הלוח הגדול
דרושים, דירות להשכרה, למכירה, רכב, יד שנייה
מזכיר המדינה פומפאו בהודעה היסטורית: "הונג קונג חדלה להיות אוטונומית מסין"
בצעד חריג הודיע ראש ה-CIA לשעבר לקונגרס האמריקני כי לאור ההשתלטות ההולכת וגוברת של סין החבל האוטונומי כבר אינו ראוי לקבל הטבות אמריקניות. הפסדים של מיליארדים צפויים לכלכלת סין.

במה שנראה כתצוגה מקדימה של החלטת הבית הלבן הבלתי נמנעת להפסיק את מעמדה המסחרי המועדף של הונג קונג בשל ההשתלטות ההולכת וגוברת של סין, צייץ שר החוץ מייק פומפאו ביום רביעי כי הוא דיווח לקונגרס "שהונג קונג כבר לא אוטונומית מסין".

לקונגרס יש כעת את הכוח להפשיט את הונג קונג מ"המעמד המיוחד" שלה על פי חוק המדיניות של ארצות הברית והונג קונג משנת 1992, שאפשר לארה"ב להתייחס אליה בצורה מיוחדת.

 

הרשמה לקבלת הניוזלטר היומי ועדכונים חשובים


הסטטוס המיוחד הוא שמאפשר להונג קונג להתפתח כ"שער למערב", והינו חלק מרכזי בהיותה עיר בינלאומית.

ללא 'המעמד המיוחד' של ארה"ב, הונג קונג עלולה לאבד גם את ההון הבינלאומי שלה, ובסופו של דבר להפוך לעוד עיר סינית.

אכן, בלא גישה כל כך קלה לכלכלה המערבית, הונג קונג תהפוך רק לשלוחה של העיר שנזן, הנמצאת מעבר לגבול היבשתי.

גם בוושינגטון פוסט מסבירים כי "חוק אמריקני שהתקבל בשנה שעברה מחייב את מזכיר המדינה לאשר - כחלק מדו"ח שנתי לקונגרס - אם הונג קונג נותרה 'אוטונומית מספיק' מבייג'ינג כדי להצדיק את הטיפול הייחודי שלה. הדיווח כולל הערכה עד כמה נשחקה האוטונומיה של הונג קונג על ידי ממשלת סין. (הונג קונג היא חלק מסין אך יש לה מערכת משפטית וכלכלית שונה, מימי היותה מושבה בריטית).

החוק קובע גם סנקציות נגד פקידים שנחשבים אחראיים להפרות זכויות אדם או לערעור האוטונומיה. סנקציות כאלה נשקלות בבית הלבן בעקבות החלטת ממשלת סין בחודש מאי להטיל על העיר חוקים חדשים לביטחון לאומ".

פרט לעובדה שההחלטה מסמנת ציון דרך נוסף בהתדרדרות ביחסי וושינגטון-בייג'ינג, שכן המשטרה כבר החלה לעצור מפגינים אמיצים מספיק כדי לצאת לרחובות היא גם מסכנת כמעט 40 מיליארד דולרים בסחר דו-צדדי וחברות מערביות רבות הנמצאות בשטח הונג קונג.

"לטווח הארוך, אנשים עשויים לחשוב על גיוסי כספים ועשיית עסקים בהונג קונג," אמר קווין לאי, כלכלן בכיר המנתח את שווקי אסיה.

מומחה אחר תיאר את שלילת מעמדה המיוחד של הונג קונג כ"אפשרות הגרעינית" של ארה"ב, ו"התחלת מותה של הונג קונג כפי שאנו מכירים אותה".

אף כי אין כל שאלה לגבי ביטול מעמדה המיוחד של הונג קונג, וכי מדובר בהתקפה כלכלית נוספת מצד וושינגטון הרי שיש עוד משהו מדאיג  שנמצא בהמתנה: החוק שהתקבל בשנה שעברה בארה"ב המחייב גם את הנשיא להקפיא נכסים מבוססי ארה"ב ולחסום כניסה לכל מי שעוזר לסין להדחיק את הונג קונג.

זו אפשרות שאמורה להיתקע במוחם של המשקיעים.

50% לא
50% כן
?האם הכתבה עניינה אותך
YOU MIGHT ALSO LIKE