הלוח הגדול
דרושים, דירות להשכרה, למכירה, רכב, יד שנייה
מעשנים? מה הופך את ההרגל המגונה לגורם סיכון במגפת הקורונה
סביר להניח שכבר עכשיו אתם שומרים על ריחוק חברתי, שוטפים את הידיים ונמנעים ממגע עם הפנים. האם גמילה מעישון יכולה להוות תחמושת נוספת כנגד הוירוס המסוכן?

אם לאחרונה שקלתם להפסיק לעשן, אין זמן טוב יותר מאשר ההווה.

 

הרשמה לקבלת הניוזלטר היומי ועדכונים חשובים


 

עם וירוס הקורונה החדש שתופס תאוצה, המדע מאחורי נזקי העישון מנחם למדי, במיוחד עכשיו, עבור ציבור המעשנים המבקשים לחזק את המערכת החיסונית.

ניקוי הריאות מהנזקים שהצטברו לאורך השנים יכול לקחת חודשים רבים. עם זאת, הבריאות שלכם יכולה להשתפר פלאים, בימים ובשבועות הראשונים ללא ההרגל המגונה.

אתם אולי לא תוכלו לעשות דבר לגבי צלקות העישון שבריאותיכם, אבל קיימים מספר דרכים לשפר את הבריאות שלכם בטווח הקצר.

זמן לחזק את הריאות

"כל פולמונולוג (מומחה למחלות ריאה ומערכת הנשימה) באמריקה יאמר שעל כולם להפסיק לעשן", אומר ד"ר ברייאן קריסטמן, דובר האגודה האמריקנית לבריאות הריאות, ופרופסור באוניברסיטת ונדרבילט.

בעוד שמסר זה אינו חדש, הוא רלוונטי עכשיו יותר מתמיד.

מחלת הקוביד-19 יוצרת תחושה של דחיפות, ויש שפע של סיבות להאמין שגמילה מעישון מעלה את הסיכויים לנצח את הוירוס.

אם קיבלתם החלטה להפסיק לעשן, הריסים בריאותיכם הם הראשונים להחלים. תפקידם של ריסים אלו הוא לסייע לגופכם להגן על עצמו מפני הצטננויות וזיהומים. הם גם עוזרים לנקות את הלחה שעלולה להצטבר בריאות ובדרכי הנשימה.

הנטייה הטבעית של הגוף להשתעל, בעת הזיהום, מעוררת תהליכים האחראים על הסרת הלחה מהגוף – ניפוי חיוני ביותר במקרי הקורונה.

אוכלוסיית הקשישים נמצאים בסיכון מוגבר להצטברות עודף נוזלים בחלל הריאות, מצב שבדרך כלל מקשה על פעולת הנשימה בעקבות זיהום הקורונה, הסיבה – "לקשישים שיעול שאינו חזק דיו כדי לפנות את מעברי הנשימה", מסביר כריסטמן.

גמילה יכולה לעזור במקרים של דלקת

יתרון נוסף ומהיר נוגע לחלקי גוף מודלקים שיכולים להעלות באופן משמעותי את סיכון ההידבקות.

"אם תפסיקו לעשן הדלקות יעברו תוך מספר שבועות".

כריסטמן מדגיש כי יכולים לעבור מספר חודשים עד להפסקת ייצור עודף של לחה – לחה שתפקידה לסלק רעלים כמו זפת וחלקיקים אחרים שמקורם בסיגריות שאתם מעשנים.

ריאות ומערכת נשימה תקינות הם המפתח במקרים של קוביד-19.

חולי הקורונה לעיתים קרובות נותרים עם טראומה רצינית בריאות, כזו שיכולה להביא למצב של דליפה מסוכנת הגורמת לקושי נשימתי חמור. מצב כזה יכול לגרום למטופלים להיחנק מהלחה שגופם מייצר.

עבור מעשנים הדבר יכול להתפרש כדלקת סמפונות כרונית (ברונכיט). "עם קוביד, זה חמור הרבה יותר".

גם אם באזורכם אין מקרים רבים של קורונה, ההחלטה להפסיק לעשן יכולה לעזור בהמשך הדרך, גופי בריאות ציבוריים חוזים כי הנגיף עלול לחזור בגלים בהמהלך 18 החודשים הקרובים.

"זו השקעה לטווח ארוך," הוא אמר. "קוביד עלול לתפוס תאוצה בחציו הדרומי של כדור הארץ ואז לשוב. אדם החדל מעישון בעצם עושה לעצמו שירות ומשפר את ההגנה הטבעית שלו לקראת הסיבוב השני.

כשל נשימתי הוא סיבת מוות נפוצה

בקרב חולי הקורונה שחווים סיבוכים חמורים, או מתים, כתוצאה מהמחלה, מצבים של כשל נשימתי ו\או נזק ריאתי מקיף שכיחים ביותר.

עישון, עכשיו או בעבר, נמצא ברשימת גורמי הסיכון, יחד עם גורמים אחרים המסכנים את מערכת הנשימה שלנו, לרבות היריון.

לפי עדויות המטופלים, בעיות הרקע הנפוצות ביותר כוללות מחלות לב-ריאה, מחלות אוטואימוניות (של מערכת החיסון) וסכרת.

גמילה מעישון משפרת את מחזור הדם

מעבר לבעיות הקשורות למערכת הנשימה, הפסקת עישון תתרום רבות לבריאותו של הלב ותוריד את הסיכון ללקות בדום לב. יצויין כי בהרבה מן המקרים היה זה התקף לב שהביא למותם של החולים.

לאחר שמפסיקים לעשן, הדם הופך דליל יותר ומפחית את הסיכון לחלות בקריש דם.

אחת הסיבות האפשריות היא אותו פחמן דו חמצני הנשאף אל תוך הריאות בעת העישון, הוא זה שמפחית את ספיקת החמצן ללב, ומשם לגוף כולו.

בקרב מטופלי הקורונה שמתו כתוצאה מאי ספיקת לב, הרופאים הבחינו ברמות גבוהות של חלבון בשם טרופונין – סימן מקדים להתקף לב המתרחש, בין היתר, בעת זיהום חמור.

סביר להניח שכבר עכשיו אתם שומרים על ריחוק חברתי, שוטפים את הידיים לעיתים תכופות ונמנעים ממגע עם הפנים. גמילה מעישון - גם הפחתה - היא עוד תחמושת בארסנל הפרטי שלך שתגן מפני הוירוס המסוכן.

 

50% לא
50% כן
?האם הכתבה עניינה אותך
YOU MIGHT ALSO LIKE