הלוח הגדול
דרושים, דירות להשכרה, למכירה, רכב, יד שנייה
ביה"ס Today's Montessori: השילוב המושלם בין שיטת מונטסורי לחינוך יהודי
יש גני ילדים יהודים רבים בלוס אנג'לס אך מוסד חינוכי מעיין זה יש רק אחד והוא מהווה מקום אולטימטיבי עבור הורים המבקשים להעניק לילדיהם מסגרת חינוך יהודי איכותי, חם, מחבק ואוהב במרכז הוואלי

שירין פרדי פתחה את בית הספר Today’s Montessori בשנת 2008 לאחר שחיפשה גן ילדים עבור ילדיה ולא הצליחה למצוא אחד שיעמוד בדרישותיה. היא רצתה גן ילדים יהודי שיחגוג את החגים ויעניק להם מסורת יהודית, גן שיגיש ארוחות כשרות ואורגניות ומוסד חינוך בשיטת מונטסורי, פילוסופיית חינוך שנועדה למצות את הפוטנציאל הגלום בכל ילד, תוך שילוב ייחודי של תכנון לימודי וחופש בחירה. 

 

הרשמה לקבלת הניוזלטר היומי ועדכונים חשובים


חברויות לחיים

"הרעיון העיקרי שעומד בבסיס השיטה של ד״ר מריה מונטסורי הוא שלילד יש תשוקה טבעית ללמידה, ולכן תפקיד המחנך הוא אך ורק ללוות אותו בדרך לגילוי תחומי העניין, המצוינות והכישרונות הטבעיים שלו" אומרת שירין. "תפקיד המחנך הוא בין השאר לא להכריח אותו לעמוד בסטנדרטים של לימוד או ידע שאינם תואמים את אופיו הטבעי. במילים אחרות – הילד אינו זקוק לתגמולים חיצוניים ולפרסים, אלא להקשבה, גירויים והתאמה אישית של תכנים".

לאחר שלא הצליחה למצוא גן שיענה על כל הקריטריונים שלה, החליטה שירין לעזוב מקום עבודה בכיר בעולם העסקים – תפקיד טוב ששכרו בצידו  - והקימה את בית ספר החלומות שלה בווסט הילס. בית הספר שוכן על שדרות ואנואן, ממש ממול ל"שאדו פארק". שער צבעוני יפיפיה וגדר חיה וגבוהה מפרידים בין בית הספר לרחוב, ומעניקים למקום פרטיות מירבית. בשכנות אליו תמצאו את התיכון היהודי דה טולידו, לשעבר המרכז התרבות היהודי ה-JCC שהפעיל בין השאר גן ילדים מצליח במשך שנים רבות. לפני שנתיים, החליטה הנהלת הג'יי.סי.סי לרכוש את טודיי מונטסורי, מה שמהווה סגירת מעגל יפה עבור המרכז היהודי הוותיק.

 

מייסדת הגן והמנהלת האדמיניסטרטיסבית, שירין פרדי (שמאל) ורזה ווטרסון.

היום, קרוב ל-12 שנים לאחר שפתחה את בית הספר, לומדים בו כבר 55 ילדים המחולקים לשלוש קבוצות גיל. צוות מורות מקצועיות ומוסמכות להוראה מלמדות את הילדים ומעניקות להם הרבה תשומת לב ואהבה. מה הפלא שהורים שרשמו את ילדם הראשון לבית הספר, מביאים גם את השני והשלישי והתפוסה במקום כמעט תמיד מלאה.

"ילדים שהגיעו אלינו בגיל 18 חודשים, נשארים עד גיל 4.5 לפני שהם עוברים לגן חובה, כך שהכיתות הגבוהות יותר, תמיד מלאות" מסבירה שירין.

עשית הסבה מקצועית די גדולה מעולם העסקים לגן ילדים, את מוצאת עצמך לפעמים מתגעגעת?

"לא. למרות שמאוד אהבתי את העבודה שלי בעולם העסקים והיה לי תפקיד טוב ומעניין. האמת שלא חשבתי שאנהל בית ספר ואעסוק בכך כל חיי, אבל אני אוהבת את מה שאני עושה. העבודה ממלאת אותי בסיפוק כך שאני ממש לא מתגעגעת".

מי הן צוות המורות בבית הספר?

"יש לכל קבוצת גיל מורות משלה, כיתת הפעוטות היא מגיל 18 חודש ועד שנתיים וחצי, הכיתה השניה היא מגיל שנתיים וחצי לשלוש וחצי והכיתה השלישית היא לבני שלוש וחצי עד ארבע וחצי. יש לנו מורה על כל שישה ילדים. המורות שמלמדות אצלי היו אותן המורות של ילדי שהתחילו אתי מהשנה הראשונה".

 

צוות מורות דוברות אנגלית ועברית

האם המורות מדברות עם הילדים באנגלית או עברית?

"בכל כיתה יש לנו מורות הדוברות אנגלית ועברית. אנו מדברים אתם עברית אבל הדגש הוא על האנגלית כי אנו רוצות להכין אותם לקראת המעבר לגן חובה".

בית הספר מתנהל בשיטת מונטסורי, מה זה אומר בדיוק?

"שיטת מונטסורי מאפשרת לילד להתקדם בקצב האישי שלו. אנו משתמשים הרבה בשיטות החינוך של מונטסורי אבל אנו לא נצמדים לשיטה בצורה קפדנית מדי".

אלו פעילויות ושיעורים מועברים לילדים?

"אנו כמובן חוגגים את כל החגים היהודים, מלמדים את הילדים הגדולים יותר קריאה וכתיבה, מספרים ופעולות חשבון פשוטות. יש לנו מורים חיצוניים המגיעים פעם בשבוע ומלמדים את הילדים מוסיקה, התעמלות, אנימלי, כדורגל. אנו עורכים קבלת שבת מדי יום שישי, בהשתתפות כל הילדים, אליה מגיעה מורה למוסיקה שמנגנת ושרה איתם".

האם גם ההורים מוזמנים לחגיגות?

"בהחלט, האירועים משתנים משנה לשנה. אנו עורכים פעם בשנה קבלת שבת מתחת לכוכבים וכל ההורים מגיעים ואנו חוגגים ביחד בחצר בית הספר. בחנוכה אנו עורכים מסיבת חנוכה ויוצרים חנוכיות עם ההורים".

גני ילדים ובתי ספר הם מקומות נפלאים ליצירת חברויות לא רק בין הילדים אלא גם בין ההורים עצמם, את רואה את זה?

"בהחלט. אני רואה את זה אצלי בבית. בתי בת 13 היום ואת שתי חברותיה הטובות ביותר הכירה בבית הספר בגיל שנתיים. אנו מעודדים את החברויות האלו בין הילדים וההורים שנפגשים ביחד לפליי-דייטס גם אחרי הלימודים או בסופי שבוע".

 

חווית לימוד ייחודית

מי מבשל את הארוחות בבית הספר?

"יש לנו שף שמכין את כל הארוחות, שמשתנות מדי יום - אלו ארוחות חמות וביתיות כשרות, כמו מרק עדשים, שניצל ועוד".

בשיחה עם הורים שילדיהם הולכים לבית הספר Today’s Montessori, חוזרים אותם דברים שוב ושוב: "זוהי אחת ההחלטות הטובות ביותר שעשיתי עבור ילדי", "זהו השילוב המושלם בין שיטת מונטסורי וחינוך יהודי", "הלוואי שהייתי יכול להשאיר את הילד שלי שם גם אחרי גיל חמש".

אחת מההורים האלה היא אסתר רביד שרשמה את בנה בן ה-3.5 לבית הספר כשהיה בן שנתיים. גם בתה למדה בבית הספר ועכשיו כשהיא בת חמש היא כבר תלמידה בגן חובה. "ההחלטה לרשום את הילד לבית הספר היתה קלה כי לבתי היתה חוויה נהדרת שם. היא ילדה מאוד מפותחת ומתקדמת לגילה ואני זוקפת את זה בין השאר לטודיי מונטסורי. כשהיא עברה לגן חובה, היא כבר היתה מוכנה מכל הבחינות".

כמו הורים רבים השולחים את ילדיהם בפעם הראשונה לגן ילדים, רביד בדקה היטב את הגנים היהודים באזור הוואלי עד שמצאה את "טודיי מונטסורי". "חיפשתי גן יהודי שיעניק לילדי חינוך יהודי טוב ובשיטה שאני מאמינה בה. מצאתי את כל הדברים שחיפשתי ב"טודיי מונטסורי". הגן הוא המקום הראשון שאת מוציאה את הילד מהבית אליו ולכן חשוב כל כך שהוא יהיה מעין המשך לבית, מקום חם ומגן שהילדים ירגישו בו בטוחים ובאמת, בבית הספר הזה אין את ההפרדה השרירותית בין מורים וילדים. המורות ישראליות מיוחדות במינן ואין להן בעיה לחבק ולנשק ולסדר את השיער של הילד, הן מעניקות הרבה חום ואהבה לילדים ורואים את זה.  הילדים מרגישים בו כמו בבית, מרגישים נח לבקש לאכול מתי שהם רוצים, ללכת לישון ולנח. הם מאוד חופשיים".

אחת המתנות היקרות שטודיי מונטסורי העניק לרביד ולילדיה הם חברים טובים לבילוי משותף ומשחק גם לאחר שעות הלימודים. "החברויות האלו אני מאמינה שילוו את ילדי לאורך שנים. הכרתי הורים של ילדים אחרים שהפכו לחברים טובים בזכות ההיכרות בבית הספר ואני שומעת זאת גם מהורים אחרים בגן".

רביד והורים נוספים עימם שוחחתי, מעידים שלא פחות משהילדים נהנים מחגיגת החגים המשותפת, הם בעצמם נהנים מההזדמנות לחלוק עם ילדיהם חוויות קסומות ומהנות, כמותן לא היו חווים במסגרת בית ספר שאינו יהודי. "חגגנו לא מזמן את חנוכה והיה כל כך נחמד. המורות ערכו פעילויות מלאכה עם הילדים. כולנו לבשנו כחול לבן והילדים שמחו לראות אותנו ההורים משתתפים בחגיגה. גם פורים בגן היא חוויה מרגשת ומהנה וכן קבלת שבת מתחת לכוכבים, הכוללת ארוחה משותפת לנו ולילדים. בכלל כל האווירה היהודית והציונית שבבית הספר והטבעת הקשר לישראל והיהדות, מאוד חשובה לי ולהורים שרבים מהם ישראלים. יש הרבה בתי ספר בשיטת מונטסורי, אבל אין להם את הקשר ליהדות ולישראל וזה מה שמייחד את בית הספר הזה".

 

ילדים בחצר המשחקים

בית הספר טודיי מונטסורי פתוח במשך 10 חודשים בשנה מאוגוסט ועד סוף מאי. יש מספר אופציות להרשמה: כל השבוע משני-שישי, יומיים או שלושה בשבוע.

 

Today’s Montessori

22566 Vanowen St. West Hills CA

818-704-9225

ימים שני עד חמישי בין 8 בבוקר ל-4:30 אחה"צ

ימי שישי: 8 בבוקר ל- 3:30 אחה"צ

 

0% לא
100% כן
?האם הכתבה עניינה אותך
YOU MIGHT ALSO LIKE