הלוח הגדול
דרושים, דירות להשכרה, למכירה, רכב, יד שנייה
האם נטפליקס תחריב את אולפני הקולנוע?
משבר הקורונה מספק ימים לא קלים לתעשיית המסך הגדול. אנשי ענף האקרנים חוששים שבשנים הקרובות המגמה תשתנה בצורה בלתי הפיכה עד כדי כך שאנשים יתרגלו יותר מדי לשירותי הסטרימינג והם אלו שישלמו את המחיר

הרווח של האולפנים מאולמות הקולנוע בחודשים הראשונים של שנת 2020, טרם מגיפת הקורונה, כבר היה נמוך מהרגיל. מאז, נטפליקס ושאר שירותי הזרמת וידאו החליפו את מקומם עבור מיליוני אנשים חדשים. התחזיות הצפויות לרווח האולפנים מאולפני הקולנוע בשנת 2020 הינה נמוכה למדיי, תחזיות של שפל במספרים שהאולפנים לא ראו כבר כמה עשרות שנים. אך האם השינויים בהרגלי הצפייה יורידו את מעמדם של בתי הקולנוע והכנסות האולפנים מהכרטיסים גם שנים לאחר שמשבר הקורונה יסתיים?

 

הרשמה לקבלת הניוזלטר היומי ועדכונים חשובים


 

הקופות חוו את המכה הראשונה שהמשבר הכה בתחילת השנה בסין. ב-23 בינואר הממשל הסיני אסר יציאה לבתי קולנוע בכל רחבי המדינה. סין מהווה נתח משמעותי עבור האולפנים הגדולים, במיוחד בשנים האחרונות. האולפנים אף נהגו לשנות כמה סרטים כדי שיתאימו לאמות המידה של הצנזורה הסינית. סרטים חדשים שהיו בתכנון לצאת מוקדם יותר השנה, כמו גרסת הלייב אקשן החדשה של "מולאן" מבית אולפני דיסני או הסרט החדש בסדרת מהיר ועצבני של אולפני יוניברסל, "מהיר ועצבני 9" הסתמכו רבות על הכנסה מסין. מדינות רבות הלכו בעקבותיה של סין ואסרו את פעילותם של בתי הקולנוע. בארה"ב בתי קולנוע במספר ערים גדולות החלו להגביל את כניסת הצופים עד שבעקבות הנחיות הממשל הפדרלי חל איסור על פעילותם בכל רחבי ארה"ב.

כמעט כל הסרטים שהיו אמורים לצאת בשבועות האחרונים נדחו למועד אחר. חלק קטן עבר להזמנה בתשלום בשירותי סטרימינג כמו אמזון וידאו או גוגל פליי.

מבין הסרטים המצופים ביותר לחודשים אלה שנדחו למועד מאוחר יותר, ניתן למנות את הסרט החדש בסדרת ג'יימס בונד הוותיקה "אין זמן למות" שנדחה לנובמבר, קצת יותר מחצי שנה מהיום. אחרים כמו "מהיר ועצבני 9" נדחו לצאת שנה מהיום.

 

 

המשבר לא פוסח על תעשיית הקולנוע העצמאית. כמה מפסטיבלים גדולים ביותר בעולם הקולנוע העצמאי שהיו אמורים להתקיים בחודשים האחרונים נדחו, כמו ה-SXSW בטקסס או פסטיבל טריבקה בניו יורק.

מנגד, פירמת נילסון, שעוסקת בין היתר במדידות תכני מדיה, פרסמה שקיים גידול של 6% בשימוש בטלוויזיה בסופי שבוע ו13% בשימוש במכשירי סטרימינג שונים (כמו הרוקו או הפייר סטיק של אמזון).

הנתונים המלאים שמורים אצל החברות הסטרימינג שלא מפרסמות אותם. אך הערכות הן שבכל רחבי העולם קיימת עלייה של מיליוני אנשים חדשים שהתחילו להשתמש לראשונה בשירותים אלו ושעות רבות של צפייה נוספת אצל המשתמשים הקיימים.

כמובן שהמגמה צפוייה להתחזק ככל שמדיניות הריחוק החברתי תמשך.

 

 

המצב הלא יציב מאד מקשה על האולפנים, שמנסים להרוויח בצורה כלשהי. בכירים באולפנים צוטטו שזה לא משתלם לאולפנים להזרים את הסרטים בתשלום בשירותי הסטרימינג.

"למקרה שזה יימשך חודשים, האם אנשים ייתרגלו יותר מדי לצפייה בנטפליקס ולא יירצו לחזור לבתי הקולנוע?" טוען ריצ'ארד גרינפילד, אנליסט מדיה ראשי בפירמה בכירה. "אני חושב שקיים חשש גדול ששיעור הנוכחות של הצופים בבתי הקולנוע לא תחזור להיות כפי שהיא הייתה לפני".

לאירוע מסוג זה, היה רק תקדים אחד, שהתקיים לפני כמאה שנה, ב-1918, בזמן השפעת הספרדית שהדביקה יותר מ-600,000 אמריקאים. בתקופה זו, ממש כמו עכשיו, השלטונות אסרו את פעילותם של בתי קולנוע ופעילויות ציבוריות רבות אחרות. שהמגפה חזרה, בעליהם של בתי קולנוע מעטים יכלו להרשות לעצמם לחזור לפעילות. אולפני פראמונט, רכשו בתי קולנוע רבים שנסגרו או שנקלעו לקשיים כלכליים והשתמשו בהם בשביל להקרין סרטים בהפקתם בעיקר. אולפנים אחרים הצטרפו למגמה עד שבית המשפט העליון הכריח את האולפנים ב-1948 למכור את בתי הקולנוע, דבר שזעזע שוב את התעשייה.

 

 

בסוף שנה שעברה, הנשיא טראמפ הכריז שהוא חושב לאפשר לאולפנים הגדולים ולחברות כמו נטפליקס לשוב ולקנות קומפלקסים של רשתות קולנוע ולהקרין בהם כל העולה על רוחם. הדבר כמובן ישמח את החברות עם הכסף הגדול, שיוכלו למקסם את ריווחם אך אולפנים קטנים ועצמיים כמו 24A שהוציאו את אחד מהסרטים זוכי האוסקר לפרס הסרט הטוב ביותר בשנים האחרונות, "אור הירח", עלולים להינזק קשות מהמהלך.

נמשיך לעקוב אחר האירועים. מה שבטוח, משעמם הסרט הזה לא יהיה.

50% לא
50% כן
?האם הכתבה עניינה אותך
YOU MIGHT ALSO LIKE