הלוח הגדול
דרושים, דירות להשכרה, למכירה, רכב, יד שנייה
"שלחו את נדבקי הקורונה לישראל": המגפה העולמית הובילה לתיאוריות קונספירציה אנטישמיות
אם לא די בהסתה נגד יהודים ומדינת ישראל ברשתות החברתיות ("המדע מצא את התרופה למחלה הגדולה בכל הזמנים: יהודים"), במהלך סוף השבוע הותקפה אישה אסייתית שחבשה מסכה והמתינה לרכבת התחתית בניו יורק

על רקע הבהלה בעקבות התפרצות הווירוס ברחבי העולם, הרשתות החברתיות מתמלאות בימים האחרונים בתיאוריות קונספירציה אנטישמיות, כך על פי הליגה נגד השמצה (ADL).

 

הרשמה לקבלת הניוזלטר היומי ועדכונים חשובים


נוסע בנמל תעופה חובש מסכה. משמאל: רגעי התקיפה בניו יורק (צילום: טוויטר / Getty Images)

 

"סוף סוף, המדע מצא את התרופה למחלה החתרנית הגדולה בכל הזמנים: יהדות", נכתב ברשת הטלגרם לאחר שדווח כי שלושה ישראלים הושמו בהסגר מחשש שנדבקו במחלה, שעד כה גבתה את חייהם של יותר מ-550 איש והובילה לאישפוז של יותר מ-28 אלף בני אדם. לפי הדיווח של ה-ADL, אותו גלש כתב לאחר מכן: "אחרי השלושה, ישנם רק עוד 5,999,997 בדרך".

כפי שקורה פעמים רבות במהלך משברים עולמיים, תנועות גזעניות וקיצוניות עושות מאמצים גדולים "לנצל" את הפאניקה ולפזר דברי שנאה והסתה. אחד האתרים שאותן תנועות נוהגות לכתוב בהם הוא 4Chan, שם אחד הגולשים כתב: "שלחו את החולים לישראל. אם אתה עומד למות לפחות תוכל לחסל כמה שיותר יהודים".

ולא רק מדובר באתרים של קיצוניים: תיאוריות הקונספירציה הפכו לשכיחות ברשתות החברתיות הפופולאריות בעולם, לרבות טוויטר, פייסבוק, אינסטגרם ו-Reddit.

כך למשל, ההסתה ברשתות החברתיות הפכה למציאות: במהלך סוף השבוע הותקפה אישה ממוצא אסייתי כשהיא ממתינה לרכבת התחתית בניו יורק. עדי ראייה סיפרו שגבר החל לתקוף את האישה, שחבשה מסכה, תוך כדי שהוא מקלל וקורא לה "כלבה נגועה במחלה".

ב-ADL ביקשו מהציבור הרחב להיות מודעים לכך שתנועות קיצוניות מקדמות את התיאוריות שלהן: "התגובות המקוונות בעקבות הקורונה מראות עד כמה אותן תנועות מתחמנות את הרשתות החברתיות כדי לקדם את האג'נדה הגזענית שלהן", אמרו בליגה נגד השמצה.

50% לא
50% כן
?האם הכתבה עניינה אותך
YOU MIGHT ALSO LIKE