הלוח הגדול
דרושים, דירות להשכרה, למכירה, רכב, יד שנייה
כל מה שחשוב שתדעו על אלצהיימר ואיך לזהות את זה
אובדן הזכרון בגיל השלישי זה הוא הפחד הגדול של מבוגרים רבים, כמו גם של ילדיהם. מחקרים מראים כי זיהוי מוקדם אמנם לא יכול למנוע אותה באופן מוחלט אך לחלוטין להאט את קצב ההתפשטות שלה במוח ולמנוע את התקדמותה

מחלות הפוגעות בזכרון הן אולי מהקשות ביותר עבור הגיל השלישי וגם למשפחתם. האדם הסובל מהן כאילו שאיבד חלק מעצמו, או יותר נכון חוזר למי שהיה אך שוכח מאחור את מי שהוא התפתח להיות. 

מחקרים רבים עוסקים בשאלה, איך אפשר לזהות זאת קודם? וחשוב מזה, איך אפשר לטפל בזה? עדיין אין  תשובה להכול אבל מה שבטוח, עולם הרפואה עמוק מאוד במחקרים בנושא כבר שנים רבות. על פי הערכות עלויות הטיפול במחלות הפוגעות בזיכרון בארה״ב יגיעו בשנת 2020 לכ-305 מיליארד דולר. 

האלצהיימר היא למעשה המחלה השכיחה ביותר של דמנציה, שזה למעשה המונח הכללי עבור מחלות הגורמות לאובדן זיכרון ופגיעה ביכולות האינטלקטואליות.

 

הרשמה לקבלת הניוזלטר היומי ועדכונים חשובים


הסרט הסגול לתמיכה במחלות אלצהיימר

 

מחלת האלצהיימר מתפתחת כהפרעה מוחית מתקדמת המובילה לאובדן הזיכרון ולאחר מכן גם לאובדן יכולות אינטלקטואליות כאלה ואחרות. הבעיה העיקרית בעניינה היא שעדיין אין תרופה והיא מתקדמת בקצב אינדיבידואלי ודי מהיר. היא אמנם מתחילה באובדן זיכרון אך עלולה להסתיים בנזק מוחי קשה.

המחלה נקראת כך על שם הרופא שגילה אותה, ד״ר אלואה אלצהיימר. בשנת 1906 הוא ביצע ניתוח במוחה של אישה שנפטרה לאחר שהיו לה הפרעות בשפה, התנהגות חריגה ואובדן זיכרון. כלך למעשה גילה הד״ר כי ישנם עצבים מסוימים במוח שפעלו לפתע באופן שונה מאנשים אחרים וכך עלה על הבעיה.

אז אמנם עדיין אין תרופה למחלה אך מומחים רבים טוענים כי זיהוי המחלה מראש יכול להאט באופן משמעותי את התפתחות המחלה ולאפשר המשך תפקוד יחסית נורמלי. זאת ועוד נראה כי על ידי זיהוי וטיפול בשלבים מוקדמים אף יכולה למנוע את התפשטות המחלה במוח האדם וכך למנוע את התקדמותה. יש לציין כי מחקרים בנושא עדיין נעשים ואלו תוצאות בנתיים.

 

תשימו לב לסימנים המקדימים ותוכלו לעצור את ההתפשטות המחלה, ובעיקר את התסכול

 

הגורמים לאלצהיימר:

גיל - המחלה לרוב מופיעה בגיל השלישי לחייו של אדם. רוב האנשים מתחילים לחוש אתה סימפטומים בגיל 60 ומעלה. בכל חמש שנים לאחר גיל 65 הסיכון לחלות עולה.

על פי מחקרים נראה כי הסיכון עולה פי שתיים אצל נשים מאשר גברים לחלות.

השכלה - נמצא קשר בין רמת ההשכלה לסיכון לחלות במחלה, כאשר אלו עם השכלה נמוכה היו בסיכון גבוה יותר.

היסטוריה משפחתית - גנטיקה ממלאת גם כן תפקיד בסיכון של האדם להתפתחות המחלה. אם היה מישהו במשפחה שחלה בעבר  כדאי לשים לב יותר. 

טראומת ראש - קיים קשר אפשרי בין המחלה לבין חבלות ראש מהעבר או מצב של אובדן הכרה שהאדם חווה בעברו.

בריאות הלב - הסיכון לדמנציה עולה עם מצב הלב אינו תקין כמו לחץ דם גבוה, כולסטרול גבוה וסוכרת. לכן מומלץ לשים לב וכמובן להפסיק לעשן או לצרוך כמות מרובה של אלכוהול ולשמור את מערכות הגוף באופן כללי.

 

איך אפשר לזהות התחלה של אלצהיימר:

אובדן זיכרון

שאלות ואמירות שחוזרות על עצמן

שיקול דעת שגוי

לא מחזירים דברים למקומם

מצב הרוח והאישיות משתנים

בלבול

הזיות ופרנויה

אימפולסיביות

התקפים

קושי בבליעה

 

* התוכן בכתבה אינו מהווה חוות דעת חוות דעת מקצועית, המלצה, תחליף להתייעצות עם מומחה או קבלת ייעוץ רפואי.




50% לא
50% כן
?האם הכתבה עניינה אותך
YOU MIGHT ALSO LIKE