הלוח הגדול
דרושים, דירות להשכרה, למכירה, רכב, יד שנייה
אחרון דור הנפילים
אגדת הקולנוע קירק דאגלס הלך בתחילת החודש לעולמו והותיר אחריו מורשת עשירה של סרטי פולחן מתקופה שכבר לא תחזור בהוליווד. אלו המפורסמות והמוצלחות שביצירותיו 

קירק דאגלס נולד בשם איסר דניאלוביץ' דמסקי, במדינת ניו יורק, להורים מהגרים מבלארוס - השחקן היהודי בעל לסת הברזל שמת בגיל 103 מפורסם ביותר בזכות הופעתו המהממת בסרט 'ספרטקוס' של הבמאי סטנלי קובריק. אך בעשרות סרטים אחרים מחציה השני של המאה הקודמת, דאגלס הפך לאחד השחקנים הרבגוניים והמוערכים ביותר של תור הזהב של הוליווד.

 

הרשמה לקבלת הניוזלטר היומי ועדכונים חשובים


קירק דאגלס - 1916-2020

את קרירת המשחק המפוארת שלו החל קירק במהלך התיכון, כשכיכב בהפקות בית ספריות שונות ומגוונות. לאחר סיום התיכון, ומשלא יכל לממן את לימודיו, פנה דאגלס אל דיקן האוניברסיטה ושכנע אותו לקבלו לספסל הלימודים. בתמורה, קירק תפקד כגנן ושרת בית הספר. מצבו הכלכלי של קירק בתקופת לימודיו היה גרוע וחמור - כל כך חמור שהוא נאלץ לבלות לילה מאחורי סורג ובריח.

לאחר לימודיו התגייס קירק לשורותיו של חיל הים האמריקני ושוחרר עקב פציעה (שלוש שנים אחרי גיוסו). עם שחררו שב השחקן לניו יורק, עיר הולדתו, בתקווה להתניע את קרירת המשחק שלו ולהגשים את חלומו הקולנועי.

בחייו, קירק סבל מסיבוכים רפואיים תכופים - בשנת 1991 עבר תאונת טיסה, כשהליקופטר בו טס התנגש במטוס קטן (תאונה שגבתה את חייהם של שני נוסעים).

 

 

בעקבות התאונה, השחקן המוערך התקרב לשורשיו ולדתו היהודית. ב-1997, לקה קירק דאגלס בשבץ ששיבש את יכולתו לדבר ולתקשר.

במרוצת השנים, דאגלס נודע בפעילות פילנטרופית ענפה - השחקן המוערך תרם כסף רב לארגוני צדקה, בתי חולים, בתי ספר, מוסדות אמנות ועוד. הוא נחשב לפרו-ישראלי נלהב, הוא גם ביקר בישראל במספר הזדמנויות שונות, למשל במסגרת פסטיבל הקולנוע בירושלים. 

לפניכם סקירה קולנועית של כמה מההופעות המרכזיות והמוערכות ביותר בקריירה הארוכה של השחקן הוותיק.

Ace In The Hole - הקרנבל הגדול (1951)

 

בילי ויילדר הפיק את אחת מהופעותיו הנועזות ביותר של דאגלס, עם הסאטירה החריפה שהתמקדה בעולם התקשורת. דאגלס מגלם את צ'אק טאטום, כתב חסר מצפון ומנוחה שמוצא עצמו בניו מקסיקו המנומנמת ולא בוחל בכלום בכדי ליצר כותרות שערורייתיות. טאטום לא חביב בעליל – ודאגלס, עושה רושם, מתענג על כל פאנץ' ציני שיוצא מפיו.

The Bad and the Beautiful - הרע והיפה (1952)

 

דאגלס מספק הופעה ערמומית במלודרמה הנכלולית, המתמקדת על ג'ונתן שילדס, ברוקר סמפתי אך חסר רחמים.

A Letter to Three Wives - מכתב לשלוש נשים (1949)

 

ג'וסף ל. נתן לדאגלס תפקיד משני אך חיוני בדרמה על שלוש נשים החושדות שבעליהן בוגדים עם חברה משותפת ומסתורית. דאגלס מגלם מורה דל הכנסה ומבריק היוצא נגד מנהלה צר האופקים של אשתו.

Lonely Are the Brave - האמיצים הבודדים (1962)

 

דאגלס מספק משחק ממגנט במערבון הרביזיוניסטי, בבסיסה דרמה פוליטית החוגגת ומבקרת את הג'אנר הקולנועי. הוא מגלם את ג'ק ברנס, בוקר מרדני המנסה לשחרר חבר הכלוא בגין סיוע למהגרים לא חוקיים.

Lust for Life - תאווה לחיים (1956)

 

וינסנט מינלי הצליח להוציא מדאגלס את אחת מההופעות המיוסרות והרגישות ביותר של השחקן, בסרט הביוגרפי והססגוני המתמקד בצייר האימפרסיוניסטי, וינסנט ואן גוך, המהווה תמונה של אובססיה אומנותי. ידוע כי דאגלס צלל אל תוך התפקיד המאתגר, הוא החל לצייר בסגנון של ואן גוך כהכנה לתפקיד.

Out of the Past - מהעבר (1947)

 

רוברט מיטצ'ם, בעצמו אגדה הוליוודית, מוביל את דרמת הפשע, אך דאגלס גונב את ההצגה ללא ספק כוויט סטרלינג, גנגסטר מאיים וחלקלק. מעטים הסרטים שעושים שימוש טוב כל כך בעישון," כצב רוג'ר אברט בשנת 2004. "מסצנות המשותפות, יהיה מדויק לאמר שהשניים מעשנים זה על זה, כמעיין סייף".

Path of Glory - שבילי התהילה (1957)

 

נקודת שיא נוספת בקרירה הארוכה בוימה על ידי במאי העל סנטלי קובריק – בדרמה האנטי-מלחמתית השנונה שאי פעם צולמה. דאגלס מגלם את קולונל דקס, חייל המגן על חלק מחייליו, המואשמים בפחדנות, בבית דין צבאי. תיאור רב עצמה זה של מלחמת העולם הראשונה נשאר בלתי מנוצח, על אף מרוצת השנים.

Spartacus - ספרטקוס (1960)

 

דאגלס מחשמל את המסך במסגרת שיתוף הפעולה השני עם הבמאי האגדי סטנלי קובריק - סיפורו של עבד המוביל מרד נגד האימפריה הרומית. דאגלס שבר את החרם ההוליוודי של התסריטאי המוכשר דלטון טרומבו האחראי לתסריט המסעיר.

Cast a Giant Shadow - הטל צל ענק (1966)

 

סרט המלחמה המפורסם מבוסס על ביוגרפיה מאת טד ברקמן ומתמקד בחייו של האלוף הראשון בצה"ל, דוד מרכוס. הסרט צולם ברובו בישראל, באתרים בהם מתרחשת העלילה. הוא אינו מדויק לחלוטין מבחינה היסטורית, אך האירועים שהתרחשו בו אמיתיים. בעקבות תכנית החלוקה של האו"ם, קירק, חייל אמריקני בעברו, מגוייס על ידי היהודים במטרה לסייע לארגון ההגנה. שיחקו בו גם חיים טופול ובנו של קירק דאגלס, מייקל, בהופעתו הקולנועית הראשונה, כנהג ג'יפ.

זוהי אך טעימה קטנה מקרירה ארוכת שנים של אחד השחקנים המוערכים ביותר שידעה הוליווד. נציין כי קירק, שבאמתחתו שלוש מועמדויות לאוסקר, לא זכה בפרס האקדמיה הנכסף, אך קיבל פרס על מפעל חייו הקולנועיים, בשנת 1996, עבור 50 שנות פעילות. 

0% לא
100% כן
?האם הכתבה עניינה אותך
YOU MIGHT ALSO LIKE