הלוח הגדול
דרושים, דירות להשכרה, למכירה, רכב, יד שנייה
רק בשעות הבוקר וללא שכיבה: כך תראה השגרה הזמנית במספר חופי דרום קליפורניה
המאבק על פתיחת הגישה לציבור נשא פרי לאחר המושל ניואסם אישר לערים לגונה ביץ' וסן קלמנטה לאפשר את הכניסה תחת הגבלות מחמירות. לדברי המוני התושבים שמחאו כנגד מדיניות הסגר, מדובר בקרב מהותי הרבה יותר בנוגע לזכויות הפרט

בעדכון היומי של תחילת השבוע, הודיע מושל קליפורניה, גאווין ניוסאם על תכנית פתיחת מספר חופים בערי מחוז אורנג' שבדרום המדינה. בצל המחאות ההמוניות שהתקיימו בעיר הנטינגטון ביץ' לקראת סוף השבוע האחרון, בעקבות הוראת הסגירה, אושרה כעת פתיחה מצומצמת בערים סן קלמנטה ולגונה ביץ' ומאוחר יותר הצטרפו לרשימה גם הערים הנטינגטון ביץ', דנה פוינט וסיל ביץ'.

הרשויות המקומיות בערים אלו, שלחו את תכנית הפתיחה למשרדי המושל בבירה סקרמנטו, וכאמור היא אושרה בהמשך על ידו, תחת מגבלות מוקפדות במיוחד. 

ניואסם הדגיש שהפתיחה תהיה תקפה כל עוד נשמרים כללי הזהירות ובראשם, נוהל הריחוק החברתי והמנעות מהתגודדויות. 

בסן קלמנטה תותר הרחצה, אולם בשלב זה יאסר הדייג. בלגונה ביץ' ומסתמן שגם בשאר הערים, החופים יהיו פתוחים לזמן מוגבל, משעה 6 ועד 10 בבוקר, כאשר בסופי השבוע הם ישארו סגורים. 

הפעילות המותרת בחופים כוללת: הליכה, ריצה, שחייה, גלישה, ושייט. 

הפעילויות האסורות: שכיבה בחוף על מגבת או שמיכה, שהייה באוהלים ומתחת לשמשייה, פיקניקים, ישיבה בכסא, וכן כל רביצה על החוף ללא תנועה.

הפרת הנהלים תגרור קנסות של עד 1,000 דולר ובמקרים מסויימים עלולה להוביל למאסר. 

 

הרשמה לקבלת הניוזלטר היומי ועדכונים חשובים


מראות שיהפכו בתקופה הקרובה לנדירים בחופי דרום קליפורניה

 

כאמור, נושא סגירת החופים עורר סערה בערי מחוז אורנג'. ההחלטה הגיעה על רקע התיעודים לפני כשבוע וחצי, בהם נראו המונים שהציפו את שפת הים, בתוכם כמויות עצומות של תושבי מחוז לוס אנג'לס, אשר נהרו למחוז אורנג' בעקבות סגירת החופים בשטח מגוריהם, ובכך העמיסו משמעותית על חופי המחוז הסמוך.

"אני סבור שעלינו להחריף את הנהלים מעט יותר, וזו הסיבה לסגירה הזמנית של חופים אלו", הסביר אז ניוסאם את שיקולי ההחלטה שלא התקבלה בשביעות רצון במחוז אורנג'. 

"אני מאמין שלמושל ניואסם יש את הסמכות לסגור את חופי מחוז אורנג', אולם זהו אינו צעד חכם. מומחי רפואה הדגישו את חשיבות האוויר הנקי וחשיפה לאור השמש במאבק מול מחלות מדבקות, זאת לצעד יתרונות בריאותיים נפשיים", הגיב המפקח המחוזי, דונלד ווגנר בהצהרתו. 

לדברי בכירי הרשויות המקומיות, ברוב החופים, הוקפדו נהלי השמירה על כללי הזהירות. 

במקביל להתנגדות הרשויות, המוני תושבים הפגינו ביום חמישי האחרון בעיר הנטינגטון ביץ', ודרשו לפתוח את החופים מחדש: "אנו מחוייבים להגנה על זכויות החופש והחירות כפי שהן מעוגנות בחוקה האמריקאית", אמרו מארגני ההפגנה. 

הרשות המקומית בניו פורט ביץ' אף הגישה עתירה משפטית כנגד ההחלטה, אך מאוחר יותר היא נדחתה. 

באופן כללי, סקרים מראים כי רוב תושבי קליפורניה תומכים בהוראות להישאר בבתים, בעיקר בזכות העובדה שמספרי הנדבקים והמתים במדינה, נמוכים בהרבה מבניו יורק ומוקדים אחרים. החשש הוא שהסרת המגבלות מוקדם מדי תגרום להתפרצות מחודשת.

נהלי הריחוק החברתי פגעו משמעותית בכלכלה, ואזורים בקליפורניה שכמעט שלא נפגעו קשה מהנגיף, דוחפים לחזרה למצב של עסקים כרגיל.

"אני רק רוצה שאנשים ידעו שאנחנו מתקרבים מאוד לשינוי משמעותי מאוד בהנחיות", הרגיע המושל ניוסאם ביום שישי האחרון ואכן כבר בתחילת השבוע הודיע על פתיחה זהירה של עסקים במסגרת מכירה ללא כניסה לחנות. 

"הדבר היחיד שיעכב אותנו הוא התפשטות הנגיף", הוסיף המושל והבהיר כי "הדבר היחיד שמבטיח כי התפרצות המחלה הוא התקהלות של אנשים. ריחוק חברתי יכול למנוע זאת".

 

ההפגנה ההמונית בהנטינגטון ביץ' במהלך יום שישי האחרון. צילום: פוקס 11

 

סקר שנערך על ידי המכון ללימודי ממשל באוניברסיטת קליפורניה בברקלי בשבוע שעבר, מצא כי התושבים בקליפורניה תומכים במושל בהתמודדותו מול מגפת הקורונה, למרות הכאב הכלכלי שמרגישים רבים מהם.

התושבים רוצים שגורמי הממשל לא ימהרו לפתוח מחדש את העסקים ולהתיר התכנסויות פומביות. 70% מהנסקרים ענו כי הם מפחדים יותר מפתיחה נמהרת מחדש, שתגרום להתפשטות מחודשת של המחלה, מאשר שהוראות אלה, אם ימשכו זמן רב מדי, יעשו נזק לכלכלה.

לפני שבועיים, 75% ענו שהם רוצים שהוראות ההסגר ימשכו ככל הנדרש, כך נמצא בסקר של הקרן לבריאות קליפורניה. רק 11% רצו להפסיק לחלוטין את הסגר, ו-13% לא הביעו את דעתם. בקרב אזרחים משכבות סוציו-אקונומיות נמוכות התמיכה בהמשך הסגר הייתה חזקה אף יותר, 78% תמכו בהמשך תוקף ההוראות ורק 3% התנגדו.

ועדיין, מלבד במחוז אורנג' הדרומי, באזורים נוספים בצפון המדינה, ישנה התנגדות למדיניות הסגר. מחוז מודוק החליט כבר בשבוע שעבר לפתוח את בתי הספר, הקולנוע, מכוני היופי, כנסיות, מסעדות ושאר העסקים ובכך היה הראשון שעושה זאת במדינה. 

מחוז מודוק הוא הצפוני ביותר בקליפורניה וגובל במדינת אורגון. הוא גם מהמדוללים במדינה עם אוכלוסיה של פחות מ-9 אלף תושבים. "כפי שהבריאות חשובה לתושבים, כך גם הבריאות הנפשית והכלכלית", אמר נד קוו, מפקח מטעם המחוז בו לדבריו לא נתגלה ולו מקרה קורונה בודד. 

כצפוי, מודוק היווה את הסנונית הראשונה ומיד אחריו, הכריזו מחוזות יובה וסוטר הסמוכים, כי גם הם מצטרפים ליוזמת הפתיחה. 

המהלך של שני המחוזות - בהם בסה"כ ישנה אוכלוסיה של 171,000 איש, מתוכם התגלו רק 50 מקרים מאומתים של נגיף הקורונה, אשר גבו שלושה קורבנות - מגיע בעוד מחוזות נוספים עם מספר נדבקים נמוך יחסית,  דורשים לפתוח עסקים בשטחם.

הוראת ההישארות בבתים של המושל, שניתנה ב-19 במרץ, הייתה הראשונה בארה"ב, והמומחים זוקפים לזכותה את העובדה שבקליפורניה מספר המתים נמוך משמעותית מזה שבמדינת ניו יורק, בה כבר יש למעלה מ-25,000 קורבנות. במדינה המוזהבת ישנם עד כה 2,278 מקרי מוות, ומתוכם מעל מחצית היו במחוז לוס אנג'לס.

 

חוף נטוש במהלך הסופ"ש בהנטינגטון ביץ'

ובכלל, נראה שכלל אין קורלציה בהחלטות הנוגעות לקליפורניה. המושל ניואסם אמנם אמר כי השיקול הגיאוגרפי יהיה משמעותי בהחלטה על ההקלות, אך לא ניתן להתעלם מהעובדה שדין גזרת סגירת העסקים הוא אותו אחד בלוס אנג'לס, בה נדבקו עד כה מעל 26 אלף בני אדם והלכו לעולמם יותר מ-1,200 תושבים, וכן לצורך הדוגמה בסן פרנסיסקו, בה נדבקו רק 1,600, מתוכם מתו פחות משלושים תושבים. 

באזורים נידחים יותר, מספרי ההדבקות הם בקושי דו ספרתיים אם בכלל.

דבר דומה מתרחש במחוז אורנג', בו מתוך אוכלוסיה בת 3.2 מיליון תושבים, חלו בקורונה פחות מ-3 אלף בני אדם, מתוכם גבתה המחלה נכון לכתיבת שורות אלו, 57 קורבנות.                                                                            

זו הסיבה העיקרית לעיקר הזעם בקרב התושבים אשר יום לאחר ההפגנה בהנטינגטון, ארגנו בשבת מחאה בלגונה ביץ' הסמוכה על כך שבמהלך הסופ"ש, מחסום הבנוי מרשת כתומה, נמתח סביב נקודות הכניסה לחוף.

המחסום נפרץ על ידי המפגינים, ואלו עשו את דרכם אל החוף והמשיכו את מחאתם אל תוך אחר הצהריים.

 

מחאות בעיר לגונה ביץ' (LA TIMES)

"אני חושב שזה מצער, מכוון שבין אם אני מסכים או לא עם מה שאמר המושל, זו זכותו החוקית לעשות זאת, וכך קבעו גם בתי המשפט", אמר ראש עיריית לגונה ביץ', בוב וואלהן, טרם החלטת המושל בתחילת השבוע. "הוא יצר עבורנו דרך להתקדם וביקש מאיתנו לגבש תוכנית, אז גיבשנו תוכנית, ואנו מחכים לראות איך יגיב המושל, אני אופטימי ומקווה שהתוכנית שלנו תקבל את אישורו,ונוכל לפתוח את החופים".

בצידו הצפוני של מזח ניו פורט ביץ' ביום שבת, קבוצה של כ-70 איש התכנסה במגרש החנייה ורצתה לצאת לעבר החול. דגלים אמריקאיים התנוססו ברוח ונראו גם כובעי MAGA, המזוהים עם תומכי הנשיא טראמפ.

בצהריים,החלו לצעוד מהחוף אל הים. שוטרי ניו פורט ביץ' ביקשו מהם לסגת אחורה, ומסוק משטרתי ממחלקת השריף של מחוז אורנג' ריחף מעליהם, וכרז לעברם ברמקולים.

ביל בוקרס היה בן המפגינים. הוא ואשתו הגיעו אל החוף מלנקסטר, בעוד ילדיה גולשים בים, צילמה האישה את המפגש עם השוטרים. בוקרס בן ה-48, אמר לאחר מכן כי היה מוכן להיעצר ע"י המשטרה, ושהדיון נוגע פחות לעניין החוף ויותר לחוקתיות הסגירה.

"לאן נלך מכאן?" שאל את השוטרים, "באיזה צד של ההיסטוריה אתם רוצים להיות? מי שעמדו על שלהם. אנו נמצאים על מדרון חלקלק, וייתכן שנגיע למקום בו איננו רוצים להיות".

הוא ציטט למשטרה את התיקון השני ואת פעילת זכויות האזרח רוזה פארקס, בסופו של דבר, הצדדים לחצו ידיים והמשטרה עזבה את המקום.

בראיון לפוקס ניוז ביום ראשון, מתאמת כוח המשימה מול מגפת הקורונה, הד"ר דבורה בריקס, אמרה כי המראה של המפגינים המתכנסים בפומבי נגד הסגר, לרוב ללא מסכות, הוא "מדאיג ביותר" והוסיפה כי "אנו צריכים להגן אחד על השני גם אם אנו מביעים חוסר שביעות רצון".

כשנשאלה אם בטוח ללכת לחופים, השיבה בריקס כי הדבר תלוי במידת הקרבה בין האנשים. "אם הדבר נעשה במסגרת ריחוק חברתי, אז כן, ואם לא, אז לא".

 

ביל בוקרס ואשתו מול השוטרים (LA TIMES) 

לא רק בקליפורניה עולות המחאות בהקשר ההסגר, שכן הסוגיה נתפסת כנוגעת לזכויות האזרח במדינה. בחלק מהמדינות המוחים צועדים חמושים מול בתי המחוקקים ובתי העירייה. האחיזה בנשק משקפת את העובדה כי האזרחים חוששים ומעוניינים למנוע המשך הידרדרות בזכויות האזרח שלהם.

השלב הבא בהידרדרות, לשיטתם, הוא שלילת זכותם לשאת נשק שניתן להם על פי התיקון השני לחוקה. המחאות במדינות אחרות כמו מישיגן ואילנוי מגיעות בעיקר מהצד הימני של המפה הפוליטית, המביע ספקנות עמוקה כלפי מוסדות שלטון ומומחים מדעיים. אי אמון מיוחד בקרב המפגינים מופנה כלפי התקשורת, אותה הם תופסים כעויינת במיוחד.

לפחות ב-10 מדינות שונות נרשמו מחאות, וניתן להעריך כי אצל חלקן המניע למחאה היה כלכלי, ולא דאגה לזכויות אזרח גרידא.

הנשיא טראמפ הביע הזדהות מסויימת עם המפגינים במישיגן, וביקש מהמושל המקומי באמצעות הטוויטר להגיע עמם להבנות. למרות הצעדים הכלכליים שנועדו להיטיב עם האוכלוסייה ולהקל על השפעת נגיף הקורונה, המשך הסגר יביא בהכרח לקשיים כלכליים גדולים, והנזק שיגרם מהם צריך להישקל אל מול התועלת במאבק מול התפשטות המחלה.

אכן, המפגינים אינם טועים לחלוטין, ייתכן שהם גם צודקים לגבי הצעדים הפוגעים בזכויות האזרח שלהם, ובזכותם להתפרנס, פגיעות שאת השלכותיהן ירגישו כנראה היטב גם לאחר תום המשבר.

50% לא
50% כן
?האם הכתבה עניינה אותך
YOU MIGHT ALSO LIKE