הלוח הגדול
דרושים, דירות להשכרה, למכירה, רכב, יד שנייה
חבית נפץ חברתית ברחבי ארה"ב
עוצר לילי שלא נראה כמותו קרוב לשלושים שנה, עסקים הרוסים, מבנים מוצתים ותחושת אובדן שליטה, כל זאת בתקופת משבר כלכלי בעידן הקורונה ובשנת בחירות, מהווים נוסחה הרסנית למציאות הקודרת בה אנו חוזים בימים אלו, ולתהיה האם מדובר בתופעה חולפת או בעלת השלכות שילוו אותנו לזמן רב

למעלה משבוע חלף מאז מקרה מותו המזעזע של ג'ורג' פלויד, תושב מדינת מיניסוטה אשר נחנק למוות בעקבות הנחת ברכו של השוטר דרק שובין על צווארו של פלויד בעת מעצרו. 

נושא אלימות מוגברת של שוטרים כנגד הקהילה האפרו אמריקאית, אינו חדש. מידי שנים, אנו נחשפים לתקריות מסוג זה, אשר בדרך כלל מובילות למחאות המוניות, בעיקרן שקטות, שמסתיימות בתוך יממה או שתיים.

אך כידוע, לא כך היה הפעם. בתקופה שבה מגפה עולמית משתוללת, בזמן שארה"ב מהווה מוקד התפרצות עם סגירת עסקים ומקומות בילוי במהלך בידוד ביתי המלווה במעל 40 מיליון מובטלים. כל זאת לצד שנת בחירות במאבק פוליטי קוטבי במיוחד, וכך קיבלנו מתכון מושלם לאסון.

 

הרשמה לקבלת הניוזלטר היומי ועדכונים חשובים


כתובות גרפיטי פרו פלסטיניות שרוססו במהלך המהומות בחזית בית הכנסת בית ישראל, ברחוב פיירפקס בווסט הוליווד

אם אסון התאומים היה פיגוע טרור, הרי שכאן כבר מדובר בפיגוע חברתי. הרשתות החברתיות עשו את שלהן, תיעודים מהתקרית הקטלנית במיניאפוליס שותפו באופן ויראלי ולהבות מדורת הזעם פשטו כמו בשדה קוצים.

תחילה, המחאות החלו באזור האירוע, וזכו ללגיטימיות חוצה זהויות ותפיסות עולם. אולם מהר מאוד הן הפכו למהומות אלימות שעיקרן בזיזה המונית של עסקים במדינות רבות ברחבי ארה"ב.

ערים מרכזיות כמו לוס אנג'לס וניו יורק, משמשות מזה מספר ימים כשדה קרב למלחמת אזרחים בגרסתה המודרנית אשר הנחמה היחידה היא, שלפחות בזמן כתיבת שורות אלה, שהגבול בין פגיעה בעסקים לבין פגיעה בבתי מגורים, עדיין לא נפרץ.

מיותר לציין כי תרחיש בלהות של פורעים בשכונות מגורים, יביא להסלמה משמעותית בעימותים בין כוחות הביטחון (לצד אזרחים חמושים) מול קבוצות הפרחחים והאנרכיסטיים, ובסופו של דבר תפגע קודם כל במפגינים השקטים ויש לומר הצודקים, שבינם ובין אותם גורמים עבריינים אין ולו דבר. 

הנשיא טראמפ, שספג ביקורות בימים האחרונים על שתיקתו היחסית לאור האירועים החריגים, הגיב השבוע בחריפות ואיים כי במדינות בהן מושלים יפגינו אוזלת יד מול הפורעים, הוא ישלח כוחות צבא במטרה למגר את המשך המהומות והביזות. 

לדבריו, האכיפה תתבצע כנגד ה"פורעים המקצועיים, האנרכיסטים והבוזזים שתפסו טרמפ על מותו המצער והטראגי של ג'ורג' פלויד".

בנאומו קבע טראמפ בנחרצות: "אנחנו שמים קץ למהומות, עכשיו. היום המלצתי לכל מושל בתוקף להציף את אנשי המשמר הלאומי במספרים שבהם אנו נוכל לשלוט ברחוב. ראשי ערים ואנשי ממשל חייבים להפגין נוכחות עד קץ המהומות. אם מדינה או עיר יסרבו לעשות זאת ולהגן על רכוש אפרוס את הצבא ואפתור את הבעיה עבורם.
מארגני הטרור יעמדו מול גזרי דין, אנטיפה ואחרים המעודדים את האלימות לא ינוקו. אנו אומה של חוק אחד. אומה של חוק יפה. וברגע שנשיב אותו נעזור לכם, לעסקיכם ולמשפחותיכם, אנו חלק מחברת חוק. כשאין חוק אין הזדמנות. כשאין צדק אין חירות. כשאין ביטחון אין עתיד. לא נכנע לכעס ושנאה".

עיקר זעמו של הנשיא מופנה כנגד המדיניות הדי מתירנית במדינות כמו קליפורניה, בה בימים הראשונים הביזות והצתות העסקים, בערים כמו אוקלנד ולוס אנג'לס התקבלו במובן מסויים בסלחנות וכוחות המשטרה שהוזעקו למקום, פשוט נמנעו מתגובה תקיפה במקרה הטוב, ועד כדי הצתת ניידותיהם במקרה הרע.

 

חיילי המשמר הלאומי מאבטחים את מרכז הקניות טופנגה בסמוך לוודלנד הילס, שבוואלי לוס אנג'לס, אשר ספג אמש ניסיונות ביזה והשחתה

בלוס אנג'לס בה לראשונה מאז מהומות 1992, מוטל מידי ערב עוצר, דבר שלא היה עד כה בכל תקופת הקורונה, המחאות האלימות החלו באזור הדאון טאון, ומהר מאוד התפשטו ברחבי מערב העיר והמחוז לכיוון ווסט הוליווד ובוורלי הילס, ובהמשך בסנטה מוניקה, בהוליווד עצמה וכן בשכונות הוואלי.

באופן שנראה די תמוה, הפעולות העבריינית במוקדים רבים התבצעה בצורה מאורגנת כאשר שותפיהם של הבוזזים ממתינים לצד החנויות, בכלי רכבם עד שהאחרונים מגיעים עם השלל. מרבית כוחות משטרת לוס אנג'לס שהוזעקו לזירות, כלל לא ביצעו מרדפים או מעצרים ונראה שתפקידים הוא למנוע הצתות ופגיעה בבני אדם ולא מעבר, זאת למרות מדיניות העוצר. 

בשכונת ואן נייס שבוואלי, נראה שהמגמה בליל יום שני הייתה מעט שונה, ולצד המראות המוכרים של ביזה המונית, התנהלו גם מרדפי משטרה ובהמשך מעצרים. 

כאמור, יש להפריד בין תומכי המחאה השקטה והלגיטמית, לבין הפורעים והרוח החיה שעומדת מאחוריהם - הארגון הרדיקלי, אנטיפה, שבמהלך הסופ"ש הוצא מחוץ לחוק והוכרז כארגון טרור על ידי הנשיא דונלד טראמפ, הוא זה אוחז כרגע במושכות הפרעות הוונדליסטיות במספר מוקדים ברחבי ארה"ב, תוך שהוא מוציא הודעות ברשתות החברתיות הקוראות להמשך האלימות ופגיעה במגורי העשירים "הלבנים". 

בניגוד לנגיף הקורונה שתקף את המדינה בהפתעה, הרי שמול אנרכיה, ארה"ב בכלל ולוס אנג'לס בפרט, למודות ניסיון בהתמודדות ונוכחות כוחות המשטרה לצד חיילי המשמר הלאומי שהוזעקו לאזור, למרות ההבלגה היחסית, סייעו בסופו של דבר בבלימת המהומות, והם ממשיכים בעבודתם גם בימים הקרובים. 

"העוצר הוא כלי טוב שמאפשר לפנו בין האנשים שיש להם סיבה לגיטימית להיות בחוץ, לבין ההמון שמפגינים נגד החוק", הסביר שריף מחוז לוס אנג'לס אלכס ויאנובה.

 

מיגון עסקים מפני ביזה באמצעות לוחות עץ בעיר קלבסס שבמחוז ונטורה בדרום קליפורניה

 

מאמר דעה: "התפרעויות הללו לא מגיעות יש מאין. הקוקטייל הזה של 40 מיליון מובטלים, סגורים בתוך סגר, והתחושה של אי ודאות היא חבית הנפץ שעליו יושבים האירועים"

ניתוח התופעה על ידי קובי ברדה, ראש תכנית גל במכללת שערי מדע ומשפט, ומחבר הספר 'המפתח להבנת דונלד ג'י טראמפ':

אבקת השרפה הייתה החניקה למוות של ג'ורג' פלויד שהייתה מצד אחד מאוד מזעזעת באכזריותה, ומהצד שני הגיע בתזמון המתאים ביותר לנקודת המפגש של המשולש של מובטלים-סגר- אי ודאות.

היו כבר מקרים של אלימות שוטרים נגד שחורים, חלקם אפילו בזמן הקרוב יחסית, כמו הירי בפארק של הצעיר באמאד ארבארי בעיר ברונסוויק שבג'ורג'יה שרק יצא לג'וג'ינג ונרצח ע"י אב ובנו לבנים, מה שגרר בעיקר תגובות נזעמות של סלבס שחורים, או מותו של אריק לוגן מירי שוטר בעיר סאות'בנד, אינדיאנה שעמד כעננה מעל ראשו של המתמודד פיט. אולם כאמור, הם לא הצליחו להגיע בתזמון הכירורגי של המהומות הללו.

המהומות שבתחילה היו אותנטיות ובעיקר של שחורים במיניסוטה (העיר טוין סיטי היא מרכזה של הקהילה הסומלית בארה"ב, והמחוז החמישי של מיניסוטה, שממנו נשלחה אילהאין עומר האנטישמית לקונגרס) התחלפה מהר לשוד וביזה.

בהמשך, התרחבה לערים נוספות בארה"ב עם חותמת מאוד מזוהה של ארגון אנטיפה, שהוא בייסודו ארגון אלים החותר לפעול תחת הסדר החברתי וההיררכיה השלטונית הקיימת בכלל, וזאת של טראמפ בפרט.

התמונות הקשות שאנחנו רואים של ביזה ואלימות איננן עוד חלקן של מחאה כנגד הקטילה של "חיים שחורים נחשבים", כי אם שילוב של אנרכיה מסודרת הפוגשת שיעמום ומצוקה כלכלית, שמגדילה את מרווחי האי-יציבות של ההנהגה המקומית, הארצית והפדרלית, ומניחה לפתחם התמודדות קשה ומורכבת.

 

פינוי המפגינים בסמוך לבית הלבן, אמש (צילום: Getty Images)

קשה להתנבא האם האלימות הזאת יכולה לשרת יותר צד זה או אחר פוליטי לקראת הבחירות בנובמבר, אבל בוודאות מי שנפגע מזה היא החברה המקוטבת והמשוסעת שקיימת היום בארה"ב.

נהוג להטיל בתקשורת את מירב האשמה על ליבוי היצרים על כתפיו של הנשיא טראמפ, אך אני חייב להודות, שלא ממש נחשפתי לנאומים חוצבי להבות של מנהיגות דמוקרטית ארצית, למעט זו של ראשת עיריית אטלנטה קישה בוטומס שניסתה להפסיק את ההתפרעויות של אותם אנרכיסטים בשמם של המנוח. גם רשת CNN שמקדמת את הרעיונות של אנטיפה, כפי שניתן לראות בסרטון המצורף, חטפה ובגדול מאותם מפגינים (https://bit.ly/3cobgiP).

מהצד השני, הציוץ של הנשיא טראמפ על הכלבים של השירות החשאי לא סייעו אף הם להורדת מפלס האלימות והצורך לקול מאחד בימים אלה.

לצערי, אחת הקהילות שנפגעת במיוחד היא הקהילה היהודית.

אנחנו רואים לראשונה את חציית הרוביקון, בצד השמאלי הפרוגרסיבי העמוק, שעובר להתקפה מאורגנת ואנטישמית על מוסדות יהודים, בתי כנסת ועסקים יהודים. רוצה לומר, שבחסות המצב, כם גדר התקינות הפוליטית,שהגנה על היהודים, נרמסה.

החותמות שמרססים הפורעים של אנרכיה, BLM ואנטיפה, מסמנות את מחיקת "קו ה-pc" שהיה הקו המפריד בין אנטישמיות הממוקדת "לגיטימית" שמתמקדת רק בעוולות של ישראל, אך לכאורה שאיננה קשורה ביהודים, לאזרחים אמריקאים יהודים.
ועתה, האנטישמיות הקלאסית איננה חוששת עוד להרים ראש בארה"ב.

הצידוקים האינטלקטואלים כי היהודים הם מחוללי העבדות, וככאלה, דמם מותר, שניתן למצוא לדוגמה בציוץ הזה: https://bit.ly/2Aw4fz8

במקביל, משני צידי האטלנטיק, גם מח"כ עודה הערבי-ישראלי וגם מלינדה סרסור מברוקלין, מלבלבות תאוריות שמשוות בין הסבל הפלשתיני לזה של השחורים, והקריאה להפסקת השתלמויות שוטרים בישראל: https://bit.ly/3duT6xu.

לצערי, זאת רק ההתחלה, ותחושת הביטחון של יהדות ארה"ב, שהתערערה לא מעט בשנים האחרונות, תמשיך לספוג חבטות מהשמאל הפרוגרסיבי והאלט-רייט מימין.
נקווה לטוב, אך חייבים גם להתכונן לגרוע.

האזינו: הקהילה היהודית בחזית מתקפת ההתפרעויות

50% לא
50% כן
?האם הכתבה עניינה אותך
YOU MIGHT ALSO LIKE