הלוח הגדול
דרושים, דירות להשכרה, למכירה, רכב, יד שנייה
נשק מהעתיד: החיפוש אחר טילי 'הסופר-דופר' מציב את אמריקה בקרב טכנולוגי מול יריבותיה
רוסיה וסין עדיין מובילות אך ארה"ב מבקשת לצמצם את הפער - כל מה שרציתם לדעת על הפרויקט של הפנטגון שאמור להחזיר את ארה"ב לצמרת טכנולוגיית הטילים הצבאית

הנשיא דונלד טראמפ מכנה אותם טילי "סופר-דופר" למרות שהם מוכרים יותר כנשק היפר-סוני, נשק העומד בלב דאגותיו של ממשל טראמפ ביחס ליכולותיה של סין ורוסיה.

במשך עשרות שנים ארצות הברית חיפשה דרכים להשיג טילים מהירים במיוחד ועתה כשסין ורוסיה מובילות במרדף, ממשל טראמפ מוצא את ההזדמנות לזרוק מיליארדי דולרים בשנה לכיוון הגנה והתקפה על-קולית.

 

הרשמה לקבלת הניוזלטר היומי ועדכונים חשובים


 

הפנטגון לא מבקש להחביא את מטרתו האמיתית: "המטרה הסופית שלנו היא, בפשטות, לשלוט בשדות קרב עתידיים", אמר מארק לואיס, מנהל מחקר הנדסי במחלקה למודרניזציה.

המבקרים טוענים כי כלי נשק היפרסוניים לא יוסיפו ליכולתה של ארצות הברית להרתיע אומות ממלחמה אלא דווקא יציתו מרוץ חימוש חדש, ויערערו את היציבות העולמית.

אז מה כל כך מיוחד בנשק ההיפרסוני?

שני דברים: מהירות ויכולת תמרון. מהירות מביאה הפתעה, ויכולת תמרון יוצרת חמקמקות. תכונות אלה במשולב מבשרות על צרות למערכות הגנת טילים מסורתיות.

בהגדרה המוסכמת בדרך כלל, נשק היפרסוני טס במהירויות העולות על מאך 5, או פי חמש ממהירות הקול.

מרבית הטילים האמריקאים, כאלה ששוגרו ממטוסים כדי לפגוע במטוסים אחרים או ביעדים קרקעיים, נוסעים בין מאך 1 למאך 5.

הנשיא טראמפ מזכיר מדי פעם את התעניינותו בנשק היפרסוני, לעיתים מבלי להשתמש במונח.

בפברואר הוא אמר למושלים שביקרו בבית הלבן: "יש לנו את הטילים הסופר-מהירים - מספר אדיר של המהירים. אנו קוראים להם 'סופר מהיר', שם הם ארבעה, חמש, שש ואפילו שבע פעמים מהר יותר מטיל רגיל. אנחנו צריכים את זה כי שוב, לרוסיה יש כאלה."

ביום שישי האחרון אמר טראמפ לעיתונאים, "אין לנו ברירה, עלינו לעשות את זה, עם היריבים שיש לנו שם בחוץ", כשהזכיר את סין ורוסיה.

הוא הוסיף, "אני קורא לזה טיל סופר-דופר." הנשיא אמר שהוא "שמע" שזה נוסע פי 17 יותר מהר מכל טיל אמריקאי אחר. הפנטגון סירב להגיב על כך.

 

טראמפ וראש המטות המשולבים מארק מיילי

הפנטגון בונה שני סוגים עיקריים של כלי נשק היפרסוניים. אחד, המכונה רכב גלישה היפסטוני, משוגר מרקטה. לאחר מכן הוא גולש אל מטרה, מתמרן במהירות גבוהה כדי להתחמק מהיירוט.

השני מכונה לעיתים טיל שיוט היפרסוני. שניתן לשגר ממטוס קרב או מפציץ, הוא יופעל על ידי מנועי בעירה סילוניים מה שמאפשר לטיל לטוס ולתמרן בגבהים נמוכים יותר.

ב-19 במרץ, ניסה הפנטגון רכב גלישה היפרסוני במתקן הטילים השקט שבקוואי, הוואי. הניסוי סומן כהצלחה וכ"אבן דרך משמעותית למטרת שדרוג יכולות לחימת השדה ההיפרסונית". 

בניגוד לרוסיה, ארצות הברית טוענת שהיא לא מפתחת נשק זה לשימוש עם ראשי נפץ גרעיניים.

כתוצאה מכך, כלי נשק זה יצטרך להיות מדויק יותר, ויציב אתגרים טכניים נוספים.

בשנת 2017 הוציא הפנטגון כ -800 מיליון דולר על תוכניות נשק היפראסוניות. סכום זה כמעט והוכפל בשנה שלאחר מכן, ואז עלה ל-2.4 מיליארד דולר בשנה לאחר מכן. 

השנה הסתכם הסכום בכ-3.4 מיליארד דולר. בקשת תקציב 2021 של הממשל, שטרם אושרה על ידי הקונגרס, מבקשת 3.6 מיליארד דולר.

ובכל זאת, מדוע כלי הנשק הללו כה חשובים?

בכירים בפנטגון אומרים שזה קשור ליכולותיה של רוסיה, ויתרה מכך, של סין.

"כמעט בכל מדד שאני יכול לבנות, סין בהחלט יוצאת לפנינו", אמר לואיס, איש המחקר וההנדסה של הפנטגון.

"במידה רבה זה בגלל שעשינו את שיעורי הבית שלהם עבורם", מחקר בסיסי בתחומים אלה פורסם על ידי ארה"ב לפני שנים "ואז הורדנו את הרגל מהגז", למרות שהפנטגון נמצא כעת בדרך להתעדכן ולעלות על סין, הוסיף.

סין אכן דוחפת לפריצות דרך בנשק היפרסוני. היא ערכה מספר בדיקות מוצלחות של ה-DF-17, טיל בליסטי לטווח בינוני שנועד לשגר רכבי גלישה היפרסוניים.

על פי דו"ח של שירות המחקר של הקונגרס בחודש מרץ, אנליסטים במודיעין האמריקני מעריכים כי טיל ה-DF-17 הינו בעל טווח של כ-1,000 עד 1,500 מיילים (1,600 עד 2,400 ק"מ) וכי ניתן לפרוס אותו עוד השנה.

 

DF-17 של צבא סין (צילום: יוטיוב)

במקביל רוסיה מובילה גם את התחום.

בדצמבר האחרון מוסקבה מסרה כי יחידת הטילים ההיפרסונית הראשונה שלה הפכה למבצעית.

היחידה מצוידת ברכב הגלישה 'אוונגרד', שלדברי מוסקבה יכול לטוס במאך 27 - קרי, פי 27 מהיר יותר ממהירות הקול.

הרכב מסוגל לבצע תמרונים חדים כדי לעקוף את הגנות הטילים והוא הותאם לטילים בליסטיים בין יבשתיים קיימים שנבנו בתקופה הסובייטית. בעתיד הוא יותאם גם לטיל ה'סארמת', שעדיין נמצא בפיתוח.

כמו עם נשק אסטרטגי אחר, כנשק גרעיני, נשק היפרסוני נתפס על ידי הממשל האמריקני כצורך ממשי במידה וישנו אצל המתחרים.

אולם המבקרים רואים בנשק היפראוני כביטוי לכוח-יתר שייתכן ומאריך את מירוץ החימוש שהוביל בזמנו להתעצמות גרעינית מוגזמת של ארה"ב וברית המועצות שהתרחשה במהלך המלחמה הקרה.

ישנם גם דאגות שהטכנולוגיות הללו יתפשטו מעבר לארה"ב, רוסיה וסין.

ארגון המחקר RAND, אמר כי "התפשטות כלי נשק אלה מעבר לשלוש המדינות עלולה לגרום לכך שכוחות פחות טובים יכניסו את הכוחות האסטרטגיים שלהם למצב של מוכנות מבצעית לשימוש בהם".

50% לא
50% כן
?האם הכתבה עניינה אותך
YOU MIGHT ALSO LIKE