הלוח הגדול
דרושים, דירות להשכרה, למכירה, רכב, יד שנייה
במקביל למאבק בקורונה: רופאים נלחמים בתיאוריות ומחקרים שאינם מדעיים
פרשה אחת שמטלטלת את קליפורניה בימים האחרונים נוצרה לאחר ששני רופאים טענו שערכו מחקר שבו חשפו כי נגיף הקורונה אינו שונה מהשפעת ואינו מסוכן יותר ממנה. למרות שהסרטון שלהם הפך לוויראלי, הטענות הופרכו ע"י הקהילה המדעית והרפואית. כך למשל, מומחה למחלות זיהומיות השווה את המחקר שלהם ל"לנסות להסיק את הגובה הממוצע של כלל התושבים ע"י מדידת הגובה של שחקני כדורסל"

שני רופאים מקליפורניה עוררו בשבוע שעבר סערה גדולה, וזאת לאחר שהעלו סרטון לרשת ובו טענה שלא מעט תושבים חיכו לשמוע: מחלת ה-COVID-19 שנוצרה בעקבות הידבקות בקורונה אינה קשה יותר משפעת רגילה, ועל כן יש להורות על חזרה מלאה לשגרה באופן מיידי.

כתוצאה מכך, רופאים ומומחים לבריאות הציבור נאלצו להפריך את הטענה, שלדבריהם משמשת כדוגמה מצוינת לכך שהם נאלצים להתעסק במידע הכוזב, וזאת על חשבון הזמן שבו הם יכלו לתרום למאבק בקורונה.

 

הרשמה לקבלת הניוזלטר היומי ועדכונים חשובים


ד"ר אריקסון (משמאל) וד"ר משאהי (צילום מסך מתוך הסרטון שפורסם)

 

הרופאים, ד"ר דן אריקסון וד"ר ארטין מאשהי, הקימו יחדיו מספר מרפאות באזור העיר בייקרספילד, הממוקמת כ-100 מייל (כ-160 ק"מ) צפונית ללוס אנג'לס. הם כינסו "מסיבת עיתונאים" שבה הם חשפו את המסקנות שאליהן הם הגיעו לאחר שניתחו 5,213 בדיקות לזיהוי הנגיף שאותן הם ביצעו במרפאות שלהם. לטענתם, המידע שהם אספו מוכיח שהנגיף התפשט לרבים שכלל לא ידעו שהם נדבקו בו, ועל כן הנגיף הרבה פחות מסוכן ממה שסברו עד עה.

 

 

מסקנה זו היא כמובן חיובית, ולכן באופן טבעי עולה השאלה: מה בדיוק הבעיה בנתונים שפורסמו ע"י הרופאים בבייקרספילד? ובכן, לפי ד"ר קארל ברגסטרום, ביולוג מאוניברסיטת וושינגטון אשר מתמחה ביצירת מודלים לחיזוי התפרצות של מחלות זיהומיות, הטעות של שני הרופאים אירעה באסיפת המידע.

לדבריו, ד"ר אריקסון וד"ר מאשהי לא היו צריכים לצאת מנקודת ההנחה שהמטופלים שעברו בדיקות לזיהוי הנגיף מהווים מדגם מייצג של האוכלוסייה: "זה כמו לנסות להסיק את הגובה הממוצע של 330 מיליון אמריקאים באמצעות מדידת הגובה של שחקני כדורסל", הוא הסביר והמשיך, "הם עשו שימוש במתודולוגיה מגוחכת והגיעו למסקנה שאינה סבירה כלל".

 

 

על אף שניתן להפריך את טענות הרופאים, הסרטון הפך לוויראלי לא פחות מהנגיף עצמו: תחילה, ערוץ מקומי בבייקרספילד דיווח על המסקנות, ובתוך ימים הסרטון זכה ליותר מארבעה מיליון צפיות ביוטיוב. 

בשבוע שעבר נכנס לתמונה אילון מאסק, מייסד חברת טסלה, שצייץ את הסרטון ל-33 מיליון עוקביו בטוויטר. אך השיא הגיע כאשר שני הרופאים הוזמנו להתראין לרשת פוקס ניוז, בתוכנית של לורה אינגרהם - אחת המגישות הפופולאריות ברשת השמרנית.

 

הסרטון הוסר מהרשתות (צילום מסך מתוך יוטיוב / Shutterstock)

 

כדי להבין עד כמה מסוכן לפרסם טענות שאינן מבוססות על מדע מדויק, בייחוד בעיצומה של מגפה עולמית, ניתן ללמוד מהתגובה החריגה שפורסמה ע"י שני ארגונים מקצועיים של רופאים: האיגוד האמריקאי לרפואת חירום (American Academy of Emergency Medicine, או AAEM) והאיגוד האמריקאי לרופאים ברפואת חירום (American College of Emergency Physicians, או ACEP).

"אנחנו מבקשים לגנות את הדעות שפורסמו לאחרונה ע"י ד"ר דניאל אריקסון וד"ר ארטין מאשהי. מסקנות פזיזות אלה אינן משקפת את הדעה הרווחת של קהילת הבריאות, ואינן עקביות עם כל המדע שקיים בנוגע להתפרצות הנגיף. כבעלים של מרפאות מקומיות, נראה ששני האנשים האלה פרסמו מידע מוטה, וללא ביקורת עמיתים, על מנת לקדם את האינטרס הכלכלי האישי שלהם ללא כל התחשבות בבריאות הציבור הרחב", כלשון ההודעה.

 

 

ד"ר ברגסטרום היה אחד הרופאים הראשונים להגיב בביקורת למסקנות שפורסמו ע"י הרופאים בבייקרספילד: "המגפה הזו עברה פוליטיזציה קשה, וזה גרם לכך שכל הוכחה, קטנה וחסרת ביסוס מדעי ככל שתהיה, זוכה לתשומת לב במידה שהיא מסייעת לאחד הצדדים הפוליטיים", הוא אמר.

 

במהרה הרופאים מצאו את עצמם מתראיינים ברשת "פוקס ניוז" (צילום: רשת פוקס ניוז)

 

ראוי לציין כי הסרטון הוסר מיוטיוב בטענה שמדובר ב"תוכן בלתי הולם והפרה של מדיניות האתר". 

50% לא
50% כן
?האם הכתבה עניינה אותך
YOU MIGHT ALSO LIKE