הלוח הגדול
דרושים, דירות להשכרה, למכירה, רכב, יד שנייה
שמש מלאכותית: הסכנות שבצד מיטות השיזוף והמחדל של התעשייה העולמית
על אף כי נקבע מכבר ששיזוף באמצעות מיטות שיזוף הוא אחד מן הגורמים העיקריים לסרטן ובעיות עור אחרות, עדיין קיימים מחקרים המבקשים להפריך טענה זו, ולהוכיח כי לצד הפרקטיקה המסוכנת יתרונות שונים בפרט.

על אף מחוקקים, מבית ומחוץ שקבעו מכבר כי שיזוף באמצעות מיטות שיזוף הוא אחד מן הגורמים העיקריים לסרטן ובעיות עור אחרות, עדיין קיימים מחקרים המבקשים להפריך טענה זו, ולהוכיח כי לצד הפרקטיקה המסוכנת יתרונות שונים.

 

הרשמה לקבלת הניוזלטר היומי ועדכונים חשובים


אילוסטרציה - Shutterstock

האם מחקרים אלה מטעים את הציבור?

לפי נתונים משנת 2015 – העדכניים ביותר שקיימים – כ-3.5 אחוזים מן המבוגרים בארצות הברית ביקרו במכוני השיזוף בשנה הקודמת.

המרכז האמריקני למניעת מחלות מתאר  שיזוף זה כ"שימוש במיטת שיזוף, תא שיזוף, או כל אמצעי אחר (שאינו קרן שמש) כדי להשחים את העור".

הן המרכז למניעת מחלות והן ארגון הבריאות העולמי מזהירים מפני קרני האולטרה-סגול (UV) אליהם חושפים עצמם קהילת המשתזפים - קרניים היכולות לגרום לסרטן העור. כתוצאה מכך, מומלץ לאנשים להימנע משימוש במיטות שיזוף ומכשירים דומים.

אם כך, מהי הסיבה לכך שמספר לא מבוטל של מחקרים מציעים כי שיזוף "מלאכותי" הינו בטוח ושבצידו יתרונות בריאותיים רבים.

חוקרים מאוניברסיטת סטנפורד שבלוס אנג'לס ערכו סקירה חדשה של ממצאי המחקרים השונים בתחום השיזוף, ומצאו כי המחקרים שמומנו על ידי תעשיית השיזוף (מכוני שיזוף, יצרני מיטות וכו'), רובם ככולם שמו דגש על הממצאים החיוביים.

"מחקרים בעלי קשרים פיננסים לתעשיית השיזוף שמו דגש על ממצאים חיוביים, בזמן שהם ממעיטים בחשיבותם של הסיכונים השונים", מציין אחת מכותבי המחקר, פרופ' אלני לינוס.

"הקשר זה הוא די בולט. אנו צריכים שנתונים מדעיים יהיו לא תלויים בהשפעות התעשייה. אני מודאגת מכך שמקורות המימון עלולים להשפיע על ממצאי המחקרים".

המחקר, שמופיע ביומון הרפואה הכללית, סקר 691 מחקרים הנוגעים לשיזוף ביתי. המחקר כלל מחקרים אמפיריים (ניסויים מקוריים), וכן מחקרים שאינם אמפיריים, כמו כתבות, סקירות  ומאמרי מערכת.

מתוך מחקרים אלו, 50 הכירו בכך שקיבלו סוג של תמיכה כלכלית מהתעשייה.

 

גם יתרונות - טיפול בבעיות עור

בין מחקרים ממומנים אלה, 78% הגיעו מסקנות חיוביות, בכל הנוגע לפעולות השיזוף הביתי. 4% בלבד מתוך המחקרים העצמאיים (ללא מימון תעשייתי) הראו תוצאות דומות.

בסקירה זו, אחד מכותבי המחקר איגד את כלל המאמרים הרלוונטיים, להוציא כאלה בעלי ניגוד אינטרסים.

לאחר מכן, 2 חוקרים נוספים עברו על המאמרים וקבעו ציונים (בין 1-5) בהתאם לממצאים המצדדים, או לאו, בשיזוף מסוכן זה.

לבסוף, החוקרים חזרו ובדקו מהם מקורות המימון של המחקרים השונים. כך בעצם יכלו החוקרים לקבוע כמה מחקרים תמכו בפרקטיקה המסוכנת, וכמה הדגישו את ההשפעות השליליות המיוחסות לה.

"למרות מספר קטן של מחקרים שזכו למימון התעשייה, למחקרים אלה כוח רב וסמכות, במיוחד בהליכים משפטיים המבקשים לקרוא תיגר על תכנים והודעות, כאלה שמטרתן היחידה היא לקדם את תעשיית השיזוף," מציינת שותפה לכתיבת המחקר, פרופ' מגן היילי.

"קהל המשתזפים עלול לתפוס באופן מוטעה את היתרונות של שיזוף זה", היא מוסיפה.

צוות המחקר קורא לכל מי שמסתמך על מחקרים בתחום זה, כדי לדלות מידע חשוב על רמת הבטיחות של שיזוף זה, לקרוא את המאמרים בעין ביקורתית – האם מחקרים אלה קיבלו מימון מבעלי המניות, או שמא מדובר במחקר עצמאי.

"זהו המחקר הראשון מסוגו הבודק האם קיים ניגוד אינטרסים, בכל הקשור למחקרי השיזוף הביתי. חישבו על השפעותיה של תעשיית הטבאקו והסוכר על המדע", אומרת פרופ' לינוס.

 

אילוסטרציה

"על חוקרים, מומחי בריאות הציבור, וכן הציבור הרחב, להיות מודעים 'מהיכן הגיע הכסף' ולקחת זאת בחשבון, בעת אומדן הראיות בדבר הסיכונים והיתרונות של ה'שמש המלאכותית'", היא מדגישה.

50% לא
50% כן
?האם הכתבה עניינה אותך
YOU MIGHT ALSO LIKE