הלוח הגדול
דרושים, דירות להשכרה, למכירה, רכב, יד שנייה
בארה"ב נאבקים להשיג ציוד רפואי עבור בתי החולים: אך הספסרים בשוק השחור, מבקשים "לעשות קופה"
מקרה מעצרו של תושב ברוקלין שעורר סערה בקרב הקהילה היהודית בניו יורק, וברחבי המדינה בכלל, הוא אינו היחיד. תופעת הסחר במסכות הגיעה לממדים עצומים ותושבים נאלצים לשלם מחירים מופקעים

האמריקאים שומעים זאת יום יום במסיבות העיתונאים של המושל אנדרו קאומו: ניו יורק ומדינות אחרות ניצבות מול מחירים מופקעים של ציוד רפואי.

קואמו מאשים את טראמפ במצב אליו נקלעו המדינות, הנאלצות לעמוד בתורות של מכירה פומבית עבור ציוד רפואי מפני שאינן יכולות להשיגו בדרכים הרגילות. אך נדמה כי האשם האמיתי אינו הממשל כלל או כלל אלא ספסרי המסכות.

 

הרשמה לקבלת הניוזלטר היומי ועדכונים חשובים


מחסור עולמי, (צילום: פיייננשל טיימס)

מסכות ה-N95, שהן עתה מצרך יקר מציאות, ושבתי חולים בניו יורק לא מסוגלים לספק לעובדיהם נאלצים לאלתר פתרונות חלופיים, עלו עד היום 50 סנט, אך עתה הן נמכרות ב-7 דולרים לאחת, התייקרות של בערך פי 13.

היעדר המוכנות של הממשל למגיפה לא עזרה, עיתון הניו יורק טיימס ציין ביום שישי כי גורם נוסף וגדול יותר תורם רבות לבעיה.

שרשראות אספקה גלובליות מסובכות נפרמו עקב התפרצות המגפה, והייצור שהיה מרוכז בסין הפך לכלי מיקוח פוליטי : בייג'ינג נתנה לאיטליה, נתנה לבריטניה ומעט מאוד לארה"ב.

אבל מעבר לזה, הכאוס שנוצר מההתפרצות יצר התנפלות על המסכות, שנמכרות במחירי עתק, ע"י סוחרים שבעצמם רכשו אותן במחירים גבוהים במיוחד ועתה מרוויחים מעט, אם בכלל, גם במחירים אלה.

גם מי שמנסה להיות אדם טוב ולמכור בזול יחסית לא אחת נופל קורבן למעגלי ההתייקרות, וחייב למכור במחירים הגבוהים כדי לא להפסיד, או לחילופין , לקבל את העובדה שיפסיד כסף במהלך עשיית שירות לציבור, דבר שקשה לעשות בזמן קטסטרופה כלכלית מתגלגלת. בנקודה מסויימת כבר הופכת קשה ההפרדה בין אלה לאלה.

זה מכבר עשיית רווח מהמשבר מתועדת היטב בעיתונות, וכך גם מאמצי הממשלות המקומיות והממשלה הפדרלית למשטר את התופעה. מוקדם יותר השבוע, התובע הכללי בר דיבר במסיבת העיתונאים היומית בבית הלבן והזהיר כי התביעה תפעל בחומרה כנגד ניסיונות ספסרות אלה.

 

N95 , מצרך מבוקש (אילוסטרציה)

בניו יורק טיימס דיווחו כי "לא כל מי שנכנס לשוק הוא שומרוני טוב. קבוצות בפייסבוק, ווטסאפ וטלגרם שוקקות פוסטים למכירת אלפי מסכות במחיר מופרז".  

אז מי הם האנשים הללו? חלקם סיטונאים שקנו משטחים של מסכות מסין, או במכירות חיסול ואז העלו מחיר, אחרים הם מתווכים שסורקים את הקבוצות בחיפוש אחר מחירים זולים יחסית, ומציעים את אותן מסכות במחיר יקר יותר, ואחרים הם סתם אנשים המבקשים לעשות קופה בזמן קצר.

צעיר ישראלי בן 22, סטודנט בקולג' קהילתי בברוקלין, הודה בפני הטיימס כי הוא אחד מהסוחרים האלה.

בימי שגרה הוא סיטונאי של מוצרי אלקטרוניקה עבור סוחרים באמזון, אך לא מזמן הפורומים בהם היה חבר הוצפו לפתע בדרישה למסכות במהלך החודש שעבר, וכעת הוא מעביר את זמנו בחיבור בין מוכרים לקונים.  הוא מספר כי עבד עם שותף לסגור עסקה של 280 אלף מסכות כירורגיות בעבור כ-20 אחוז רווח, שתניב לשניים כ-40 אלף דולר. לדברי רבים מהסוחרים מוכרים לסוחרים אחרים, כל אחד מעלה מעט את המחיר, עד שככל הנראה עושות המסכות את דרכן אל בית החולים או בית האבות במחירים עצומים.  

אפילו כשאמזון אסרה מכירה של מסכות לציבור הרחב, הסוחרים עדיין משתמשים באינטרנט לעשות עסקים עם בתי חולים ושאר ספקי שירותי הבריאות שנאלצים להשתתף בשוק אפור זה על מנת להשיג ציוד רפואי. זאת בעוד חיי אדם עומדים על הפרק.

בעוד תובעים מאיימים לפעול בחומרה נגד מפקיעי המחירים, מתחיל הקו להטשטש בין הפקעת המחיר ומכירה של מוצרים חוקיים לציבור הרחב. בחודש שעבר, אמר משרד המשפטים כי יחקור מניפולציות בשוק הציוד הרפואי. ואז, חמישה ימים לאחר מכן, האשימו הרשויות הפדרליות את ברוך פלדהיים מברוקלין על כך שהפקיע מחיר ושיקר לאנשי הבולשת לאחר שניסה למכור 1,000 מסכות וציוד נוסף לרופאים ב-12 אלף דולר. 

50% לא
50% כן
?האם הכתבה עניינה אותך
YOU MIGHT ALSO LIKE