הלוח הגדול
דרושים, דירות להשכרה, למכירה, רכב, יד שנייה
אופטימיות זהירה בארה"ב: "בדרך לפתח חיסון מפני הקורונה"
עשרות חברות תרופות משתפות פעולה עם רשויות הבריאות השונות, וזאת כדי לבלום את התפשטות הנגיף. חלקן מתמקדות בחיסון ארוך טווח, חלקן עומלות על פיתוח של חיסון זמני שיאפשר לייצר חיסון קבוע חזק יותר. ולמרות האופטימיות, בכיר במכון לאלרגיות ומחלות מדבקות מדגיש: "גם אם הבדיקות יהיו מוצלחות, עדיין מדובר בתקופה של עד שנה וחצי עד שהחיסון יהיה זמין"

חוקרים בתחום הרפואה מגלים בימים האחרונים אופטימיות זהירה, וזאת על רקע הניסוי הקליני הראשון שמתבצע בארה"ב כדי למצוא את הדרך הטובה ביותר לטפל בבני אדם שנדבקו בנגיף הקורונה.

 

הרשמה לקבלת הניוזלטר היומי ועדכונים חשובים


ערכת לבדיקת קורונה (צילום: AP)

 

על אף הניסיונות והמאמצים הגדולים, עד כה רשויות הבריאות ברחבי העולם טרם הצליחו לפתח חיסון או טיפול כלשהו לנגיף. ישנם יותר מ-111 אלף נדבקים בעולם, והנגיף גבה את חייהם של קרוב ל-4,000 איש, לרבות 28 בארה"ב.

כיום לא קיים טיפול שמומלץ להתמודדות עם וירוס הקורונה ע"י מנהל המזון והתרופות האמריקאי (FDA), וגורם בכיר בהמכונים הלאומיים לבריאות (NIH) הזהיר כי חוסר המוכנות עלולה לגרום למצב שבו שיעור התמותה מקורונה בארה"ב יהיה זהה לנתון בסין. חשוב לציין כי לפי המרכז לבקרת מחלות ומניעתן הסיני, שיעור התמותה מקורונה עומד על קצת יותר מ-3%. דהיינו, 3% ממקרי הקורונה הידועים הסתיימו במוות.

נתון זה מעורר דאגה רבה, שכן הוא גבוה באופן משמעותי משיעור התמותה משפעת (0.1%). עם זאת, הוא נמוך בהרבה מסארס (9.6%) ו-MERS, שעמד על 35%. "אני מצפה שנראה משהו דומה לזה כי אין לנו כרגע תרופה אנטי-ויראלית", הסביר ד"ר אנתוני פאוצ'י, ראש המכון האמריקאי לאלרגיות ומחלות מדבקות.

 

הנשיא טראמפ מבקר ב-CDC בשבוע שעבר (צילום: AP)

 

אם כך, אז מדוע קיימת תחושת אופטימיות זהירה? ובכן, ישנם עשרות מרכזים למחקר רפואי שבוחנים את הדרכים שבהן ניתן ליצור חיסון. אך חשוב מכך, עשרות המכונים הללו מנסים לפתח חיסונים שונים, החל מחיסון שיפותח בטכנולוגיה חדשה שתהפוך אותו לחזק יותר, וכלה בניסיונות לפתח מעין חיסון זמני שיוכל לסייע לגוף להיאבק בנגיף עד שחיסון קבוע יפותח.

"עד שלא נבצע ניסוי קליני בבני אדם, לא נוכל לדעת כיצד מערכת החיסון תגיב", הסבירה ד"ר ג'ודית או'דונל, מומחית לחיסונים במרכז הרפואי Penn Presbyterian בפילדלפיה, "לכן הסיכוי הטוב ביותר לפתח חיסון יעיל הוא עבודה במקביל על מספר דרכים לבלום את הנגיף", היא הוסיפה.

כרע, החיסון של Penn Presbyterian נמצא בשלב מאוד ראשוני שבו הוא נבדק במספר מתנדבים צעירים ובריאים. אין סיכוי שאותם מתנדבים יידבקו בנגיף, שכן החיסון אינו כולל אותו. המטרה, מסבירה או'דונל, היא לוודא שהחיסון אינו גורם לתופעות לוואי מדאיגות, דבר שבתמורה יסלול את הדרך לקראת השלב הבא בניסוי הקליני שבו תיבדק היעילות מול הנגיף עצמו.

המכון הראשון שנמצא בשלב זה של הניסוי הקליני הוא מרכז קייזר פרמננטה לחקר רפואי בסיאטל, שם מחפשים בימים אלה 45 מתנדבים שיקבלו את החיסון שפותח במשותף ע"י NIH וחברת התרופות Moderna. גם חברת התרופות Inovio Pharmaceuticals תחל בשלב הבדיקה הראשוני בעזרת מתנדבים באוניברסיטת פנסילבניה, ולאחר מכן ייבדקו מאות מתנדבים בעיר קנזס סיטי.

ד"ר פאוצ'י הסביר כי תחושת האופטימיות קיימת עבור פיתוח החיסון, אך לא עבור מסגרת הזמנים: "גם אם כל הבדיקות הראשוניות יהיו מוצלחות, אנחנו עדיין מדברים על תקופה של שנה עד שנה וחצי עד שהחיסון יהיה זמין לשימוש ע"י הציבור הרחב", הוא אמר.

 

"גם אם הבדיקות יהיו מוצלחות, עדיין מדובר בתקופה של עד שנה וחצי עד שהחיסון יהיה זמין": ד"ר אנתוני פאוצ'י, ראש המכון האמריקאי לאלרגיות ומחלות מדבקות (צילום: AP)

 

חשוב להסביר כי גם אם אכן תידרש שנה וחצי כדי לפתח את החיסון ולייצר אותו בכמויות גדולות, עדיין מדובר בזמן שיא לפרויקט כה שאפתני. חברות התרופות יודעות היטב כי עליהן לבצע בדיקות באלפי בני אדם כדי לוודא במאה אחוז שחיסון מסייע יותר מאשר פוגע: "אני מבינה לחלוטין את התסכול של הציבור, ואולי אפילו את הבלבול שנוצר", אמרה קייט ברודריק, בכירה במחלקת הפיתוח של חברת התרופות Inovio, "ניתן לפתח את החיסון בצורה מהירה ככל הניתן, אך לא אפשרי לעקוף את השלבים החיוניים של התהליך", היא סיכמה.

בזמן שחברות כמו Inovio עומלות על פיתוח של חיסון, ישנן חברות שמחפשות לבלום את המגפה בצורה זמנית. חברת Regeneron Pharmaceuticals מניו יורק מנסה לפתח חיסון זמני בעל שימוש כפול: הוא יסייע לאנשים בריאים שלא להידבק בנגיף, ובמקביל יסייע לאנשים שכבר נדבקו בקורונה להילחם בנגיף.

הדרך שבה החברה עושה את זה היא באמצעות הזרקת נוגדנים שיילחמו בווירוס, וזאת בניגוד לדרך המקובלת ע"י חברות אחרות לפיה יש "ללמד את הגוף" לייצר נוגדנים בעצמו. אם הניסוי הקליני אכן יצליח, החיסון יוכל לסייע בהרגעת הפאניקה הציבורית שנוצרה בעקבות המגפה.

כריסטוס קרטסוס, בכיר ב-Regeneron, הסביר כי החיסון הזמני יהיה זהה עבור כולם, נדבקים ובריאים כאחד: "מדובר באותם נוגדנים, אך ההבדל יורגש בתדירות. מישהו בריא שרק מנסה להתחסן יזדקק לזריקה אחת פעם בחודש או חודשיים. מי שכבר נדבק במחלה כנראה יזדקק לעירוי של החיסון, יתכן על בסיס שבועי", הוא הסביר.

 

חברת Regeneron מחפשת לפתח חיסון זמני (צילום: Getty Images)

 

ד"ר פאוצ'י בירך על שלל הניסויים שמתבצעים בימים אלה, ולמרות שמדובר ב"קצב המהיר ביותר שבו החל תהליך של פיתוח חיסון", יתכן שזה עדיין לא מספיק מהר: "הגיוני מאוד, בעיני, שמגפת הקורונה תימשך הרבה מעבר לעונת השפעת הרגילה. אם זה אכן יקרה, אני מאוד מקווה שהחיסון יפותח עד אז", הוא סיכם.

50% לא
50% כן
?האם הכתבה עניינה אותך
YOU MIGHT ALSO LIKE