הלוח הגדול
דרושים, דירות להשכרה, למכירה, רכב, יד שנייה
תרגיעו: 10 סממנים של עומס פיזי ורגשי הדורשים התייחסות
הרגלי תזונה לא בריאים, בעיות עיכול, אקנה, עצבנות גבוהה ושלל בעיות בריאותיות אחרות, מהוות סימן שאתם נמצאים תחת לחץ רב, ואולי הגיע הזמן לתעדף את בריאותך ולהוריד את רמת הלחץ בחייך, לפחות לזמן מה

חיים תחת לחץ תמידי אף פעם לא טובים לנו, אבל לפעמים, הלחץ הכרוני שאתם חווים יכול להתגנב בדרכים מפתיעות, הוא אט אט פוגע בחוסננו הפיזי, הרגשי וברווחתנו. הרגלי תזונה לא בריאים, בעיות עיכול, אקנה, עצבנות גבוהה ושלל בעיות בריאותיות אחרות, מהוות סימן שאתם נמצאים תחת לחץ רב, ואולי הגיע הזמן לתעדף את בריאותך ולהוריד את רמת הלחץ בחייך, לפחות לזמן מה. לפניכם 10 סממנים כאלה, חלקם בטוח יפתיעו אתכם.

 

  1. קושי לזכור דברים

הרשמה לקבלת הניוזלטר היומי ועדכונים חשובים


בטווח הארוך והקצר, לחץ משפיע על כישוריכם הקוגניטיביים, כשזיכרון הוא אחד מהם. אנשים החיים תחת לחץ עודף מתקשים לדלות מידע חשוב מזיכרונם, ואפילו מתקשים לזכור פרטים חדשים. הסיבה לכך אינה ידועה, אך הסבר אפשרי מציע שבעיות בזיכרון נובעות מסיבות פסיכולוגיות ונוירולוגיות.

בצד אחד, רמה גבוהה של קורטיזול (הורמון הלחץ) במוח, נקשרה לאבדן זיכרון לטווח קצר בקרב אוכלוסיית הקשישים, אז יכול מאוד להיות שהורמון זה האשם העיקרי. בצד השני, חרדה ודיכאון, יחד עם בעיות שינה, בקרב אנשים לחוצים מגבירים בהתאם את השכחון; עם כך, שני אלה לבטח תורמים למצב המטריד. על כל פנים, מנוחה של הגוף והנפש יכולה לעזור ולהשיב את זיכרונכם המקרטע.

 

  1. חשק למזון מהיר

אכילה מתוך לחץ היא אינה מיתוס, זוהי תופעה אמיתית, ולה סיכונים רבים שלבטח יפתיעו אתכם. כשרמות הלחץ גואות, המאזן ההורמונלי העדין עלול להזדעזע, ולעיתים תכופות, רמות הורמון הרעב מושפעות גם הן. זאת הסיבה שרבים לא יהיו מסוגלים לאכול בעתות לחץ, אחרים ייטו לאכילה מופרזת של מזון לא בריא.

התוצאה – הרגל מזיק המביא עימו עליה במשקל, סיבוכים רפואיים אחרים ואכילה ריגשית.

 

  1. קמטים ושיער שיבה

הזדקנות מוגברת של עורנו ושיערנו עלולה להיות סימפטום של לחוץ כרוני, וזה לא רק בגלל שאנו נוטים "לזייף" עם טיפוח עורנו, במיוחד בעתות לחץ. מחקרי עבר מצביעים על קשר בין לחץ לבין ירידה באמות ייצור הקולגן בעור. הקולגן הוא אבן היסוד של תאי העור, הוא גם אחראי למראהו המוצק והצעיר.

בנוגע לשערות שיבה, נוֹיְרוֹטְרַנְסְמִיטֶר (מעביר בין-עצבי) בשם נוראדרנלין המשתחרר במערכת העצבים בזמנים לחוצים, הוא החשוד המרכזי – כך קובע מחקר שנערך לאחרונה. כתוצאת מהתגובות השונות כלפי מצבי לחץ (הילחם או ברח), הנוראפינפרין מרוקן את פיגמנט המלנוציטים (תאים המייצרים ומפרישים מלנין) המצויים בשערנו, וגורם להופעת שיער לבן.

ברור לכל, לחץ אינו הגורם היחידי לקמטים ושיער לבן, בדומה לסעיפים אחרים ברשימתנו – עם זאת, הוא ללא ספק אחד מן הפקטורים העיקריים.

 

  1. רגישות למחלות

דיכוי המערכת החיסונית היא כנראה ההשפעה המסוכנת ביותר, וזו שעליה אנו יודעים הכי פחות, של חיים תחת לחץ כרוני על הגוף האנושי. מספר מחקרים הראו כי מצב זה משפיע כל במערכת החיסונית בגוף, עם מחקר אחד שהראה כי אנשים לחוצים סובלים יותר מדלקות בדרכי הנשימה (70%); ומשך תסמיני הצינון והשפעת גדל גם הוא (61%), בהשוואה לנבדקים שלא חוו עודף לחץ.

בקרב החוקרים, חלק מאמינים שהסיבה לכך היא ירידה ברמת הרגישות לקורטיזול. לצערנו, המנגנון המדויק אינו מובן באופן המניח את הדעת – עדיין, כדאי לכם ללא ספק להישמר מזיהומים, קצת יותר כשאתם תחת לחץ.

 

  1. דופק מואץ ויתר לחץ דם

סימפטום מפורסם של תגובת 'הילחם או ברח' הוא דופק מואץ, דבר יעיל במיוחד כשרמות הקורטיזול בגוף עולות בתגובה לגורם חיצוני, דוגמת מכונית הנוסעת לעברכם במהירות כשאתם חוצים את הרחוב, באופן זה החמצן יסייע לשרירכם ויקל עליכם לנוס על נפשכם.

למרבה הצער, ריצה מרוב הבעיות הפוקדות את המין האנושי היא אינה פתרון, אך גופנו מגיב באופן דומה ללחץ ריגשי, ואפילו ללחץ הנוגע למקום העבודה – הוא מגביר את קצב הדופק, ועם הדופק עולה לחץ הדם. עכשיו שלבו זאת עם הרגלי תזונה רעים וקיבלתם מתכון לאסון קרדיו-וסקולרי, אז בבקשה, שימו לב לרמות הלחץ שאתם חווים ואיכלו יותר בריא, כדי להימנע מבעיות לב ומלחץ דם.

 

  1. קושי ביכולת להתרכז

תסמין קוגניטיבי של לחץ הוא קושי בריכוז, או ערפול מוחי. בזמן שסימפטום זה הוא לרוב זמני, בקרב חלק, קושי לשמור על פוקוס כתוצאה מלחץ יכול באופן משמעותי לפגום בעבודה או בלימודים. קשיים אלו, בתורם, יכולים להגביר את רמות הלחץ אף יותר, ויתרה מכך, אף להוביל לחרדה או דיכאון הפוגעים גם הם ברווחתנו ההכרתית.

אם אתם חווים קושי זה, נסו טכניקות רגיעה מנטליות, דוגמת מדיטציה, ונסו לקבל כמות בריאה של שעות שינה. בתקווה שבפעם הבאה תצליחו לשבור את המעגל.

 

  1. חשק מיני ירוד

כשהלחץ בשיאו, חשק המין, גם הוא, יכול להיפגע, כמו שקורה לעיתים תכופות. זאת משום שלחץ הינו תגובה נוירופיזיולוגית מורכבת המשנה את רמות ההורמונים בגופנו, וגם משפיעה על רווחתנו הרגשית.

לחץ, חרדה ודיכאון(??? פסיק) יכולים להוריד את רמות הורמון המין בגוף ואיתו החשק המיני. מחקרי עבר מצאו קורלציה בין רמות טסטוסטרון ואסטרוגן נמוכות לבין לחץ, דבר אשר יכול להשפיע על הליבידו הרגיש. קחו צעד אחורה, התמקדו ברווחתכם הנפשית – זהו המפתח להתמודדות עם ההשפעה המצערת.

 

  1. תשישות ובעיות שינה

מתח קיצוני הוא אחד הגורמים העיקריים של אינסומניה, אך הקושי להירדם הוא אינו בעיית השינה היחידה שנגרמת על ידי מתח ולחץ, כשאנשים רבים מרגישים תשישות במיוחד כשהם במתח. הסיבה לבעיות שינה אלו היא הורמונלית ופיסיולוגית, עם רמות קורטיזול גבוהות ומערכת עצבים רגישה (שתי השפעות עיקריות של תחושת הלחץ) המפריעות לרמות הורמון השינה החמקמק ויכולתו של אדם להירגע. תשישות יכולה להופיע ללא בעיות שינה קודמות בקרב אנשים החווים תחת לחץ, כפי שדווח במחקר משנת 2011.

 

  1. הרגשת כעס, רגיזות, או חרדה

תסמינים אמוציונליים ופיזיולוגיים הם שמו השני של מתח כרוני או קיצוני, עם אנשים לחוצים רבים שסובלים גם מחרדה ודיכאון. כשאתה בלחץ, אתה מועד להגיב בחריפות, בכעס ובאופן רגזני מהרגיל, סביר להניח כתוצאה מהסימפטומים לעיל, דוגמת עייפות ונדודי שינה.

כשזה זה מגיע ללוקים בדיכאון קליני בפרט, לחץ ומתח עלול להגביר את הסבירות להתקף דיכאוני חמור, כפי שנטען במחקרים שנעשו בקרב מתבגרים ומבוגרים הלוקים בנפשם.

 

  1. בעיות עיכול

רבות דובר על הקשר ההדוק בין המוח לבין המעי – זה בעצם הקשר בין המוח לבין אוכלוסיית חיידקי המעי. כשאתה בלחץ, מאזן המיקרובים והחיידקים במעי יוצא מאיזון ומגלה עצמו כבטן נפוחה, שלשול, עצירות, ואפילו צרבת. לגבי סינדרום המעי הרגיז – הוא במיוחד נקשר לתחושת הלחץ המטרידה. העובדה שאנו אוכלים כמות גדולה יותר של מזון מהיר, גם היא לא ממש תורמת לבריאות המעי הרגיש שלנו.

50% לא
50% כן
?האם הכתבה עניינה אותך
YOU MIGHT ALSO LIKE