הלוח הגדול
דרושים, דירות להשכרה, למכירה, רכב, יד שנייה
המשבר שלא מדברים עליו: בהלה עולמית לזהב בשווקים מעוררת חרדה מפני הבאות
הפעם מדובר במצב חמור הרבה יותר מאשר מחסור של נייר טואלט או סניטייזר. אמנם ימים של אי ודאות כלכלית מזמינים באופן מסורתי ספקולציות ועליות מחירים בשוק המתכות הכבדות, אך נראה שעתה סוחרי הזהב ניצבים מול תקדים מסוכן: "אין לנו יכולת לספק זהב"

בזמן שהביקוש לזהב כנכס פיזי המהווה בדרך כלל חוף מבטחים בזמן משברים גלובליים, הולך ומרקיע שחקים, ובמקביל לכך שבשוק הזהב קרנות ממונפות יוצרות תנועות מחיר מלאכותיות כלפי מטה, כאשר הן נאלצות לסגור במהרה הלוואות שניטלו לטובת המשך מסחר, הגיעה עתה הפרעה חסרת תקדים בשרשרת האספקה שיצרה ביקוש קדחתני למטילי זהב ממשיים.

 

הרשמה לקבלת הניוזלטר היומי ועדכונים חשובים


אילוסטרציה


ובמרכז העניינים, כך מדווח אתר בבלומברג עומדת חבורת סוחרים קטנה שבמשך שנים הרוויחה במה שתמיד היה הימור בטוח: מכירה בחסר של חוזים עתידיים על הזהב בניו יורק ובו זמנית קניית זהב בלונדון.

בדרך כלל הם נשארו במסחר עד תום החוזה, ומספר אופציות עמדו להם לצאת מבלי להפסיד הרבה, או בכלל. אבל השפעות הנגיף, והתמוטטות הכלכלית הגלובלית שהוא הצית, יצרו עיוותי מחיר כה חריפים עד כי אפשרויות היציאה
הללו נעלמו.

מה שאומר שהם עמדו כעת מול האיום כי יצטרכו לספק את הזהב הממשי לקוני החוזים במועד פקיעתם. אין ספק היו שהתריעו על הדבר כבר מקודם, אך בשלב זה מתהפכים לרעה העניינים על המוכרים-בחסר.

כדי לממש את הבטחתם בפקיעת החוזים, הם יצטרכו להזיז מתכת ממשית ממגוון מקומות שונים. אך מכיוון שהנגיף גרם לשיתוק התעבורה האווירית, רכישת משלוח בדרכי אוויר הפכה כמעט בלתי אפשרי.

וגם אם יצליחו להשיג טיסה ישנה עוד בעיה קשה מולה הם ניצבים.

חוזים עתידיים בניו יורק מבוססים על מטילי 100 אונקיות - והזהב מחו"ל מגיע כמעט תמיד בגדלים אחרים. המוכר-בחסר צריך לשלם על יציקה מחדש של זהב לצורת המטיל הנדרשת כדי לעמוד בדרישת החוזה.

 

זהב, נכס חשוב בעיתות משבר (צילום: moneycontrol)

אך שוב, הנגיף מתערב בעניינים: מספר בתי יציקה, כולל שלושת הגדולים בעולם הנמצאים בשוויץ, סגרו את פעילותם. "הבנתי שזה הולך להיות יום תנודתי במיוחד", אמר טאי וונג ראש מחלקת נגזרי מתכות ב-Capital BMO
Markets" צפינו בבהלה מתפתחת על פני 12 שעות. ראינו מספיק זעזועים בשוק במהלך הקריירה, ויזהינו שזה לא דומה למה שראינו בעבר, ובאותו זמן לא ידענו לכמה זמן זה ימשך"

עד סוף השבוע, השיגו המוכרים-בחסר את המתכת ושכרו מטוסים, והצליחו לסגור את הפער בין המחיר המיידי למחיר העתידי, אך על פי מדד מורגן סטנלי למחירי מטיל זהב פיזי, נשארת עדיין פרמייה גבוהה.

 

המחיר האמיתי של זהב? כמעט 1800 דולרים, וזה במידה ותצליחו להשיג אותו 

 

"אין זהב", אומר ג'וש שטראוס, שותף בקרן פקין-הארד-שטראוס, "ויש פרמיה של בערך עשרה אחוזים על רכישות זהב פיסי. בדרך כלל הפרמיה היא 2 אחוזים".  "הטיעון בעד רכישת זהב הוא פשוט" אומר שטראוס. "אתה רוצה להחזיק זהב בזמנים של זעזועים פיננסיים
ואינפלציה. וזה היה הטיעון מאז ומעולם. והזהב מגיב יפה במקרים האלה. המניות מגיבות רע. וזה טוב לצמצום הסיכון בתיק ההשקעות. הזהב לא מהווה השקעה טובה בזמנים של אינפלציה נמוכה וצמיחה כלכלית חזקה.

הזהב שימר את ערכו במהלך משבר 2008 ולאחר כל הדפסת הכסף שנועדה לחלץ את הבנקים מהמשבר הוא שילש את ערכו במהלך שלוש שנים".

 

 

 

אם היה לכם ספק, מטבע אונקייה אחת מהמטבעה הפדרלית נמכר כעת ב-2,175 דולר...

כעת נחשפים עוד פרטים מאחורי המחסור בזהב פיזי. דו"ח מבורסת הקומקס מציג את התנאים שגרמו למחסור באספקת הזהב הפיזי. וזהו נושא שלא נידון רבות בתקשורת, וגם לא בתקשורת הכלכלית.

במהלך החודשיים האחרונים עלו מאוד העמלות על חוזים עתידיים לאספקת זהב וכסף פיזיים, במה שנראה כנסיון להרפות את ידיהם של קוני הזהב , ולמנוע משיכה פיזית של זהב.

באחרונה בורסת ה-CME בשיקגו העלתה את הבטוחות הנדרשות ממחזיקי חוזה לכדי 10%, המגלמת עלייה עצומה של 73% בבטוחות הנדרשות.

כל זאת במהלך חודשיים בלבד. באופן נורמלי, עלייה שכזו בעלויות של החוזה העתידי על הזהב הייתה מספיקה כדי למנוע בעיות הקשורות באספקת זהב פיזי מלהשפיע על השוק, אבל גם מנגנון מניפולציה זה נכשל לאחרונה ואולי מהווה סימן שרעידת אדמה של ממש באה לשווקים הגלובליים.

מאחר שהותירו למסחר בניירת להחליף את הזהב הפיזי, האם יכלו הבנקים למטילים פשוט להסתיר את המחסור על ידי הנפקה נוספת של ניירות?

אם התשובה היא כן, למה חווה COMEX מחסור בזהב פיזי?

ובכן התשובה היא שמכיוון שנפער פער בין המחיר של זהב פיסי למחיר שלו בחוזי הנייר, אולי התנתקות המחירים הזו מצביעה על אובדן אמונה בחוזי הנייר.

וזה כבר סימן למשבר בקנה מידה היסטורי.

50% לא
50% כן
?האם הכתבה עניינה אותך
YOU MIGHT ALSO LIKE