הלוח הגדול
דרושים, דירות להשכרה, למכירה, רכב, יד שנייה
מחדל המשלוחים החיים בישראל : אין בדיקות, אין פיקוח, והמשלוחים נמשכים
איך באמת מגיע אליכם הבשר לצלחת בימי הקורונה?, בזמן שממשלת ישראל ובכירי משרד הבריאות נלחמים לסגירת כלל המעברים האוויריים והיבשתיים במסגרת המלחמה בהתפשטות נגיף הקורונה, מתחוללת פרצה במעברים הימיים, המסכנת את תושבי ישראל. זאת לצד הדבקה נרחבת בבתי מטבחיים בארץ ובעולם שאינה זוכה להתייחסות הראויה, משרד הבריאות מסיר אחריות.

במסגרת המאבק לבלימת התפשטות נגיף הקורונה בישראל, רשות האוכלוסין וההגירה יצאה בהנחיה כי לא תותר כניסת זרים לארץ.

במקביל ישראלים רבים החיים בחו"ל גם הם התקשו באחרונה למצוא טיסה ישירה לארץ מבלי להסתכן בקונקשן מפוקפק.

מנגד, מתחילת המאבק הגיעו מספר רב של אוניות מחופי מדינות שונות בינהן פורטוגל ואוסטרליה כשעל סיפונן יותר מ-70,000 עגלים וטלאים אותם כחלק מ'המשלוחים החיים' שאותם פרקו ויפרקו בנמלי "מספנות ישראל" בחיפה, אשדוד ובאילת, ועימם עשרות אנשי צוות שלא נמצאים תחת שום פיקוח רפואי.

הרשמה לקבלת הניוזלטר היומי ועדכונים חשובים


"משרד החקלאות לא נקט את הסנקציות העומדות לרשותו נגד יבואנים או בעלי אניות שלא עמדו בתנאים הנדרשים ליבוא בעלי חיים, ועקב כך נגרם צער בעלי חיים לבהמות המיובאות" דו"ח מבקר המדינה (צילום: ישראל נגד משלוחים)

הצוותים הזרים באים ממדינות שאינן חפות מנגיף הקורונה.

נכון לכתיבת שורות אלו ישנם כ-27,581 חולים וכ-1,135 מתים מנגיף הקורונה בפורטוגל, וכ-6,927 חולים וכ-97 מתים מהנגיף באוסטרליה.

הסיכון באניות המשלוחים החיים טמון בכך שמדובר ברבבות בעלי החיים ואנשי צוות המגיעים לישראל ללא בדיקה רפואית פרטנית.

כזכור רק בחודש הקרוב נאלצו עשרות מפעלי בשר בארה"ב, ביניהם של ענקית המזון טייסון, לסגור את שעריהם תוך יצירת מחסור בבשר, ועליית מחירים ולו בשל התפשטות הנגיף בשטחי המפעלים.

כך למשל בקולורדו בארה"ב, סגרו את בית המטבחיים של JBS לאחר שכמעט שליש מהעובדים במפעל אובחנו כחולים בנגיף הקורונה.

בינתיים בארץ, עובדי האנייה לעיתים באים במגע עם עובדי הפריקה בנמלים ועם אנשי משרד החקלאות בלא שום פיקוח. 

גרמניה, שבימים האחרונים הקלה את ההגבלות על התושבים, זיהתה השבוע התפרצות מחודשת של הנגיף בשלוש משחטות ברחבי הארץ. באחת מהן, בקואספלד, אובחנו לא פחות מ-180 עובדים כנשאים של הנגיף.

וכך גם בארץ, לפני זמן קצר משגיח כשרות העובד בבית המטבחיים 'דבאח', (אחד מבתי המטבחיים הגדולים בישראל), אובחן כחולה ומקור להדבקה באחד מיישובי הגליל וביישובים הסמוכים. כתוצאה מכך, הוטלו שורה של הגבלות וסגר על תושבי יישובים אלו.

זאת ועוד, אנשי ארגון ישראל נגד משלוחים חיים קיבלו תיעודים חריגים בזמן האחרון, בהם אנשי הצוות הקשורים בפריקת האנייה, אינם מקפידים על הנחיות משרד הבריאות הישראלי. בסרטון ניתן לראות איש צוות אחד מעשן ללא מסכת פנים וללא כפפות על משטח פריקת האנייה ואילו השני "משחק" עם מסכתו ובכך מסכנים את אנשי צוות השוהים בסביבתו.

לצד זאת, שבוע שעבר פורסם בדו"ח מבקר המדינה לעניין משלוחים חיים: ממצאים העלולים להשפיע בין היתר על בריאות הציבור, על רווחת בעלי החיים ובריאותם ועל מחירי הבשר בארץ.

שאלת המשלוחים החיים הפכה לסוגייה בוערת. בפרלמנט האירופאי עשרות חברים דרשו הפסקה מוחלטת של המשלוחים המיועדים למדינות שאינן שייכות לאיחוד האירופאי כדי למנוע פוטנציאל להפצה של וירוס הקורונה.

במקביל, מדינות שונות המנסות להימנע מלקיחת סיכונים מיותרים בהקשר של משלוחים ימיים, החמירו את ההנחיות הנוגעות להתנהלות אנשי הצוות מרגע הגעתם לחופי המדינה.

 

 

אחד מעשן בלא מסכת פנים בעוד השני ''משחק'' עם מסכתו (צילום: ישראל נגד משלוחים)

נזכיר כי משלוחי סחורה "יבשה" של פריטים דוממים מגיעים במכולות ונפרקים בעזרת מנופים ללא סיוע אנשי הצוות. בניגוד לכך, משלוחי בעלי חיים נפרקים בסיוע וליווי צמוד של אנשי הצוות המורידים אותם מהאנייה ומסייעים בהובלתם.

"משרד החקלאות לא נקט את הסנקציות העומדות לרשותו נגד יבואנים או בעלי אניות שלא עמדו בתנאים הנדרשים ליבוא בעלי חיים, ועקב כך נגרם צער בעלי חיים לבהמות המיובאות" דו"ח מבקר המדינה (צילום: ישראל נגד משלוחים)

על פי ארגון הבריאות העולמי: מחלת הקורונה מוגדרת כמחלה "זואונוטית", דהיינו מחלה שמועברת בין בעלי חיים ספציפיים  לבני אדם, ועל פי הדיווחים הנוגעים להתפרצות הנוכחית של המחלה מקורה הוא, כידוע, בהידבקות מבעלי חיים מסוג מסוים בסין.

מחקרים מצביעים על כך שפרות ועגלים עלולים להידבק בווירוסים ממשפחת הקורונה, כפי שאכן ארע בגלגולים קודמים של הווירוס הנוכחי, אך נושא זה טרם נחקר דיו.

מארגון ישראל נגד משלוחים חיים נמסר כי: "אנו מתריעים כבר שנים על כך שלצד האכזריות הרבה לבעלי החיים שכרוכה במשלוחים החיים, קיים גם סיכון בריאותי אדיר בייבוא של בעלי חיים אלו לישראל. סיכון זה הופך עתה למוחשי ואקטואלי בהתפרצות הנוכחית של הקורונה. אנחנו מקווים ששרי החקלאות והבריאות יורו על עצירה מיידית של המשלוחים החיים, שכן קשה להבין כיצד לצד המאמצים האדירים של מדינת ישראל למנוע ולבלום את התפשטות המחלה בישראל, ממשיכים להתיר את כניסתם לישראל של רבבות בעלי חיים".

תגובתו של ח"כ אלי אבידר (ישראל ביתנו): "חרף העובדה שהמצב התברואתי בספינות המשלוחים החיים הוא חרפה, מדובר בקרקע פוריה להעברת זיהומים ומחלות. הסרת האחריות של משרד הבריאות והחקלאות מלמדת אותנו שאין להם מושג כיצד להתמודד עם משבר הקורונה כעת ואינם נערכים להתמודדות בטווח הארוך".

תגובת ח"כ מיקי חיימוביץ', חברה בוועדת הקורונה (כחול לבן): "לא מספיק שהמשלוחים החיים גורמים לסבל עצום לבעלי החיים, מסתמן כעת כי הפרצה הזו בגבולות המדינה , כפי שעולה מן הדברים, עלולה לסכן את בריאות האזרחים בגלל מגע לכאורה בין אנשי צוות שמגיעים מחו"ל לבין הצוותים הישראליים שקולטים אותם. אני מתכוונת לפנות בהקדם שוב  לגורמים הרלוונטיים על מנת להקפיא את המשלוחים הללו בתקופת הקורונה כל עוד אין ניטור ופיקוח ראויים".

תגובתו של ח"כ עופר כסיף (הרשימה המשותפת): "המשלוחים החיים ידועים באכזריותם כלפי בעלי חיים ואפילו כלפי העובדים עצמם. בשעה של מגיפה עולמית, אוניות המשלוחים הידועות בצפיפותן ובמידת הזיהום בהן, עלולות להיות כר פורה להפצת המחלה בין עובדים ממדינות שונות, לבני משפחותיהם וכן הלאה. אני קורא למשרדי החקלאות והבריאות לעצור מיידית את המשלוחים החיים, אם לא בשל צער בעלי החיים הנגרם בהם, אז בשל הסכנה הבריאותית החמורה".

 

ממשרד הבריאות נמסר: "לאחר בדיקה מעמיקה הוחלט שאין כל תגובה וכי העניין באחריות משרד החקלאות". 

ממשרד החקלאות נמסר: "משרד החקלאות לא מכיר מדינות שהפסיקו או הגבילו את תנועת בעלי החיים, לרבות משלוחי מקנה אל שטחן, בעקבות החשש שבעלי חיים יפיצו את נגיף הקורונה. הגופים הבין לאומים המובילים בתחומי וטרינריה ורפואת האדם (WHO, OIE, CDC) אינם מכירים עדויות כי לבעלי חיים תפקיד בהפצת נגיף (Covid-19). התפרצויות בקרב בני אדם נגרמות עקב מגע בין בני אדם. על כן, על פי המידע הקיים, אין הצדקה לנקיטת אמצעים להגבלת תנועת חיות מחמד או חיות משק, לרבות משלוחי מקנה. משרד החקלאות עושה וימשיך לעשות כל הנדרש לשמירה על בריאות הציבור ובעלי החיים והפיץ זה מכבר את חוות דעת של גורמי המקצוע והנחיות בכל הנוגע לבעלי החיים בתקופה זו. המשרד ממשיך לעקוב אחר ההתפתחויות והמידע המצטבר, בשיתוף פעולה הדוק עם משרד הבריאות והגורמים הבין-לאומיים הנוגעים בדבר".

50% לא
50% כן
?האם הכתבה עניינה אותך
YOU MIGHT ALSO LIKE