הלוח הגדול
דרושים, דירות להשכרה, למכירה, רכב, יד שנייה
"כל החיים התעלמנו מהעולם שבחוץ, מדוע שנפסיק עכשיו?" בקהילה האורתודוקסית של ניו יורק יש עדיין אנשים המסרבים לציית לרבנים
מספר המתים בקהילה היהודית חרדית בניו יורק חצה כבר את רף ה-500, ולמרות שישנם כאלה הממשיכים לקרוא תיגר על הוראות הרבנים וכוחות החירום, ישנם גם קולות אחרים שמבטיחים "השינוי בדרך"

עתה זה רשמי. נתונים שמפרסמת מחלקת הבריאות של העיר ניו יורק מצביעים כי כארבעה שכונות יהודיות-אורתודוקסיות בברוקלין סובלות משיעורי תחלואה גבוהים ביותר של נגיף הקורונה, כך לפי נתונים שפורסמו במהלך סוף השבוע בסוכנות הידיעות JTA.

 

הרשמה לקבלת הניוזלטר היומי ועדכונים חשובים


נערות חרדיות בבני ברק ישראל, גם בקהילות החרדיות בארץ מספר החולים גבוה מאשר בקרב יתר בני האוכלוסיה

ואכן, מספר השיא של מקרי COVID 19 קיים בשכונות בורו-פארק, וויליאמסבורג, ומידווד, שבממוצע הינן בעלות שיעור של כ-67% בדיקות קורונה חיוביות בקרב סך הנבדקים(!).

זהו השיעור הגבוה ביותר בברוקלין כולה, ואחד הגבוהים במדינת ניו יורק.

מבחינת השכונות עצמן, הנתונים בקראון הייטס עומדים על כ-63.4% מהבדיקות אשר חוזרות חיוביות, בעוד בוויליאמסבורג מדובר על כ-62.5%, ובמידווד בה חיה אוכלוסייה יהודית ואפרו-אמריקנית בסמיכות, מדובר על 60.3%, לשם השוואה ביתר העיר ניו יורק הממוצע עומד על כ-53%.

בבורו פארק ישנו את המספר השלישי בגובהו של בדיקות חיוביות בכל המדינה, עם 771.

חיטוי של אוטובוס המוביל את ילדי הקהילה לבית הספר (צילום: דיילי ביסט)

סוגיית הריחוק החברתי הפכה לנושא בעייתי בקרב הקהילה החסידית בעיר המתגוררת בשכונות אלה.

גברים יהודים אורתודוקסים נוהגים להתקהל לתפילות משותפות ולשמחות המוניות. בנוסף לכך משפחות חרדיות הינן בעלות מספר ילדים רב יותר מן הממוצע אשר לא אחת חיים בצפיפות רבה המקשה על בידוד בני משפחה חולים.

ואכן בעיה זו אינה משותפת רק לקהילות האורתודוקסיות באמריקה, כידוכ בישראל בערים כבני ברק, ירושלים ואלעד תחלואה רבה יותר קיימת בקרב הקהילה החרדית, כאשר עיתון הניו יורק טיימס סביקר את התופעה בישראל, מעריך כי למרות שהקהילה החרדית בישראל מהווה כ-12% מכלל האזרחים, הרי שלפחות 50% מהחולים משוייכים אליה.

אחת מבנות הקהילה היהודית, חנה דרייפוס, אשר כותבת בעיתון הדיילי ביסט מסבירה, "גדלתי על התעלמות מהעולם החיצון, מדוע שזה ישתנה עתה?", בינתיים חלק מבני הקהילה המשמשים בעצמם כאנשי צוות רפואי כמו תמי פרנקל , שהינה אחות בבית החולים רמב"ם שבברוקלין מעידה כי הגדילה האקספוננציאלית במקרי התחלואה הפתיעה אותה וגרמה לה להם.

במקביל המצב הרפואי של רבים מבני הקהילה הולך ומחמיר על רקע קריאות חד משמעיות של רבנים חשובים להישמע להוראות הבידוד החברתי. 

 

מיעוט שאינו מציית לחוקי הבידוד מוציא שם רע לקהילה כולה (צילום: ג'רוזלם פוסט)

אך למרות ההוראות של רבני קהילה, ידיעות ממשיכות לזרום על חתונות הנערכות בחשאי, על התוועדויות חסידיות, הכוללות ריקודים הנערכים בראשי חוצות על ידי מיעוט המוציא שם רע לקהילה כולה.

ובכל זאת, גםאלה שאינם מפרים את הוראות הריחוק החברתי, אינם בהכרח סומכים על רשויות החוק ועל הוראותיהם.

בין הסיבות למרי הספונטני של חלקים מהקהילה יש למנות חשדנות מדיווחי התקשורת, אדיקות לפולחן משותף, ואמונה כי האל מגן על בני האדם המצייתים לדתם (בקרב הפנאטים שביניהם). בנוסף ניכור כלפי רשויות החוק הלא יהודיות. כדברי אחת הנשים, "בקהילה שלנו תמיד צייתנו לחוקים שלנו, זה לא שאנשים כאן בורים, זה פשוט האופן בו אנו שורדים".

אחד מבכירי שירות הצלה, ברני גיפס המנהל את רובע בורו פארק ב-46 השנים האחרונות מאד מתוסכל מכך שהקהילה לא לקחה את הדברים ברצינות, אך לא מוכן לבקר את כולם. "ישנם רבים שפעלו, ועברו ממש מדלת לדלת לחלק חומרים לבני הקהילה". בנוסך גיפס טוען כי "95% ממוסדות הקהילה היהודים אכן מצייתים להוראות הרשויות, ויש רק מיעוט קטן שאינו עושה כן".

בת קהילה אחרת טוענת, "לא הבנו מה קורה בעולם, אין לנו טלוויזיה, עיתונים חילוניים, אין לנו קונטקסט להבין את מה שקרה בעולם".

50% לא
50% כן
?האם הכתבה עניינה אותך
YOU MIGHT ALSO LIKE