הלוח הגדול
דרושים, דירות להשכרה, למכירה, רכב, יד שנייה
חנוכה עקוב מדם בניו יורק
בכל אחד מלילות חנוכה השבוע התרחשה תקיפה כזו או אחרת בניו יורק שכוונה כנגד יהודים. די-בלאזיו הכריז כי יציב ניידות משטרה רבות יותר באזורים יהודיים אך בכירי הקהילה היהודית טוענים "אין לו מושג מה לעשות"

זהו חג החנוכה הקשה ביותר שידעו יהודי ניו יורק שכבר הסתגלו לגילויי האלימות נגדם ברחבי העיר הגדולה בארצות הברית. עד כה, הוא הגיע לשיאו אמש כאשר אדם חמוש במצ'טה חדר לבית תפילה במונסי, ניו יורק ודקר 5 מתפללים יהודים חרדים. אך האירוע הקשה האחרון לא הגיע משום מקום.

בשנים האחרונות אנטישמיות הייתה מגיפה למולה נאלצו להיאבק בעיקר יהודים וישראלים החיים בארצות אירופה בעוד מאז שנות השבעים 'השנאה העתיקה בעולם' לא הייתה כה בולטת בכותרות העיתונות האמריקנית וברחוב האמריקני, קל וחומר שלא בניו יורק, כמו בשבועות האחרונים.

 

הרשמה לקבלת הניוזלטר היומי ועדכונים חשובים


חג חנוכה מסוכן ליהודי ניו יורק (צילום: Fox)

הטבח במרכול הכשר בג'רזי-סיטי ערב חתימת הצו הנשיאותי נגד אנטישמיות שימש יריית פתיחה לעונת חגי חורף קשה במיוחד עבור יהודי ארה"ב ככלל וניו יורק בפרט. חג החנוכה מהווה את שיאו של תקופה בה רגילים אנו לראות עשרות חנוכיות פרוסות ברחבי העיר לצד עצי אשוח סמלי החג של הדת הנוצרית והיהודית המוארים זה בצד זה, מסמלים דו קיום ומעידים על מציאות ורודה אך בעיקר אלטרנטיבית שכן נכון לעתה משטרת ניו יורק עסוקה בתגבור אינטנסיבי של כוחות בכל השכונות היהודיות המרכזיות בחמשת הרובעים של ניו יורק, כאשר גם בפרברים המאוכלסים ביהודים רבים כגון אזור הפייב-טאונס, ואפר-סטייט ניו יורק, לצד אווירת החג, ישנה אווירה של כוננות משטרתית מוגברת.

 

ראש העיר חסר אונים (צילום: NYPost)

טרם אירוע הדקירה במונסי, ובעקבות ששת המקרים של תקיפות אנטישמיות שאירעו ב-72 השעות האחרונות, ראש עיריית ניו יורק ביל די-בלאזיו צייץ בבוקר יום שישי "יותר משטרה תיראה בבורו פארק, בקראון הייטס ובוויליאמסבורג. המשטרה תגביר את נוכחותה בבתי תפילה, ובאזורים קריטיים אחרים של הקהילה. כל מי שמטיל טרור על הקהילה היהודית יעמוד מול הצדק. אנטישמיות היא התקפה על ערכינו ועל עירנו ואנו נתמודד עימה ראש בראש" סיים ראש העיר.

מקרה השנאה הראשון של השבוע אירע ביום ב' בבוקר ליד תחנת גראנד סנטרל ברחוב 42 במנהטן כאשר אדם בן 65 הוכה בראשו ברקע קריאות "יהודי מז%$". החשוד סטיבן ג'ורג' בן ה-28 ממיאמי עובר עתה בדיקה פסיכיאטרית ומוחזק ללא אפשרות של שחרור בערבות. כתב אישום הוגש נגדו אמש. המקרה השני החל ביום ג' כאשר התקבלה קריאה מאדם בן 67 שדיווח כי מספר נערים הכו את בנו בן ה-6 ואת חברו בן ה-7 בלובי של בניין בשכונת וויליאמסבורג בברוקלין. הנערים ברחו מהמקום והפצועים טופלו במקום על ידי כוחות החירום בזירה.

קריאה שלישית התקבלה ביום ד' בשעה 1:40 לפנות בוקר, כאשר בשדרות קינגסטון שבשכונת קראון הייטס בברוקלין, קבוצת נערים תקפה גבר בן 25 באמצעות משקה קל. התקרית הרביעית אירעה גם היא בקראון הייטס, ביום ה' בערב ברחוב יוניון 1454 לא הרחק משדרות קינגסטון כאשר גבר בן 56 הוכה בראשו על ידי חבורת נערים שנראתה בורחת ומצלמת את התקרית בעוד הגבר נופל ארצה.

התקרית החמישית התרחשה כאשר אישה בת 34 הותקפה בפני בנה בן ה-3 מחוץ לסניף דאנקן דונטס בברוקלין, במקרה זה התוקפת, איאנה לוגן בת ה-42, נתפסה על ידי עובר אורח שרדף אחריה עד בוא השוטרים, והיא עתה מוחזקת במאסר וניצבת למול אישום של תקיפת ילד, תקיפה בנסיבות מחמירות, ואחזקת נשק.

תקיפה שישית התרחשה ביום ו' בבוקר כאשר טיפאני האריס בת ה-30 תקפה 3 חסידות חב"ד גם כן בקראון הייטס, האריס הוחזקה במאסר בחשד לביצוע פשע שנאה, אך ביממה האחרונה שוחררה במפתיע.
 

נכון לעתה הפתרוונת שמציעים בעיריית ניו יורק (תגבור כוחות משטרה באזורים יהודיים) הם חלקיים ואינם מספקים מענה לבעיה השורשית מולה ניצבת הקהילה היהודית בעיר. ראשית כל, בלתי אפשרי לפטרל בכל עת בכל האזורים היהודיים בעיר של שמונה מיליון בני אדם אשר מתוכם כ-13% מהתושבים הם יהודים.

שנית, כמעט כל התקיפות ללא יוצא מן הכלל באות מכיוונם של תושבים אפרו-אמריקנים הגרים בסמיכות ליהודים ברחבי ברוקלין. כיצד שיטור יתר שכזה יטפל בהיסטוריה ארוכה של מתיחות בשכונות ברוקלין בין יהודים ושחורים קשה בדיוק לראות. שכונת קראון הייטס, וויליאסמבורג הן צמד שכונות בהן יהודים ושחורים חיים בסמיכות רבה ובה יהודים נתקלים בעוינות על בסיס יום יומי, למעשה בשכונות אלה מספר התקיפות האנטישמיות הוא הגבוה בכל ארצות הברית. התגבור המשטרתי הוא פלסטר על תופעה שורשית שניתן לפתור רק באמצעות מעורבות קהילתית וחינוך.

בניו יורק, מגיפת השנאה לבני העם היהודי הפכה לקונצנזוס לא בהכרח בקרב תומכי טראמפ אלא דווקא בקרב מתנגדיו מקרב הקהילה השחורה החיים באזורים אורבניים ברחבי ארה"ב. הבעיה היא שהתקשורת וראשי הקהילה השחורה (ולעתים אפילו ראשי הקהילה היהודית) מעלימים עין מאמת בלתי נעימה זו.

 

בודדים במערכה (צילום: PBSׁׁ)

הצבת השוטרים של די-בלאזיו עובדת אולי באירופה, שם קהילות קטנות זוכות לרשת ביטחון מקסימלית. ניידת ליד בית הספר היהודי, ניידת ליד בית הכנסת או בית החב"ד המקומי, ולעתים גם ליד החנות הכשרה אכן מסייעים להרתיע תוקפים פוטנציאליים. אך כשמדובר בקהילות בסדר גודל קטן שרוב אנשיהם מנהלים אורח יהודי בלא סממנים חיצוניים משמעותיים אכן הדבר עובד.

עם זאת, בניו יורק בה חיים מאות אלפי יהודים בעלי סממנים יהודיים בולטים באזורים שידועים כבעלי אוכלוסייה יהודית, וכאשר הם עושים כן בצד אוכלוסיה שרבים מאנשיה מחזיקים בעמדות אנטישמיות שטופחו במשך עשרות שנים, שיטור (שממילא אינו דבר שבהכרח מרתיע עבריינים בשכונות אלה) לא יוכל לגדוע דברים שטופו במערכת החינוך ובבית. עד שראש העיר הנשוי בעצמו לאישה ממוצא אפרו-אמריקני, לא יהיה נכון להכיר במגיפת האנטישמיות ששוטפת את הקהילה השחורה בעיר, יהודי ניו יורק יצטרכו להמשיך ולחיות בפחד בשכונות המעורבות וכפי שראינו היום במונסי ולפני שלושה שבועות בג'רסי-סיטי ברחבי הצפון המזרחי של ארה"ב.

50% לא
50% כן
?האם הכתבה עניינה אותך
YOU MIGHT ALSO LIKE