הלוח הגדול
דרושים, דירות להשכרה, למכירה, רכב, יד שנייה
"מונע מדעותיו האנטישמיות": הדוקר באירוע הדלקת נרות חנוכה מואשם בפשעי שנאה
כתב אישום חמור הוגש כנגד גרפטון תומאס, תושב ניו יורק העומד מאחורי מסע הדקירות בביתו של רב במונסי. משפחתו טוענת שהוא "גדל בבית שלימד אותו לקבל ולכבד אנשים מכל דת וגע"; במקביל, משטרת ניו יורק פרסמה את התיעוד הדרמטי של רגעי המעצר

משרד התובע הפדרלי בדרום ניו יורק הגיש היום (שני) כתב אישום בגין פשע שנאה כנגד גרפטון תומאס, החשוד בדקירתם של חמישה יהודים במהלך אירוע הדלקת נרות שנערך בעיירה מונסי בערב יום שבת האחרון.

 

הרשמה לקבלת הניוזלטר היומי ועדכונים חשובים


החשוד בדקירת היהודים במהלך הדלקת נרות חנוכה, גרפטון תומאס, מובא מתחנת המשטרה אל ביהמ"ש הפדרלי (צילום: Getty Images)

 

בכתב האישום, שהוגש לבית המשפט הפדרלי במנהטן, נטען ע"י התביעה כי גרפטון "מונע מדעותיו האנטישמיות". ההחלטה להאשימו בפשע שנאה התקבלה לאחר שבמהלך חיפוש בביתו נמצאו יומנים שבהם הביע את עמדותיו כנגד יהודים. במכוניתו של תומאס נמצאו ראיות נוספות, לרבות סכין המצ'טה שבעזרתה תקף את החוגגים, כתמי דם וטלפון נייד. לפי כתב האישום, בין החיפושים האחרונים שבוצעו בעזרת הטלפון היו שאילתות כגון "בתי כנסת באזור שלי" ו-"למה היטלר שנא את היהודים?".

התקיפה המחרידה, שאירעה בסביבות השעה 10:00 בלילה בקהילה החרדית, נמשכה פחות משתי דקות. כשעתיים לאחר מכן, תומאס בן ה-37 - תושב העיירה גרינווד לייק - נעצר במנהטן. לפי משטרת ניו יורק, עדי ראייה לתקיפה רשמו את מספר לוחית הרישוי שלו והעבירו את הדיווח לרשויות החוק.

שני שוטרים שהבחינו במכונית בשכונת הארלם חסמו אותה, שלפו את כלי הנשק שלהם והורו לחשוד לצאת מן הרכב. מוקדם יותר היום פורסם תיעוד של רגעי המעצר, בו נראה תומאס יוצא מהרכב כשידיו מורמות. בדו"ח המעצר שלהם, שני השוטרים ציינו כי בגדיו היו מלאים בכתמי דם ושריח חזק של חומר מלבין נדף מכלי הרכב ומהחשוד עצמו.

 

מימין: רגעי המעצר של החשוד במנהטן. משמאל: שני השוטרים שהבחינו ברכב ועצרו את תומאס (צילום: משטרת ניו יורק / טוויטר)

 

בהמשך סיפרו ב-NYPD כי ידעו שהחשוד במנהטן לאחר שקורא לוחיות הרישוי בגשר ג'ורג' וושינגטון התריע על כניסתו לאי בסביבות השעה 11:45 בלילה, כשעתיים לאחר התקיפה במונסי.

"המעצר עצמו ארך אולי 15 שניות", הסביר דרמוט שיי, בכיר במשטרה, שלא לשכח לשבח את השוטרים: "אני רוצה להודות להם באופן אישי כתושב העיר. אך יתרה מכך, אני רוצה לומר שכנציב המשטרה אני גאה בה ועל האופן שבו פעלו", הוא אמר.

עוד הוסיף שיי כי שני השוטרים דיווחו על המעצר ברשת הקשר, ובתוך שניות ספורות הגיעו ניידות נוספות כדי לסייע בחיפושים בכלי רכבו של תומאס.

 

רגעי המעצר של החשוד בשכונת הארלם, כשעתיים לאחר אירוע הדקירה במונסי:

 

מעבר לחמשת הסעיפים של ביצוע פשע שנאה המופיעים בכתב האישום הפדרלי, תומאס הואשם בחמישה ניסיונות לרצח וסעיף נוסף של פריצה. הוא כפר באשמה, ובית המשפט קבע לא שחרור בערבות בגובה חמישה מיליון דולרים. היות שלא הצליח לשלם את סכום העתק, תומאס נותר במעצר גם היום.

משפחתו של החשוד אמרה שהיא לא ידעה על דעותיו האנטישמיות, ובאמצעות הודעה שנמסרה מעורך דינה היא טענה כי תומאס סובל מ"היסטוריה ארוכה של בעיות נפשיות ואשפוזים".

"הוא לא מעורב בשום דבר אנטישמי, והוא גדל בבית שלימד אותו לקבל ולכבד אנשים מכל דת וגע. הוא לא שייך לאף ארגון", הסביר מייקל זוסמן, עורך דין המשפחה, והוסיף כי הוא צפוי לבקש לשלוח את תומאס להסתכלות פסיכיאטרית.

"המשפחה סבורה שהפשעים שבהם הואשם, אם הוא אכן ביצע אותם, הם תוצר של המחלות הנפשיות שממנו הוא סובל. גרפטון עבר הרבה טיפול יםפסיכיאטריים", הוסיף זוסמן.

 

מפגינים בעד הקהילה היהודית, מחוץ לבית בו אירוע הדקירות התרחש (צילום: Getty Images)

 

קן קוצ'ינלי, סגן השר לביטחון מולדת בפועל, קישר את התקיפה במונסי לנושא ההגירה. בציוץ שהעלה (ונמחק ע"י קוצ'ינלי) נטען כי "התוקף הוא אזרח ארה"ב שהינו בנו של מהגר לא חוקי שזכה לחנינה במסגרת חוק חנינות בשנת 1986. כנראה שהערכים האמריקאים לא תפסו עם כל המשפחה, לפחות עם בן אחד אלים וגזען", כתב סגן השר בפועל.

ככל הנראה, קוצ'ינלי מתייחס לחוק שנחתם בשנת 1986 ע"י הנשיא לשעבר רונלד רייגן לאחר שאושר בתמיכה דו-מפלגתית בקונגרס. חוק זה העניק מעמד חוקי ל-2.7 מיליון מהגרים שנכנסו למדינה באופן לא חוקי לפני 1982, אך לא התקבל אישור רשמי כלשהו לקשר בין החוק לבין משפחת תומאס.

50% לא
50% כן
?האם הכתבה עניינה אותך
YOU MIGHT ALSO LIKE