הלוח הגדול
דרושים, דירות להשכרה, למכירה, רכב, יד שנייה
בזכות תגובה לציוץ נשיאותי: ישראלי התחייב לספק מכונות הנשמה, ועקץ את ניו יורק ב-70 מיליון דולר
בשיא המשבר ובזמן שמערכת הבריאות בניו יורק עמדה בפני קריסה טוטאלית, מהנדס ישראלי מקליפורניה התחייב לספק קרוב ל-1,500 מכונות הנשמה למדינה. על אף שדרש מחיר הגבוה פי 3 מהדגמים הכי מתקדמים בשוק, המדינה הסכימה להעביר אליו 69.1 מ' דולר. עד היום ניו יורק טרם קיבלה ולו מכונה אחת

ישראלי תושב עמק הסיליקון ניצל לכאורה את משבר הקורונה כדי להשיג במרמה קרוב ל-70 מיליון דולרים על חשבון משלמי המסים בניו יורק, כך עולה מתחקיר שערך האתר "באזפיד ניוז".

 

הרשמה לקבלת הניוזלטר היומי ועדכונים חשובים


אורן-פינס קיבל כ-70 מיליון דולר עבור המכונות, אך ניו יורק טרם קיבלו אפילו אחת (צילום: טוויטר / רויטרס)

 

לפי הדיווחים, ירון אורן-פינס - מהנדס חשמל במקצועו - קיבל תשלום בסך 69.1 מיליון דולר כדי לספק 1,450 מכונות הנשמה לניו יורק, שלהזכירכם עדיין מהווה מוקד הקורונה הגדול בארה"ב.

בחישוב פשוט ניתן לראות כי מדובר בסכום של 47,655 דולר עבור מכונת הנשמה בודדת - סכום גבוה פי 3 מהמחירים של מכונות ההנשמה היקרות ביותר.

הפקעת מחירים? אין כל ספק. אך ניתן להבין את הרצון של ניו יורק להשיג את מכונות ההנשמה בכל מחיר, בייחוד לאור המצוקה במערכת הבריאות והמחסור הספציפי במכונות מצילות חיים אלו. אך עד היום, המדינה טרם קיבלו ולו מכונה אחת מאורן-פינס.

 

מכונת הנשמה (צילום: AP)

 

כדי להבין את הפרשה במלואה, יש לגשת לחשבון הטוויטר של הנשיא טראמפ. ב-27 במרץ - כאשר קרוב ל-45 אלף תושבי ניו יורק כבר אובחנו כנשאי הנגיף, ו-6,481 אושפזו, ביניהם 1,583 בטיפול נמרץ - הנשיא טראמפ פרסם הודעה ברשת החברתית שבה קרא לשתי יצרניות הרכבים, פורד וג'נרל מוטורס, "להתחיל לייצר מכונות הנשמה עכשיו!".

בין אלפי התגובות, זו של אורן-פינס (yopines@, חשבון שלימים הפך לפרטי) בלטה: "אנחנו יכולים לספק מכונות הנשמה לטיפול נמרץ, חודרניות ולא חודרניות. שמישהו יתקשר אליי דחוף", צייץ הישראלי. כאמור, אורן-פינס הוא בכלל מהנדס חשמל המתמחה בסמארטפונים, וככל הנראה אין לו כל ניסיון ביצירת מכשירים רפואיים.

עורכי התחקיר ב"באזפיד ניוז" פנו אל אורן-פינס, שהסתפק באמירה הפשוטה לפיה "לא אני ולא אף אחד אחר בחברה מוכן להגיב לסיפור", ואז ניתק את השיחה.

 

הציוץ המקורי של הנשיא טראמפ, לצד תגובתו של אורן-פינס (צילום מסך מתוך טוויטר)

 

בכיר בממשל המקומי בניו יורק סיפר לתחקיר של "באזפיד ניוז" שהמדינה חתמה על החוזה מול אורן-פינס לאחר שקיבלה המלצה ישירה מהכוח המיוחד שהוקם בבית הלבן (בהובלת סגן הנשיא פנס).

כעת, יותר מחודש ימים לאחר מכן, ניו יורק כבר ביטלה את החוזה ומנסה לקבל את כספה בחזרה. לא ברור כמה כסף המדינה הצליחה להשיג בחזרה, אולם דוברת המשרד לשירותים כלליים, הת'ר גרול, הסבירה כי "אנחנו דנים בנוגע למספר סוגיות שנותרו פתוחות".

אורן-פינס קיבל את הסכום המלא, 69.1 מיליון דולר, ב-30 במרץ, במה שמסתמן כתשלום היחיד הגבוה ביותר בתולדות ניו יורק. לדעת רבים, פרשה זו מדגישה עד כמה חמור המצב היה בניו יורק באותם ימים.

"לא הייתה לנו שום אפשרות אחרת מלבד להפוך כל אבן כדי למצוא מכונות הנשמה וציוד נוסף", הסביר ריץ' אזופרדי, יועץ בכיר של המושל קואמו.

50% לא
50% כן
?האם הכתבה עניינה אותך
YOU MIGHT ALSO LIKE