הלוח הגדול
דרושים, דירות להשכרה, למכירה, רכב, יד שנייה
ללא ספק: בעוד מספר ימים תוביל ארה"ב את טבלת הקורונה העולמית
בלי הפרדה, בלי אמצעי מיגון, בלי כלים מתאימים בבתי החולים, לא יכולה להיות תוצאה אחרת מלבד הדבקה המונית. תמונת מצב

ישראלים החיים בארה״ב מחוברים לישראל באופן תמידי, צופים בטלויזיה, קוראים חדשות מידי יום, ובכלל מרגישים ישראל רחוק מעבר לים. בימים אלו, כאשר אנו צופים בהתנהלותה של המדינה, אנחנו בעיקר מתפעלים וקצת מקנאים. כאן בארה"ב, בארץ האפשרויות האין סופיות, לא קרובים להיות מוכנים למשבר הבריאותי שבשלב זה עדיין רק מלטף, רגע לפני שינחית את המכה הקשה.

עלינו לומר את האמת - הנשיא טראמפ, שלדעת רוב הישראלים החיים באמריקה הוא הנשיא הטוב ביותר שהיה כאן, נרדם בשמירה וקצת ״התבלבל״ בניהול המשבר כשלא הפנים בזמן את גודלו. השאננות שעטפה את הממשל עד לפני שבועיים חילחלה הלאה למושלי המדינות ולקח זמן רב ואזהרות ארמגדון רבות מצד גורמי בריאות מוסמכים, עד שאלו החלו בצעדים עצמאיים כל אחד במדינתו.

 

הרשמה לקבלת הניוזלטר היומי ועדכונים חשובים


 

נכון, ארה"ב גדולה יותר, ממש ענקית לעומת ישראל, אבל גם עם יכולות אדירות ואין ספור משאבים. אבל כל הכח הזה לא שווה אם הדברים לא מרוכזים לניהול אחראי ואמיץ, למערכת אחת שפוייה שפועלת במהירות והחלטיות. ישראל הקטנה מראה בגרות וניהול שוטף של המשבר, למרות כל הביקורות.

תושבי מדינת ישראל צריכים להגיד תודה על התנהלות המדינה. כרגע באמת לא חשוב נתניהו או גנץ, ליכוד או כחול לבן, המדינה מבחינת התנהלות מקבלת אצלנו הישראלים שחיים רחוק ציון 10. למה? כי כאן בארה"ב הגדולה מערכת הבריאות נתפסת במערומיה. הכאוס שארה"ב מתנהלת בו עכשיו לא ברור, בתי חולים והצוותים הרפואיים לא מתורגלים, חוסר בציוד רפואי לא מובן, כמות בדיקות מצחיקה ובלאגן גדול. בתי החולים לא מוכנים, החולים החשודים לא מופרדים, ובעקבות זאת גל החולים המאסיבי רק בדרך. כיצד יתכן שבמדינת קליפורניה כולה, על 40 מיליון תושביה, יבצעו פחות מ-3000 בדיקות ביום? כיצד יתכן שבמדינה עם הכי הרבה מעבדות בעולם ביחס לאוכלוסיה, הדברים לא זזים? לשמוע ולא להאמין.

 

מושל קליפורניה הודיע השבוע כי בקרוב תקבל המדינה כ-20 אלף ערכות בדיקה, כאלו שישמשו ברובם לבדוק את הצוותים הרפואיים שנגועים בנגיף ולבודדם. בעוד כשבוע, יבינו את גודל המשבר בקליפורניה ובניו יורק כאשר מספר הרופאים והאחיות שנדבקו יזנק למעלה.

ללא הפרדה ואמצעי מיגון, ובלי כלים מתאימים בבתי החולים, לא יכולה להיות תוצאה אחרת מלבד הדבקה המונית. ארה"ב כרגע מדורגת שלישית בעולם עם מספר הנדבקים – אך תוך פחות משבוע תזכה המדינה הגדולה בכתר המפוקפק.

לראות מרחוק את ההתארגנות המהירה והניהול שבתי החולים בארץ הגיעו אליו בזמן כה קצר, גורם לנו למחוא כפיים. אגפים מבודדים? חדרים אישיים? מערכות ממוחשבות להתנהלות מרחוק עם חולים? כאן זה נראה מדע בידיוני, ספר מהעתיד.

הרבה ישראלים שחיים בארה"ב מקשיבים למה שקורה בארץ ופשוט מבצעים בפועל את ההנחיות כאן, באופן עצמאי. נכון שבארץ מתלוננים על הכלכלה הקורסת וחוסר התגובה המהירה של הממשלה בנושא, אבל אם זה מנחם אתכם, כלל העסקים במדינות הנגועות קיבלו מכה אנושה, כולל כאן בארה"ב. נקווה שהכאב מהמכה יחלוף מהר, וזה תלוי בעיקר בזמן בו יצליחו בכל מקום ומקום להשתלט על המגיפה.

 

מגיפת הקורונה עוד תילמד בספרי ההיסטוריה של האנושות, בעיקר כמחלה ששינתה התנהלותם של מדינות וסדרי עולם כלכליים. אין ספק כי העולם מבחינת המדע מוכן יותר מאי פעם להתמודדות עם מגיפה מסוג זה. זו לא מגיפת אבעבועות שחורות שקטלה ככל הנראה יותר בני אדם מכל מחלה אחרת בהיסטוריה, ואפילו לא כמו השפעת הספרדית שהתחוללה בעולם רק לפני 100 שנים והשמידה כ-10% מאוכלוסיית העולם דאז.

המדע כיום מוביל וישיג את התרופה ואת החיסון הנדרש למיגור הנגיף, אך מה שישאר איתנו הוא חוסר היכולת של מדינות רבות ומערכות בריאות לא מוכנות להתמודדות וניהול משברים מסוג זה. יכול להיות שלמדינה כמו ישראל שמתורגלת במצבי חירום יותר קל להגיב, אך עדיין אין הצדקה למה שמתחולל בערים הגדולות בארה"ב.

הנשיא טראמפ והממשל הפדרלי ילמדו לקח חשוב מהמשבר הזה. המהלכים שביצע ודחף הנשיא בשנים האחרונות, להעביר קווי יצור חזרה לארה"ב רק יגברו לאחר המשבר, אם יבחר שוב. ארה"ב חייבת לחזור להיות יצרנית לצרכיה, לפחות לצרכי החירום שלה. לא יתכן ש"אימפריה" כה גדולה תסתמך על סין בכל הקשור לציוד רפואי, תרופות ואספקה של מוצרי מפתח.

סין נרתמת לעזרה ומנסה לספק את הצורך בעולם ובעיקר בארה"ב. גם שם מבינים מה שאמריקאים רבים הפנימו - לאחר חלוף המשבר יחלו במדינות רבות לדאוג לייצור מקומי של מוצרי רפואה, ומוצרי בסיס חשובים אחרים. האם יתכן שארה"ב תעביר לסין את יצור הנשק והתעשייה הצבאית? ברור שלא. ארה"ב לאחר משבר הקורונה צריכה להתייחס לאספקת מערכת הבריאות בדיוק באותה הצורה, זוהי חובתה המוסרית של כל מדינה ריבונית.

50% לא
50% כן
?האם הכתבה עניינה אותך
YOU MIGHT ALSO LIKE