הלוח הגדול
דרושים, דירות להשכרה, למכירה, רכב, יד שנייה
חשש בחברות הענק: משבר הקורונה יזרז את "האפוקליפסה הקמעונאית"
מרבית החברות נאלצו לסגור את כלל הסניפים ולהוציא את העובדים לחופשה ללא תשלום, אך מומחים מסבירים כי הביקוש הנמוך הצפוי בימים שלאחר המשבר הוא זה שעלול לחרוץ את גורלן. "חנויות פיזיות סבלו מירידה במכירות בגלל האינטרנט הרבה לפני המשבר, ואחריו הן ייאלצו להתמודד עם אותה מגמה, רק שהיא תקרה מהר עוד יותר"

משבר הקורונה שינה את חיי היום-יום עבור מאות מיליונים בארצות הברית, אך יתכן שאת ההשלכות הכלכליות האמיתיות נרגש בשנים הקרובות: חברות תעופה רבות עלולות לקרוס, ואיתן גם חברות הענק המוכרות לכל משק בית מחוף לחוף.

 

הרשמה לקבלת הניוזלטר היומי ועדכונים חשובים


אילוסטרציה (צילום: Shutterstock)

 

אותן חברות נחשבו בעבר לענקיות ענף הקמעונאות האמריקאי, וכאלה שהצליחו לשרוד מלחמות, השפל הגדול ואפילו האתגר הגדול ביותר: המעבר לשופינג באינטרנט. אך אותן שמות מוכרים - JCPenney, Sears ועוד - עלולות שלא לשרוד את המגפה הנוכחית.

"חברות הענק שלא הצליחו למצוא את עצמן בעולם האינטרנטי עוד בטרם המשבר, יתקשו להתאושש ממנו", טוען מארק כהן, מנהל בית הספר לקמעונאות בחוג למנהל עסקים באוניברסיטת קולומביה שבניו יורק.

במהלך ימי המשבר, לא מעט רשתות נאלצו לסגור את כלל הסניפים. מעבר לכך שחברות הענק מפספסות הכנסה של מאות מיליוני דולרים, עליהן להתמודד עם בעיה נוספת: הוצאתם של מאות אלפי עובדים לחופשות ללא תשלום. אם לא די בכך, מרבית הצרכנים מתרכזים כעת ברכישת פריטים הקשורים למגפה - נייר טואלט, חומר חיטוי ועוד - ופחות מחפשים אחר פריטים אחרים.

סוגיית הביקוש צפויה להיות חשובה ביותר כאשר ארה"ב תחזור לשגרה, שכן ככל שהביקוש יהיה נמוך, יהיה קשר יותר לאותן רשתות ענק להתאושש: "חנויות פיזיות סבלו מירידה במכירות בגלל האינטרנט הרבה לפני המשבר", מסביר רנדל קוניק מבנק ההשקעות "ג'פריז", "ואחריו הן ייאלצו להתמודד עם אותה מגמה, רק שהיא תקרה מהר עוד יותר".

 

מגפת הקורונה הביאה לסגירת מרבית רשתות הענק (צילום: Shutterstock)

 

ארבע החברות הגדולות שנמצאות במשבר הן Sears, JCPenney, נימן-מרקוס ו-J.Crew. ארבע החברות הללו סגרו מאות סניפים בשנים האחרונות, וזאת למרות שאחוז האבטלה הגיע לשיא של 50 שנים.

בשבועיים האחרונים הגישו 10 מיליון אמריקאים בקשה לקבלת דמי אבטלה, והנתון רק צפוי לזנק. המשמעות היא שיהיה קשה מאוד להגיע לרמת הביקוש שהייתה עוד בטרם החל המשבר (ורמת הביקוש הקודמת לא מנעה את סגירת מאות הסניפים).

למען הסר ספק, מרבית חברות הענק יכולות להמשיך להתקיים בחודשים הקרובים, אולם השאלה היא האם ביכולתן להמשיך ולהתקיים בשנים הבאות. סירס, לדוגמה, נמצאת כבר תקופה ממושכת לקראת קריסה מוחלטת. החברה לא רשמה רווח מאז 2010, ולמעשה מאז הפסידה סכום כולל העולה על 12 מיליארד דולר.

ערב משבר הקורונה, לרשת היו 182 סניפים בלבד, וכעת כולם נותרו סגורים והעובדים הוצאו לחל"ת. יתכן שהמשבר יביא לכך שהחברה תכריז על פשיטת רגל בפעם השנייה והאחרונה.

50% לא
50% כן
?האם הכתבה עניינה אותך
YOU MIGHT ALSO LIKE