הלוח הגדול
דרושים, דירות להשכרה, למכירה, רכב, יד שנייה
זריקת הרגעה בלב הפאניקה? אם תשאלו את שר האוצר האמריקני, אנחנו עדיין לא במיתון
סטיבן מנוחין, יצא אתמול לסבב ראיונות בניסיון להרגיע את חששות הציבור האמריקני, אך כלכלנים בכירים אחרים אינם קונים את המסרים המרגיעים ויש אף הטוענים "אנו כבר בעיצומו של מיתון"

הבנק המרכזי של ארצות הברית ("פדרל ריזרב") הודיע אמש על הפחתת הריבית לקרוב לאפס, וזאת כתגובה למצב החירום הלאומי שעליו הוכרז בעקבות מגפת הקורונה.

צעד דרמטי זה נועד לאפשר לקבל הלוואות בריבית אפסית לאותם בתי עסק ויחידים שנפגעו מהתפשטות הווירוס. כעת, לאחר השינוי, הריבית תנוע בין 0% ל-0.25%. למעשה, מדובר בשינוי השני שמבצע הבנק הפדרלי בארה"ב בעקבות הקורונה, וזאת לאחר שהודיע על הפחתת הריבית בחצי אחוז בתחילת החודש. 

בהודעת הבנק הוסבר כי הריבית תישאר בשיעור המופחת "עד שנהיה בטוחים שהכלכלה 'שרדה' את האירועים האחרונים ושבה למסלולה הרגיל".

עוד בטרם ההודעה על הפחתת הריבית שנעשתה במטרה לעודד פעילות כלכלית ולהפיח אמונה במשק, שר האוצר סטיב מנוחין יצא במהלך הסופ"ש לסבב ראיונות מתוקשרים בהם סיפר לכל המעוניין לשמוע כיצד מגפת הקורונה לא תדרדר את הכלכלה העולמית למיתון.

זאת למרות שאפילו האופטימים הנצחיים מבנק ג'יי פי מורגן צופים כעת שהכלכלה תיכנס למיתון טכני (שני רבעונים של צמיחה שלילית) ברבעונים הקרובים, ולמרות שהכלכלן הראשי בקרן ההשקעות אליאנס-ברנשטיין צופה התרסקות רבתי.

 

הרשמה לקבלת הניוזלטר היומי ועדכונים חשובים


שומר על אופטימיות. סטיבן מנוחין, שר האוצר האמריקאי

"מאוחר יותר השנה הפעילות הכלכלית תחזור לעלות, בעודנו מתמודדים מול וירוס הקורונה" אמר מנוחין לרשת ABC "העניין האמיתי הוא לא המצב הכלכלי ברגע זה, העניין האמיתי הוא הכלים הכלכליים שנפעיל כדי להוציא אותנו מזה".

אצל רשת פוקס ניוז היה מנוחין נחרץ יותר באומרו כי "הריבאונד הגדול בצמיחה הכלכלית יגיע מאוחר יותר השנה". הערותיו של מנוחין נועדו להרגיע את החשש בציבור לאחר קריסה מהחמורות בהיסטוריה המודרנית במדדי המניות.

"לא אוכל לחזות לאן ילך שוק המניות שבוע הבא… אבל אוכל לומר לך שאנשים שקנו מניות לאחר הקריסה ב87' או המשבר האחרון (2008), מצבם טוב מאד".

"לעולם לא נוכל לחזות מראש את תחתית או שיא השוק… אין בכלל ספק שישנם עסקים שיושפעו לרעה, אנו מתמקדים בעזרה לעסקים שצריכים נזילות... ישנם גם עסקים שמשגשגים בעקבות המשבר, וקחו לדוגמה את החנויות ואת העובדה שאנשים קונים מוצרי צריכה רבים כפי שרואים מנתוני כרטיסי החיוב, זאת למרות שבתחבורה, הירידה יוצאת מגדר הרגיל".

 

עוד אמר מנוחין כי עסקים נערכים כנדרש על מנת להכיל את הנגיף כולל ספינות התענוגות שהשהו את פעילותן לחודש ימים על מנת להגביל את סיכוני ההדבקות.

מנוחין הצהיר כי ממשל טראמפ ממוקד במיוחד בסיוע לחברות תעופה, מלונאות, ספנות, ועוד שפגיעת הנגיף בהן אקוטית.

"אלה נסיבות ייחודיות", צוטט מנוחין בבלומברג, במהלך מסיבת עיתונאים שכינס היום, "אין ספק שבשל הצעדים שאנו מבקשים לנקוט, חלקים בכלכלה נסגרים או מאטים דרמטית".

וכן צעדים כגון 8 מיליארד הדולרים במסגרת חוק הוצאות חירום וחבילת סיוע כלכלית עשויים לרכך את המכה אך גם להעלות את החוב הלאומי.

"יש עוד עבודה רבה לפנינו מול הקונגרס... אנו נוודא שהכלכלה תתאושש", אמר שר האוצר שלצד נגיד הבנק המרכזי, ג'רום פאוול היה עסוק בשבוע שעבר, בניסיון לוודא ששערי הריבית והתמריצים שניתנים למערכת הבנקאית מספיקים למניעת "נחיתה קשה" (שלא לומר התרסקות).

אך יש גם את מי שאינו שותף לרוחו האופטימית של מנוחין, והוא סגן נגיד הבנק המרכזי לשעבר אלן בלינדר שאמר לרשת CNBC שייתכן שהכלכלה האמריקאית נמצאת במיתון כבר עכשיו.

"לא אהיה מופתע כלל אם כשנסתכל בדיעבד על המידע, נקבע שהמיתון החל כבר בחודש מרץ. לוקח חודשים לקבל את כל המידע הרלוונטי על מנת לקבוע זאת".

"על המשקיעים להתכונן לדעיכה תלולה בתל"ג שתבוא עקב הגדלת המרחק הפיזי בין האנשים בסביבת העבודה ובמקומות הבילוי.

ומכיוון שכך, ממשל טראמפ מזרים אל הכלכלה כסף ככל יכולתו על מנת לספק לה כרית לנחיתה רכה.

אף שהזרמת המזומנים עשויה לייצב זמנית את המניות, אגרות החוב, הנדל"ן ושערי המטבע, הרי שקשה לומר אם המצב הזה יישאר לאורך זמן."

גם בבנק אוף אמריקה מצטרפים להערכה: " החל ממרץ 2020 אנו נמצאים במיתון גלובלי". 

50% לא
50% כן
?האם הכתבה עניינה אותך
YOU MIGHT ALSO LIKE