי טראמפ יספק להם סקנדל נוסף.

לקונגרס יש שישה חודשים להעביר את ההחלטה להצבעה בסנאט. בינתיים, נכון לעתה רוב מכריע של הציבור האמריקני מתנגד לתהליך ההדחה.

50% לא
50% כן
?האם הכתבה עניינה אותך
YOU MIGHT ALSO LIKE