הלוח הגדול
דרושים, דירות להשכרה, למכירה, רכב, יד שנייה
מפקד נושאת מטוסים הודח, מאות חיילים אובחנו כחולי קורונה: הפרשה שמטלטלת את חיל הים האמריקאי
בדומה לערי ארה"ב, גם אלפי החיילים באוניות חיל הים מתמודדים עם משבר הקורונה. מפקד האונייה ניסה להתריע על המצב הבריאותי הקשה בקרב חייליו, אך הודח מתפקידו. כעת מתברר כי הוא בין קרוב ל-200 חיילים שאובחנו כנשאי הנגיף

יום ספורים לאחר הדחתו של מפקד נושאת המטוסים האמריקאית "תאודור רוזוולט", במהלך סוף השבוע דווח כי לא פחות מ-173 מלחים אובחנו כנשאי הנגיף, ביניהם גם אותו מפקד שהודח - קפטן (מקביל לסא"ל) ברט קרוז'ייר.

 

הרשמה לקבלת הניוזלטר היומי ועדכונים חשובים


קפטן ברט קרוז'ייר (למטה) ומפקד הצי האמריקאי, תומאס מודלי. נושאת המטוסים "תאודור רוזוולט" מימין (צילום: חיל הים האמריקאי / AP)

 

בשבוע שעבר פנה קרוז'ייר אל מטה חיל הים בוושינגטון בנוגע לחשש להידבקות המונית בקרב חייליו. בשל האתגרים הגדולים הכרוכים בשמירת ריחוק חברתי ובידוד על גבי כלי השיט, קרוז'ייר ביקש לקבל אישור כדי לעגון בגואם ולהוריד מנושאת המטוסים את כלל החיילים.

במכתב הסביר כי "אנחנו לא נמצאים במצב של מלחמה, ואף מלח לא צריך למות. אם לא נפעל עכשיו, אנחנו ניכשל בשמירה על הנכס הכי גדול שלנו: החיילים", כתב קפטן קרוז'ייר.

 

נושאת המטוסים "תאודור רוזוולט" בנמל בגואם במהלך סוף השבוע (צילום: חיל הים)

 

ימים ספורים לאחר מכן, המכתב הגיע לידי מערכת העיתון "סן פרנסיסקו כרוניקל", שפרסמה את תוכנו. בעקבות כך, במטה חיל הים ראו בקפטן קרוז'ייר כאחראי, ועל כן הוחלט להדיחו. בהודעה שפורסמה כבר ביום חמישי הסביר תומאס מודלי, מזכיר הצי האמריקאי בפועל, את ההחלטה: "מפקד נושאת המטוסים האמריקאית 'תאודור רוזוולט', ברט קרוז'ייר, הודח מתפקידו. הוא הציג שיקול דעת מוטעה", אמרו בחיל הים.

ביום שישי עגנה נושאת המטוסים בגואם, וקפט קרוז'ייר ירד מכלי השיט כשאלי חייליו קוראים בשמו. תיעוד של אירוע זה הועלה לרשתות החברתיות.

 

 

על אף שהיה נדמה כי הפרשה הסתיימה, הבוקר היא הוצתה מחדש ע"י מודלי, שפנה אל אלפי חיילים נושאת המטוסים באמצעות הודעה מוקלטת. בהודעה זו אמר מזכיר הצי כי קרוז'ייר "היה או תמים מדי או טיפש מדי" כדי לפקד על כלי השיט.

עוד הסביר מודלי כי קרוז'ייר "ביצע מעשה בגידה שגרם לשערוריה בוושינגטון": "זה היה מעשה של בגידה, ואני יכול לומר לכם דבר נוסף. מעשיו גרמו לסוגייה להיות ציבורית, ועכשיו מדובר בשערועריה גדולה בוושינגטון". מפקד הצי אף רמז על כך שקרוז'ייר עומד מאחורי הדלפת מכתבו: "אם הוא לא חשב שזה יתפרסם, לדעתי מדובר או בתמימות או בטמטום, שתי תכונות שאינן מתאימות למי שאמון על כלי שיט כה גדול. האופציה היחידה שנותרה היא שהוא עשה זאת במכוון".

 

קפטן ברט קרוז'ייר (צילום: AP)

 

במקביל לכך, בסוף השבוע דווח כי 173 מלחים אובחנו כנשאי הנגיף, וזאת לאחר ש-61% מהחיילים עברו בדיקות לזיהוי הקורונה. כאלפיים חיילים כבר הורדו מכלי השיט (כזכור, מה שקוז'ייר המליץ עליו) כאשר 2,700 נוספים אמורים לעזוב את כלי השיט עד יום שישי הקרוב. כאמור, גם קרוז'ייר עצמו אובחן כנשא של הנגיף, אך בחיל הים סירבו למסור מעבר לכך.

הנשיא טראמפ התייחס במהלך סוף השבוע לפרשה, והביע את תמיכתו במפקד הצי: "[קרוז'ייר] לא צריך לדבר כמו שהוא דיבר במכתב, לדעתי מה שהוא עשה זה פשוט נוראי", הוא אמר.

 

50% לא
50% כן
?האם הכתבה עניינה אותך
YOU MIGHT ALSO LIKE