הלוח הגדול
דרושים, דירות להשכרה, למכירה, רכב, יד שנייה
'תסמיני הקורונה': מהו 'שילוש החירום' ובאיזה שלב יש לפנות לעזרה
"לאור הביקוש הרב ומלאי הבדיקות הדל, אנו מדגישים את שילוש הסימפטומים – במקרה של חום, וכל דבר הקשור למערכת הנשימה כמו שיעול או קושי נשימתי – מומלץ לפנות לעזרה ולקבלת סיוע

מהן נורות האזהרה שיסיעו לכם לזהות אם גם אתם, חלילה, נדבקתם בווירוס הקורונה, שידוע גם כקוביד-19?

 

הרשמה לקבלת הניוזלטר היומי ועדכונים חשובים


 

בשלב זה, רשימת התסמינים קצרה למדי, מדובר תסמינים שיכולים להופיע בין 2-14 ימים לאחר ההיחשפות לנגיף, לפי המרכז האמריקני לבקרת מחלות ומניעתן (סי.די.סי).

"אנו מייחסים משקל רב לחום יחד עם בעיות במערכת הנשימה – שיעול או קוצר," אומר ד"ר וויליאם שאפנר, פרופסור לרפואה מניעתית ומחלות זיהומיות.

זיהוי תסמינים אלה ותגובתכם בשעת הצורך הם שלבים קריטיים בטיפול ובמניעה של המחלה.


 

חום

 

חום הוא המפתח, אומרים המומחים. אל תתקבעו על המספר, אך דעו – זה לא 'באמת' חום, עד שהטמפרטורה מגיעה ל-°100 פרנהייט (°37.7 צלזיוס), לכל הפחות, בקרב ילדים ומבוגרים כאחד.

"יש הרבה תפיסות והנחות מוטעות לגבי חום הגוף. חום ממוצע עומד על 98.6° פרנהייט (37° מעלות צלזיוס), אבל הוא משתנה במהלך היום (חצי מעלה או מעלה)," אומר ד"ר ג'ון ויליאמס, ראש מחלקת מחלות זיהומיות בבית החולים לילדים של פיטסבורג (במרכזה הרפואי של אוניברסיטת פיטסבורג).

"אז 99.0 או 99.5 מעלות פרנהייט לא עונה להגדרה ואפוא לא נחשב חום," הוא הדגיש.

כשאתם בודקים את חום גופכם, אל תסתמכו על טמפרטורה שנמדדה בבוקר. במקום, תמדדו חום בשעות אחר הצהריים המאוחרות ו\או שעות הערב המוקדמות.

 

 

"אחת מהתבטאויות החום הנפוצות ביותר היא עליית טמפרטורת הגוף במהלך זמנים אלה – זוהי דרך התבטאות שכיחה של חום, העולה כתגובה חיסונית להימצאותו של הנגיף בגופכם."

 

שיעול

 

שיעול הוא סימפטום עיקרי נוסף, אך לא מדובר בעוד סתם שיעול - מדובר בשיעול יבש אותו תרגישו באזור החזה.

"זה לא דגדוג בגרון. אתה לא 'רק' מכחכח בגרונך. הוא לא רק מגורה. אתה לא משתעל או פולט שום דבר החוצה. למעשה, זהו שיעול מתמשך שמקורו בעצם החזה; ואתה חש כי הסמפּונות שלך מודלקות או מגורות."

 

קושי נשימתי

 

קוצר נשימה הוא האינדיקציה השלישית – והמאוד רצינית – של קוביד-19, והיא יכולה להופיע לבדה, ללא השיעול. עם החזה שלך מתוח ותפוס, או שאתה חש שאינך יכול לנשום עמוק מספיק כדי לקחת נשימה טובה, אלה סימנים שיש לפעול, כך לשיטתם של המומחים.

"אם אתם חווים קוצר נשימה כלשהו, צרו קשר מידי עם איש מקצוע או עם מוקד החירום," אומר נשיא האיגוד הרפואי האמריקני, הד"ר פטריס האריס.

הוא ממליץ: "אם הקוצר חמור דיו, כדאי ליצור קשר עם מוקד 911."

נוסף על קושי נשימתי, הסי.די.סי מספק רשימה של סימני אזהרה המצריכים נוהל חירום: "כאב או לחץ מתמשך בחזה," "שפתיים או פנים בגוון כחול או סגלגל" – המעידים על חוסר בחמצן; וגם בלבול מנטאלי פתאומי או נרפּוּת ואי-יכולת לקום.

פנו באופן מידי לקבלת סיוע רפואי, כך מורה הסי.די.סי.

 

תסמיניי שפעת וצינון

 

שילוש הסימפטומים – חום, שיעול וקוצר נשימה – הם לא סימני המחלה היחידים שנראו במקרי הקורונה.

תסמינים רבים אחרים יכולים להזכיר את תסמיניו של נגיף השפעת, לרבות כאבי ראש, בעיות הקשורות למערכת העיכול וכאבי גוף ותשישות, שיכולים להשתנות בחומרתם. תסמינים אחרים דומים לתסמיני צינון או אלרגיה כמו נזלת, כאב גרון והתעטשות.

סביר להניח, אומרים המומחים, שחליתם בצינון או בשפעת – אחרי הכל הם יכולים לגרום לחום ושיעול, גם הם. סימן אחד אפשרי המצביע על הידבקות במחלה הוא אם התסמינים, במיוחד קוצר הנשימה, לא משתפרים או חולפים במשך שבוע לערך – נהפוך הוא, הם למעשה רק מחמירים.


 

אז כיצד עלינו לפעול?

 

"כרגע, ההנחיה – והיא עלולה להשתנות –  היא להישאר בבית במידה ואתם חווים תסמינים המזכירים שפעת וצינון. טפלו בהם בעזרת מנוחה, שתיית נוזלים ושימוש בתרופה מסוג פרצטמול (אקמול, דקסמול, טיילנול)," ד"ר האריס אומר.

המלצה זו אינה בשבילך באם עברת את גיל 60, זאת משום שמערכת החיסון נחלשת ככל שאנו מתבגרים; או אם את בהריון – כל אדם עם שאלות בנוגע לווירוס הקורונה צריך להתקשר לספק הבריאות שלו.

לא ברור האם לנשים בהריון יש סיכוי גדול יותר לחלות במחלה, אך הסי.די.סי טען מכבר שהשינויים, החלים בגוף האישה בעת ההיריון, מעלים את הסיכון להופעת זיהומים מסוימים.

באופן כללי, זיהום הקורונה מסוכן יותר, במידה וקיימת בעיית רקע רפואית – סוכרת, מחלת ריאות כרונית, אסטמה, כשל או מחלת לב, אנמיה חרמשית (מחלת דם תורשתית), סרטן (או כימותרפיה), מחלת כליות (דיאליזה), השמנת יתר (מדד מסת גוף מעל 40) או מחלה אוֹטוֹאִימוּנִית (מחלת חיסון עצמי).

 

 

"מטופלים מבוגרים, ופרטים בעלי מחלות רקע ו\או מערכת חיסונית לקויה או מוחלשת – עליהם ליצור קשר עם רופאם, מוקדם ככל האפשר, גם למול תסמינים (חולי) בעוצמה נמוכה."

למען הסר ספק, את\ה בקבוצת סיכון מוגבר – גם הצעירים שבנינו, באם קיימות מחלות רקע.

"אנשים תחת גיל 60, בעלי מחלות רקע כמו סוכרת, בעיות לב, מערכת חיסונית לקויה ומוחלשת, או שסובלים-או סבלו-ממחלת ריאות (כל סוג שהוא) – אנשים אלה יותר פגיעים, למרות גילם הצעיר," מסביר שאפנר.

פקטור נוסף שיעזור לקבוע האם מדובר בקורונה או לאו – באם ביקרתם (או אתם חיים) באזורים בהם קיימת שכיחות גבוהה של נדבקים (ארצות הברית, גם היא, נכללת ברשימה זו) – כאמור, אלה יעזרו לכם לקבוע אם התסמינים שאתם חווים נגרמים כתוצאה מהנגיף (קוביד-19).


 

חשוב לזכור:

במידה ואינכם חווים תסמינים, בבקשה אל תבקשו להיבדק, או תוסיפו לעומס השיחות הקיים במרכזי בדיקות, קליניקות, בתי חולים וכיוצ"ב.

"אנו לא עורכים בדיקה בקרב אנשים חפים מתסמינים משום שמדובר במשאב חשוב (ומשום זמינותו הלוקה בחסר)."

"יחד עם זאת, אנו מדגישים את שילוש הסימפטומים – חום וכל דבר הקשור למערכת הנשימה כמו שיעול או קושי נשימתי – פנו לקבלת הערכה רפואית."


 

באם את\ה חווה את שילוש התסמינים, לאן עליך לפנות?

 

אם יש לך ביטוח ואתה מחפש ספק רפואי או איש מקצוע לדבר איתו – צרו קשר במספר המופיע בגב כרטיסכם הרפואי, או עשו זאת באופן מקוון.

אם אין לכם ביטוח, באפשרותכם להתחיל במחלקת הבריאות של מדינתכם או במרכזי הבריאות הקהילתיים.

במידה ובאזורך קיים מרכז בדיקות והערכה (Testing and Assessment Center), אתם יכולים לפנות אליו ישירות.

"זה רעיון טוב לעדכן שאתם בדרך. אחרת (במידה ואין מרכז שכזה בסמיכות אליכם), זהו רעיון טוב להתקשר לספק הבריאות (Healthcare Provider) שלכם, והם כבר ינחו אתכם הלאה."

50% לא
50% כן
?האם הכתבה עניינה אותך
YOU MIGHT ALSO LIKE