הלוח הגדול
דרושים, דירות להשכרה, למכירה, רכב, יד שנייה
תופעה חדשה בתחום ההגירה: "מועמדים מקבלים גרין קארד ללא ריאיון"
משרדי הרשות צפויים לחזור לשגרה בעוד כשבוע, אולם לדברי מומחה בתחום, הקפאת הפעילות הביאה לשינוי הנוהל ובכך קיצרה עבור רבים מהממתינים את ההליך למעמד תושבות הקבע: "נקווה שמגמת יעול חיובית זו תתפשט למקומות נוספים"

כמו תחומים רבים אחרים, גם תחום ההגירה בארה"ב, הושפע עמוקות כתוצאה מהטלטלה העולמית שגרמה מגפת הקורונה. במהלך חודש מרץ, ימים ספורים לאחר הכרזתו של הנשיא דונלד טראמפ על מצב חירום לאומי, הודיעה רשות ההגירה בארה"ב כי היא עוצרת את קבלת הקהל במשרדיה מתוך רצון לשמור על בריאות עובדיה להמנע מהעמדתם בסיכון לאור התעצמות התפשטות המחלה ברחבי המדינה. 

המשמעות אז של אותה החלטה הייתה שלא יתקיימו בתקופה זו ראיונות כלשהם לגרין קארד או אזרחות, וכן טביעות אצבע. שיתוק כמעט מוחלט בפעילות למעט שירותי חירום מוגבלים.

לצד השיקולים הבריאותיים המובנים, החשש היה שהיא תהווה פגיעה קשה בכל מי שנמצא בתהליך הגירה, שגם ככה הפך איטי ומורכב יותר במהלך כהונת ממשל טראמפ. זמן ההמתנה לראיון לגרין בתקופה האחרונה, נע בין שנה וחצי לשנתיים, בניגוד למספר חודשי המתנה שהיו בעבר. 

 

הרשמה לקבלת הניוזלטר היומי ועדכונים חשובים


אילוסטרציה

חודש לאחר מכן, הטיל הנשיא טראמפ, פצצה בנושא ההגירה, כאשר הודיע כי כחלק מהמאבק לבלימת קצב התפרצות המגפה, הוא החליט על עצירה זמנית של ההגירה לתחומי המדינה: "לאור המתקפה של האויב הבלתי נראה, ובשל הצורך בלשמור על מקומות העבודה של האזרחים האמריקאים הנפלאים, אחתום על צו נשיאותי שישהה באופן זמני את ההגירה לארה"ב".

מאוחר יותר, הובהר שמדובר במדיניות ל-60 יום, שתחול אך ורק על מועמדים לבקשות הגירה מחוץ לתחומי ארה"ב, כלומר אלו השוהים במדינה ונמצאים בתהליך, לא יפגעו כתוצאה מכך. 

ככל שחלף הזמן, הוכרזו ברחבי המדינה הקלות במגבלות נהלי הזהירות, שהביאו באופן מדורג לפתיחת עסקים ובקבלת קהל מצומצמת, ובאופן טבעי, המדיניות הנוכחית חלחלה למשרדי ההגירה שבישרו על חזרה לפעילות ב-4 ביוני.   

מדובר כאמור, בפגישות למתן טביעות אצבע, ראיונות לקבלת גרין קארד על בסיס משפחה, ראיונות לאזרחות, השבעות ועוד. לדברי עו"ד שלומי אטש, מומחה לדיני הגירה, "זהו בהחלט סימן מעודד המעיד על צעד נוסף לכיוון חזרה לשגרה".

זווית מעניינת עליה מספר אטש, היא כי סגירת המשרדים לא בהכרח פגעה בכלל המועמדים אלא אף סייעה לרבים מהם: "אמנם זה לא פורסם באופן רשמי, אבל נראה כי יותר ויותר מבקשי גרין קארד על בסיס עבודה מקבלים את הכרטיס המיוחל ללא ראיון. התופעה מתרחבת וכבר נתקלנו בעשרות מקרים שכאלה. נקווה שמגמת יעול חיובית זו תתפשט למקומות אחרים".

נציין כי עד לחודש אוקטובר בשנת 2017, קבלת מעמד תושבות הקבע (גרין קארד) במסלול עבודה, לא הייתה מותנת בקיום ריאיון עם פקיד משרד ההגירה. לאחר מכן, נוהל זו שונה בעקבות החלטת ממשל טראמפ, וכאמור, מסתבר שעל רקע משבר הקורונה, ישנה חזרה, כנראה זמנית, לנוהל המקורי.  

בתוך כך, מזכיר אטש כי חודש חלף מאז חתימת הצו המורה על הגבלת בקשות הגרין בהליך קונסולרי: "כזכור, במסגרת הצו, הורה הנשיא לממונים על משרדי המשפטים, העבודה, וההגירה להגיש לו הצעת עבודה בנוגע לוויזות עבודה ולימודים, בתוך שלושים ימים ממתן הצו. תקופה זו עומדת לפוג בימים הקרובים ופרסומים שונים מצביעים על כך שהמטרה הפעם תהיה מחזיקי OPT וכן ויזת ה-H1B, אולם לא התקבל שום פרסום רשמי בנושא".

 

הנשיא טראמפ חותם במהלך החודש שעבר על צו הקפאת ההגירה לארה"ב

"זה המקום לשוב ולהדגיש כי משרדי ההגירה מקבלים תיקים באופן רגיל ופרט להגבלות ספציפיות כמו פגישות או הקפאת ההליך המהיר בבקשות לוויזות עבודה, בקשות מוגשות ומאושרות באופן יומי. ויזות עבודה, הארכות, בקשות לגרין קארד ואזרחות"

מלבד תחום ההגירה, גם נושא ויזות התיירים, הושפע כתוצאה ממשבר הקורונה והביא לשינוי מדיניות. נזכיר כי בחודש שעבר, המשרד לביטחון המולדת הודיע שבעקבות המכשולים הרבים שהציבה המגפה, הוא יקל משמעותית על מחזיקי ויזת תייר בבקשות להארכת השהות או שינוי סטטוס האשרה. 

כתוצאה מכך, המשרד הדגיש כי אמנם יש על מי שפג תוקף אשרת השהייה שלו, לצאת מגבולות ארה"ב, אך בבד בבד הוא מודע לעובדה שהמשבר הקורונה גרם לעיכובים רבים ולשהייה מעבר לזמן החוקי.

המשמעות - משבר הקורונה יכול מעתה להוות סיבה לגטימית לבקשת הארכת השהות בארה"ב, שאגב גם רלוונטית לאשרות עבודה ולימודים.

כמובן שהמצב האידיאלי הוא בקשת הארכה טרם תפוגת האשרה הנוכחית, אולם לפי המדיניות החדשה, גם אם שהיתם מעבר לזמן החוקי על אדמת ארצות הברית, בהינתן מניע מתקבל על הדעת, כלומר כל מקרה ישקל לגופו.  

יש לציין כי לאחר הגשת הבקשה, משך השהות מתארך באופן אוטומטי ב-240 ימים נוספים אשר מקנים מרווח זמן של כשמונה חודשים לטיפול בתיק.  

 

ומה בנוגע לביקורי תיירים ישראלים בארה"ב ולהפך?

כידוע, עם פרוץ התפשטות נגיף הקורונה ברחבי העולם לפני כשלושה חודשים, הודיעו בהדרגה מדינות רבות על סגירת שעריהן בפני תיירים. ארה"ב, שתחילה עצרה את זרם המבקרים מסין, הרחיבה הנחיה זו באופן גורף ליעדים מסויימים באסיה וכן למדינות אירופה.

בימים האחרונים, נאסרה הכניסה לארה"ב, גם על מבקרים מברזיל שזינקה למקום השני במדד התפרצות הקורונה העולמי.

מלבד אזרחים ובעלי מעמד קבע (מחזיקי גרין קארד), אשר חוייבו בבידוד ביתי, לא הותר לתושבים זרים מאותה "רשימה שחורה" להכנס לגבולות ארצות הברית.

בישראל, מנגד, הנהלים היו ועודם קשוחים וקפדניים אף יותר. למעט, אזרחים ישראלים שחוייבו בבידוד ביתי, הכניסה לתיירים נסגרה באופן הרמטי ללא קשר למדינת המוצא. 

עד לאחרונה, אזרחים ישראלים שהגיעו ממוקדי התפרצות כמו ארה"ב, איטליה וספרד, נכנסו עם נחיתתם לבידוד במלוניות תחת מעקב הדוק למשך שבועיים. מאוחר יותר, כחלק מההקלות, בוטלה הנחיית המלוניות, והנוסעים החוזרים, בעלי הדרכון הישראלי, יכולים להכנס לבידוד בביתם או בכל כתובת שיבחרו.

תוקפו המקורי של איסור הכניסה לתיירים היה עד ה-30 במאי. אולם, בשבוע שעבר קיבלו חברות התעופה הודעה על הארכת ההנחיות של הרשויות בישראל לשבועיים נוספים: לפי ההודעה המעודכנת, עד ל-15 ביוני לא תותר כניסת זרים לישראל. 

מטבע הדברים, המצב הנוכחי יצר בלבול בקרב האוכלוסייה הישראלית, לשני הכיוונים. לדוגמה, ישראלים רבים בעלי ויזת תיירים חוששים שמא לא יתירו את כניסתם לארה"ב. בעניין זה, נדגיש שוב, ישראל אינה כלולה ברשימת המדינות שעל אזרחיהן נאסר בכניסה לארה"ב. לכן, אין מניעה מתייר ישראלי לבוא ולבקר ברחבי ארה"ב, ולמעט הוואי ומספר מצומצם של מדינות , הוא גם אינו מחויב בבידוד.

למרות זאת, חשוב לציין כי כמו בעידן טרום הקורונה, לפקיד ההגירה יש את הזכות למנוע את הכניסה, לפי שיקוליו המקצועיים. 

בקו מארה"ב לישראל, הנושא מעט יותר סבוך. כאמור, בעלי אזרחות ישראלית רשאים מן הסתם להכנס ארצה, ומחוייבים בבידוד. אולם הנושא שעורר אי ודאות, הוא דינם של בני משפחות ישראלים מקרבה ראשונה, כמו בן/בת זוג וילדים, אשר אינם נושאים דרכון ישראלי.

לכאורה, הם אינם רשאים להכנס, אך בהתחשב בנסיבות, בהן לדוגמה, ישראלי שגר בארה"ב, רוצה לבקר עם אשתו האמריקאית והילדים את המשפחה בישראל או להעביר בה את ימי הקורונה, כאן נכנס העניין תחת הגדרת ועדת החריגים.

על מנת לעשות סדר בדברים, בעקבות פנייתנו, מסרה דוברות הקונסוליה הישראלית בניו יורק: "ישראל אכן אסרה על כניסת זרים ומאפשרת לחריגים להיכנס, עם אישור מראש, בהתאם לקריטריונים שמשתנים מעת לעת בכפוף למציאות המשתנה. השינויים הם בעצם הרחבה איטית של הקריטריונים, ובפועל- הרחבת מספר מקבלי אישורי הכניסה".

עוד הוסיפו כי:

  • על מנת לקבל אישור כניסה, יש להעביר בקשה לרשות האוכלוסין.
  • מבקשי כניסה שהינם סטודנטים/בני ישיבות/מומחים יפנו דרך המוסדות אליהם הם מגיעים.
  • מבקשים שאינם קשורים למוסד כזה או אחר, יגישו בקשה דרך הקונסוליה.

ניתן לצפות בפירוט מעמיק יותר בנוגע לנהלים אלו, בקישור הבא

נציין כי לאחרונה, שיתפו מספר ישראלים פוסטים ברשתות החברתיות, בהם סיפרו על קשיים עם נחיתתם בשדה התעופה בן גוריון, עד כדי גירוש חזרה לארה"ב של בני המשפחות, זאת למרות, שלטענתם, היה בידם אישור בכתב מטעם הגורמים המוסמכים.

50% לא
50% כן
?האם הכתבה עניינה אותך
YOU MIGHT ALSO LIKE